هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

در صنعت گردشگری به مقوله حجاب و عفاف توجه شود

در هم‌اندیشی دبیران ستادهای راهبری عنوان شد

در صنعت گردشگری به مقوله حجاب و عفاف توجه شود

جلسه هم‌اندیشی دبیران ستادهای راهبری، با حضور حجج‌اسلام رجایی‌نیا دستیار ویژه مدیر حوزه‌های علمیه و سیدعباس سیدنژاد دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه‌های علمیه در اردوگاه فاطمةالزهرا(س) شهرستان کهک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رجایی‌نیا، دستیار ویژه مدیر حوزه‌های علمیه در این جلسه ابراز کرد: با توجه به اینکه در ستادهای راهبری، مراکز و نهادهایی با عنوان اشخاص حقوقی حضور دارند، بحث سیاست‌زدگی نباید بر آنها حاکم باشد؛ بلکه بحث توانمندی مطرح است؛ لذا باید از عناصر حقیقی و حقوقی که ترکیبی از تجربه‌ها را شامل می‌شود و ویژگی مثبتی برای ستادها به‌شمار می‌رود، استفاده کرد.
مشاور مدیر حوزهای علمیه گفت: ما باید با شناسایی ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران و برادران از آنها استفاده کنیم و این ظرفیت‌ها در عرصه تولید محتوا با بحث نوآوری و عنصر خلاقیت همراه باشد تا مباحث دینی موجود در تعالیم اسلامی، متناسب با نیاز روز استخراج و متناسب‌سازی شوند؛ لذا این امر نیازمند متخصصان و افراد توانمند است.
وی توجه به بحث تربیت مبلغ در عرصه تبلیغ تخصصی را امری مهم دانست و ابراز کرد: همه الگو‌های عملیاتی ستاد راهبری، باید مبتنی بر مسجدمحوری، خانواده‌محوری و دین مبین اسلام، با برنامه‌های فرهنگی باشد و نیاز است، نقش‌آفرینی خواهران در ستادها تبیین شود؛ لذا باید قوانین مطابق با این موارد اصلاح شود.
وی توجه به کار فرهنگی در سایت‌های گردشگری و ارایه آموزش‌ها در تبلیغ عمومی و تبلیغ تخصصی را امری مهم خواند و خاطرنشان کرد: در بحث رونق‌بخشی به گردشگری که یکی از سیاست‌های دولت است، باید در زمینه عفاف و حجاب در گردشگری برنامه داشته باشیم.
 
   برگزاری تئاترهای جنسی در کشور مایه شرمساری است
دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه‌های علمیه نیز در این جلسه، گفت: ستاد عفاف و حجاب اولین ستاد حوزه علمیه است که تشکیل شد و اولین اقدام آن، معرفی نماینده از طرف حوزه علمیه خواهران بود و اعضای حقیقی آن، از فعالان حوزه عفاف و حجاب هستند.
حجت‌الاسلام سیدعباس سیدنژاد افزود: دوره‌های آموزشی در بیش از ۱۷ استان به‌همت حوزه‌های علمیه برادران و حوزه خواهران در جهت عفاف و حجاب انجام می‌گیرد که نیاز است، رشته جدیدی در زمینه عفاف و حجاب به‌صورت تخصصی به‌همت حوزه خواهران انجام گیرد.
دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه‌های علمیه با ترسیمی از وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور ابراز کرد: وضعیت حجاب خیلی بی‌سرسامان است و این چندماه بدترین دوران حجاب در کشور می‌باشد و فشار اقتصادی حاکم بر جامعه، مزید بر علت شده است و در این امر چندین جلسه برگزار شده و معمولا جلسات به سمت کلی‌گویی می‌باشد. امیدواریم با تصمیم‌گیری‌های جدید دولت در زمینه عفاف و حجاب جلوی قبح‌شکنی‌ها گرفته شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در راستای نظام‌مند بودن فرهنگ تبلیغ در عرصه آسیب‌های اجتماعی، برنامه ۵ ساله شیوه‌نامه اجرایی عفاف و حجاب تدوین شده است که ۲۱ تیرماه سال جاری رونمایی خواهد شد.
دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه‌های علمیه، کناره‌گیری خانواده‌های دینی از فضا‌های اجتماعی را مزید برعلت بی‌بندباری در جامعه دانست و خاطرنشان ساخت: متأسفانه امروزه شاهد برگزاری تئاتر‌های جنسی در شهرهای کشور هستیم که مایه شرمساری است.
نیاز به وجود اندیشکده‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌های راهبردی و رصد و پایش جریانات جامعه حجت‌الاسلام حسین‌پناه دبیر ستاد راهبری آموزش و پرورش حوزه‌های علمیه هم در این جلسه، ضمن اشاره به تفاهم‌نامه با حوزه‌های علمیه خواهران و تعامل با مجموعه‌های حوزوی، عنوان کرد: با توجه به فراخور نیاز و تکثر ستادهای راهبری، این امر، به اشخاص متخصص امر واسپاری شده است و بیش از ۳۰ ستاد شکل گرفته که در این زمینه، با فعالان این عرصه‌ها، نشست‌هایی برگزار و رایزنی‌هایی صورت گرفته است.
وی در بیان حلقه‌های مفقوده حوزه جهت اقامه دین، اضافه کرد: در جهت اقامه دین، حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد، نه به این معنا که دین در جامعه شناخته شود؛ بلکه دین در جامعه اجرا و مبانی آن پیاده‌سازی شود و این امر، نیازمند وجود اندیشکده‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌های راهبردی و رصد و پایش جریانات جامعه در عرصه‌های مختلف است.
لزوم راهبری مناسبت‌های فرهنگی در رابطه هم‌افزا با نهاد‌های همسو
دکتر یاسی معاون برنامه‌ریزی و ارزیابی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم در این جلسه، گفت: اگر مناسبت‌های فرهنگی در رابطه هم‌افزا با نهاد‌های همسو خوب راهبری نشود، مطمئنا کار ابتر خواهد ماند و ساختارهای تو در تو، در اجرایی شدن آن آسیب خواهند دید.
وی افزود: باید در زمینه تبیین معارف الهی و اسلامی در جامعه، به ادبیات و نیاز روز توجه داشته باشیم و فعالیت‌ها را با راهکارهای برآمده از آموزه‌های اسلامی انجام دهیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه