هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

فصل مشترک گروه‌های جهادی، غم‌خوار مردم بودن است

مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه

فصل مشترک گروه‌های جهادی، غم‌خوار مردم بودن است

میزگرد خبری با موضوع حمایت دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از گروه‌های جهادی در تابستان ۱۴۰۱ با حضور مسئولان گروه‌های جهادی دستگاه‌ها در قم، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام علیخانی مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه، در این میزگرد که در دفتر قم خبرگزاری فارس برگزار شد، با بیان اینکه در آستانه سومین سالگرد دیدار حضرت آقا با جمعی از گروه‌های جهادی قرار داریم، گفت: در این دیدار مجموعه‌هایی که حضور داشتند، گزارشی را مبنی بر فعالیت‌های جهادی که در قشر، صنف و جغرافیای خودشان داشتند، ارائه دادند و بعد از ارائه این گزارش‌ها، حضرت آقا تأکید کردند: همه این گزارش‌ها خیلی خوب است؛ اما کافی نیست و بروید ده برابر بیشتر کار کنید.
وی افزود: بر همین اساس ما در مجموعه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی را تأسیس کرده‌ایم که در مقیاس کشور و در همه مدارس علمیه که شامل ۵۴۰ مدرسه علمیه می‌شود، گروه‌های جهادی آنها را تشکیل و بعضی از آنها را ارتقا و گسترش دادیم. ما با یک جامعه فارغ‌التحصیل از مدارس علمیه هم طرف بودیم که همه آنها این ظرفیت را دارند که گروه‌های جهادی را در سطح محل، هیئت، مسجد، شهر و پایگاه بسیج خودشان راه‌اندازی کنند.
مسئول دبیرخانه گروه‌های جهادی حوزه علمیه اظهار کرد: در این دو سال بیشتر از ۱۲۰۰ گروه جهادی حوزوی را شناسایی و ایجاد کردیم که فصل مشترک بین همه آنها این است که در ایام ناخوشی مردم در کنار مردم هستند. گاهی در سیل و زلزله غم‌خوار مردم هستند و گاهی در مناطق محروم و کاستی‌های مادی در کنار مردم هستند و در کنار محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی، به فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و تبلیغی خودشان هم به‌جهت طلبه بودن به‌شکل ویژه می‌پردازند.
وی در رابطه با اینکه چه کارهایی در سومین سالگرد دیدار با مقام معظم رهبری انجام شده، بیان کرد: ما در سومین سالگرد این دیدار، قرارگاهی را راه‌اندازی می‌کنیم که سابقه‌ای در حوزه ندارد. قرارگاه جهادی حوزه‌های علمیه، با حضور ۲۵ گروه جهادی به‌صورت متمرکز در یک منطقه کم‌برخوردار از توابع شهرستان بابل حضور پیدا خواهند کرد. در ایام دهه اول و دوم محرم، این بیست‌و‌پنج گروه به منطقه اعزام می‌شوند و خدمات عمرانی، سلامت، فرهنگی و تبلیغی خودشان را به مردم منطقه می‌رسانند که اصلی‌ترین پروژه‌ای که در آنجا قرار است، انجام شود، اصلاح جاده‌های خاکی روستایی است. از این بیست‌و‌پنج گروه، یازده گروه از گروه‌های جهادی استان قم هستند و هر گروه، یک هفته و مجموعاً در بیست‌و‌یک روز قرار است، به کارهای جهادی بپردازند.
حجت‌الاسلام علیخانی افزود: یکی دیگر از کارهای دبیرخانه گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه که قرار است، در تابستان امسال انجام شود، اعزام بیش از سیصد طلبه جهادگر به قرارگاه‌های دانشجویی است. کاری که ما می‌خواهیم برای آنها انجام دهیم، این است که به هر قرارگاه ده طلبه را برای هم‌نشینی طلبه و دانشجو، اعزام کنیم و در کنار برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی که می‌توانند، با هم داشته باشند، به فعالیت‌های عمرانی هم بپردازند.
وی در پایان بیان کرد: با توجه به حمایت‌هایی که بنیاد علوی در سراسر کشور از گروه‌های جهادی برای ایام غدیر داشت، ۳۵۰ گروه جهادی حوزوی در سطح کشور برنامه خودشان را برای اطعام غدیر اعلام کردند و بالغ بر ۲۰۵ گروه جهادی مورد حمایت بنیاد، در خصوص توزیع اقلام قرار گرفتند و در کنار اطعام غدیر، به برگزاری برنامه‌های دسته‌های شادی در محلات پایین و حاشیه‌نشین ‌پرداختند.
وجود ۷۸۰ گروه جهادی ثبت‌شده در سپاه قم
مدیر مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی استان قم نیز، در این نشست بیان کرد: فلسفه این میزگرد و نشست خبری، هم‌افزایی دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده‌ای است که حرکت‌های جهادی استان قم را پشتیبانی می‌کنند و می‌خواهیم نشان دهیم که دستگاه‌ها با هماهنگی هم، گروه‌های جهادی را در همه عرصه‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند تا آنها به‌نحو احسن بتوانند، خدمت‌رسانی به مردم محروم استان قم و حتی استان‌های دیگر را داشته باشند.
علی اخلاص‌مند در رابطه با مطالبه اصلی حضرت آقا در دیدار با گروه‌های جهادی، بیان کرد: بحث و مطالبه اصلی حضرت آقا در دیدار با گروه‌های جهادی، عمومی کردن گفتمان‌‌سازی حرکت‌های جهادی بود. سه مجموعه، حوزه علمیه، ستاد اجرایی فرمان امام(قد) و سپاه متولی اصلی حرکت‌های جهادی و حامی آنها هستند و این می‌طلبد که این هم‌افزایی‌ها و در نتیجه خدمت‌رسانی به گروه‌های جهادی بیشتر شود.
مدیر مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی استان قم، با اشاره به فعالیت‌های سپاه قم، اظهار کرد: ما در سپاه قم ۷۸۰ گروه جهادی ثبت‌شده داریم که نزدیک به چهارصد گروه، فعالیت مستمر در سال دارند و این گروه‌ها در عرصه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، پزشکی، علمی آموزشی، کشاورزی و... فعالیت عمومی و تخصصی دارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه