هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت بسیج ظرفیت‌های هنری علیه دشمنان و تبیین ظلم رژیم صهیونیستی با ابزار هنر

در همایش بین‌المللی «هنر متعهد در حمایت از قدس شریف» عنوان شد

ضرورت بسیج ظرفیت‌های هنری علیه دشمنان و تبیین ظلم رژیم صهیونیستی با ابزار هنر

همزمان با چهل‌و چهارمین سالروز تحویل سفارت رژیم صهیونیستی در ایران به مردم فلسطین، همایش بین‌المللی «هنر متعهد در حمایت از قدس شریف»، با پیام آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین، سخنرانی استاد رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین اختری رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و با حضور شخصیت‌های ملی و بین‌المللی، یکم اسفند در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تهران برگزار شد.

 پشتیبانی ایران از جنبشهای آزادیبخش، مرهون هدایتهای ولیفقیه
به گزارش خبرگزاری ابنا، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، در پیامی به این همایش، با تفکیک هنر راستین از فنون مبتذل، خاطرنشان کرد: امت اسلامی اکنون نیازمند بسیج همه ظرفیت‌ها از جمله هنر در پشتیبانی دائم از جبهه مقاومت علیه دشمن اشغالگر صهیونیستی است.
عضو بحرینی شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، ضمن تجلیل از حمایت علنی، صادقانه و مستمر جمهوری اسلامی ایران از قضیه فلسطین و قدس شریف، اضافه کرد: علی‌رغم سازش برخی رژیم‌های عربی با رژیم اشغالگر صهیونیستی، ملت‌های مسلمان، واقف به نقش مسئولانه و شرافت‌مندانه ایران در پشتیبانی از قضیه فلسطین هستند و امیدواریم، شاهد اتحاد امت اسلامی باشیم.
وی پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از جنبش‌های آزادی‌بخش را، مرهون هدایت‌های ولی‌فقیه و فقهای آگاه دانست و افزود: این حمایت حتی اگر رسانه‌ای نشود نیز، جریان دارد.
عضو بحرینی شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در پایان پیام خود، تأکید کرد: در فلسطین و قدس شریف، نبردی ادامه‌دار بین حق و باطل درگرفته است که به‌مثابه یک آتش‌فشان، بر سایر کشورهای اسلامی اثرگذار است.

  نشان دادن ظلم رژیم صهیونیستی با ابزار هنر به جهانیان
استاد رمضانی نیز در این همایش، با تأکید بر نقش ارزشمند هنر در به تصویر کشیدن جنایات صهیونیست‌ها، مقاومت در برابر اشغالگری و استکبار را جزء مصادیق فعالیت‌های عدالت‌خواهانه برشمرد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) مقاومت را گزینه انحصاری در برابر اشغالگری و خودکامگی دانست و گفت: بیشترین نقض هنجار‌های بین‌المللی، توسط رژیم صهیونیستی انجام گرفته و موضع منطقی ما این است که حاکمیت فلسطین، باید به‌دست مردم این کشور اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی باشد.
وی با تأکید بر نقش ارزشمند هنر در به تصویر کشیدن جنایات رژیم صهیونیستی، از برگزاری این همایش فاخر در حمایت از فلسطین و قدس شریف تقدیر کرد و افزود: بنا بر آموزه‌های ادیان ابراهیمی و آیات شریفه قرآن کریم، مذاکره و صلح نیز، باید بر محور عدالت باشد و یکی از مصادیق عدالت‌خواهی، مقاومت در برابر ظلم و استکبار می‌باشد که امروز به یک جریان جهانی تبدیل شده است.
عضو خبرگان رهبری گفت: اگرچه اکنون در محافلی سخن از صلح است؛ اما در قرآن هیچ جایی وجود ندارد که صحبت از صلح مطلق باشد. بر اساس قرآن و روایات باید صلح بر محور عدالت باشد.
وی با اشاره به ظلم روزافزون رژیم صهیونیستی به ملت مظلوم فلسطین، گفت: ایران اسلامی به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام، وظیفه خود می‌داند که از ملت مظلوم فلسطین دفاع کند. ما هم وظیفه داریم که از فلسطین به‌عنوان نماد مقاومت دفاع کنیم و ظلم را در قالب هنری به‌جهانیان بازتاب دهیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: جریان صهیونیسم یک خطر جهانی است که جامعه بشری را تهدید می‌کند. آن‌ها درصدد هستند که نوع حاکمیت جهانی را براساس مبانی خود دنبال کنند. جریان صهیونیسم یک جریان سلطه است و نوعی ظلم بی‌حد است که جامعه بشری را گرفته و به‌همین جهت باید با آن مقابله کرد.
عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: بحث تحقق عدل یک بحث عقلی و فطری است و بشر وقتی متوجه ظلم شود، خود به خود در برابر آن قیام می‌کند.
استاد رمضانی در پایان با بیان اینکه، امام خمینی(قد) حاکمیت دینی براساس آموزه‌های وحیانی که کرامت بشر را به دنبال دارد، احیا کرد، تصریح نمود: فلسطین به‌برکت مقاومت به دنبال رسیدن به این کرامت واقعی است و این، درس بزرگی برای آزادی‌خواهان می‌باشد و قطعاً این مقاومت، در دنیا گسترش می‌یابد و مقدمه ظهور منجی می‌شود و بشریت، طعم عدل واقعی را خواهد چشید.

  هنر متعهد در خدمت مسائل مهم جهان اسلام
رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست‌جمهوری نیز در این همایش، با تأکید بر لزوم هم‌افزایی در بخش‌های مختلف، ادامه داد: هنر باید در قالب‌های زیبا و قاب‌های متعدد از کاریکاتور، فیلم، انیمیشن، ادب، شعر، نمایش و سایر فنون در خدمت مسائل مهم جهان اسلام قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، با اشاره به دیدگاه‌های امام خمینی(قد) و مقام معظم رهبری (مدظله) در خصوص هنر انقلابی، خاطرنشان کرد: اسلام می‌خواهد که هنر در خدمت قضایای انسانی و دینی و فرهنگ الهی باشد. رهبری معظم، بارها تأکید کردند که خدمت به آرمان‌های اسلامی به‌ویژه قضیه فلسطین، جزء بایسته‌های هنری است.
رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ضمن تقبیح برخی به‌اصطلاح هنرمندان غیربشری که در دانمارک، هلند و فرانسه، به‌بهانه آزادی، مقدسات را مورد اسائه ادب قرار می‌دهند، گفت: علاوه بر محکوم کردن اینها، باید با به‌کارگیری ظرفیت‌های هنری، به مقابله با اینها برخیزیم و اندیشه مبارزه با ظلم و استکبار را در بین همه ملت‌ها به‌خصوص در سطح دانشجویان و دانش‌آموزان پرورش دهیم.
وی از سکوت جامعه جهانی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و تجاوز رژیم سعودی به ملت مظلوم یمن اظهار تأسف کرد و افزود: لازم است که هنر متعهد را در جهت نابودی رژیم صهیونیستی، دفع ستم و تقویت مقاومت به خدمت بگیریم تا دنیا را علیه جنایت‌کاران برانگیزیم.
رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، در پایان یادآور شد: مسئله فلسطین، مسئله امروز همه مسلمین است. همین امروز و همین ساعت، شهرک‌سازی و ویران کردن منازل مردم و کشتار جوانان و اسارت زنان و فرزندان ادامه دارد. رهبری و مسئولان جمهوری اسلامی، همان‌گونه که تاکنون در کنار ملت‌های فلسطین و یمن ایستاده‌اند، این مسیر را ادامه می‌دهند.

  هنر از راههای مؤثر در مبارزه با رژیم صهیونیستی است
​​​​​​​
«ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران نیز در این همایش، اظهار کرد: صهیونیست‌ها از ابتدای پروژه اشغالگری خود، از هنر به‌عنوان یک سلاح بهره گرفتند؛ تا جایی که اکنون بسیاری از غربی‌ها تصور می‌کنند، مسلمانان در فلسطین به یهودیان هجوم برده‌اند!
نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به جنگ روایت‌ها، ادامه داد: با وجود صدها میلیارد دلاری که اسرائیل هزینه کرده و تلاش‌هایی که در فضای مجازی برای سانسور ما جریان دارد، اکنون روایت ملت فلسطین در برابر اکاذیب آن‌ها، در حال پیروزی است؛ زیرا هنرمندان فلسطینی مانند شهید «ناجی العلی» (کاریکاتوریست مشهور فلسطینی) پیشگام شدند و ظرفیت خود را در خدمت ملت‌شان قرار دادند.
وی با تأکید بر اینکه همچنان مسئله فلسطین، مسئله محوری جهان اسلام است، گفت: استفاده از زبان هنر، یکی از راه‌های مؤثر در مبارزه با رژیم صهیونیستی است و ما در این حوزه نیز، قدردان جمهوری اسلامی ایران هستیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه