هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اذهان و افکار مردم جهان آماده پذیرش بنیادهای انقلاب اسلامی است

آیت‌الله اعرافی در مراسم رونمایی از کتاب «بنیادهای انقلاب اسلامی»

اذهان و افکار مردم جهان آماده پذیرش بنیادهای انقلاب اسلامی است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با تأکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی در جای‌جای جهان خریدار دارد، اظهار کرد: ذهن و فکر مردم جهان، آماده پذیرش بنیادهای انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در مراسم رونمایی از کتاب «بنیادهای انقلاب اسلامی» که با تلاش حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهاجرنیا در اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه طلوع مهر و به‌همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم به چاپ رسیده است، از مجموعه تلاش‌های دانشگاه طلوع مهر تقدیر و خاطرنشان کرد: مجموعه کارهای تحقیقی و تولیدی دانشگاه طلوع مهر، ارزشمند و حائز اهمیت است.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی از یک منظر، خرق عادت و از منظری دیگر، پدیده‌ای قانونی و طبیعی بود، یادآور شد: تمام تحلیل‌های عالم و نظریه‌های جامعه‌شناسی و سیاسی دنیا، آینده جهان را آینده بدون دین و معارف الهی و فارغ از اتصال به عالم خلقت ترسیم می‌کرد که از آن، به پایان عصر دین و یا پایان عصر ادیان و یا حتی پایان عصر دین اجتماعی و دین سیاسی یاد می‌شد.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه انقلاب اسلامی، پدیده شگفتی‌ساز، خارق عادت و شنای مقابل امواج عالم بود، اظهار کرد: حرکت انقلاب اسلامی، حرکت مقابل موج دین‌ستیزی در جهان است که مبتنی بر مبانی استوار و قوی بسیار والایی شکل گرفت، تا آن را پدیده‌ای قارچ‌گونه، بی‌ریشه و بدون پشتوانه تئوری‌های پایه‌ای و زیرساختی تفسیر نکنند. حکمت، فلسفه، اخلاق و فقه اسلامی، با قرائت روش اجتهادی؛ ازجمله بن‌مایه‌های اندیشه استوار انقلاب اسلامی است.
وی با تأکید بر اینکه علی‌رغم تمام تلاش‌های علمی در تبیین ابعاد مختلف انقلاب اسلامی، همچنان بلندای عظمت انقلاب به‌خوبی تبیین نشده است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در عمق معرفتی در بردارنده گفتمانی والاست و بر نگاه فلسفی و فقهی، حقوقی، اخلاقی و ارزشی استوار است.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: اگر ما درست عمل کنیم، حتماً این درخت تنومند با ریشه‌های استوار و عمیق و شاخ و برگ‌های بلند و سرافراز، سایه‌افکن خواهد بود.
مدیر حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی در جای‌جای جهان خریدار دارد، اظهار کرد: تمام عالم مشتاق گفتمان راقی انقلاب اسلامی هستند؛ ذهن و فکر مردم جهان آماده پذیرش بنیادهای انقلاب اسلامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین بنایی نیز در این مراسم، گزارشی از تأسیس مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم، که این کتاب به همت این مجمع چاپ شده است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ بحث‌هایی پیرامون ضرورت‌های انقلاب و نظام اسلامی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا مطرح شده که در قالب کتاب بنیادهای انقلاب اسلامی جمع‌آوری و تدوین شده است. این کتاب محصول گفت‌وگوها و مباحثات نخبگانی است که در قالب جلسات مختلف برگزار و فرایند بررسی را طی نموده است.
رئیس دانشگاه طلوع مهر در ادامه، بر اهمیت توجه به آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی تصریح کرد و با تأکید بر اینکه باید بنیادهای انقلاب اسلامی، ناظر به نیازهای نسل جوان بازخوانی و تبیین گردد، خاطرنشان کرد: اگر اصل و اساس بنیادهای نظام اسلامی به‌درستی تبیین گردد، قطعاً مورد استقبال جوانان و نوجوانان قرار خواهد گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا، نویسنده کتاب بنیادهای انقلاب اسلامی نیز در ادامه این نشست، با تأکید بر اینکه نظام فکری و گفتمان عقلی که تمام رویکردهای معرفتی و فرهنگی انقلاب اسلامی در آن بازتولید می‌شود، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در این کتاب سعی شده تا فلسفه اصلی گفتمان انقلاب اسلامی، زمینه‌ها و مبانی گفتمانی انقلاب را ترسیم و آسیب‌شناسی عصر اندیشه انقلاب اسلامی را ناظر به راهبردهای بنیادین انقلاب اسلامی بازتعریف نماییم.
نویسنده کتاب بنیادهای انقلاب اسلامی، به نظریه فرایندی انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و با تأکید بر اینکه فلسفه انقلاب اسلامی، بنیادگرا و مبتنی بر مبانی فکری و اندیشه‌ای دقیقی است که باید به‌درستی آن را تبیین نمود، اظهار کرد: تبیین و تقویت مبانی نظری انقلاب اسلامی، از وظایف اصلی و گاه بر زمین‌مانده حوزه‌های علمیه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا، با اشاره به اینکه همچنان از فقدان کتاب مرجع در رابطه با گفتمان انقلاب اسلامی در رنجیم، یادآور شد: دانشگاه غیرانتفاعی طلوع مهر، با راه‌اندازی اندیشکده‌های تخصصی به‌ویژه اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی، رویکرد نو و اثربخشی را در راستای تبیین مبانی تئوریک انقلاب اسلامی ترسیم نموده است.
گفتنی است، این مراسم رونمایی در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه