هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نیازمند پژوهش‌های عمل‌گرا و نتیجه‌بخش هستیم

مدیر حوزه علمیه استان تهران

نیازمند پژوهش‌های عمل‌گرا و نتیجه‌بخش هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید پژوهش‌محور باشند، گفت: امروز به پژوهش‌های عمل‌گرا و نتیجه‌بخش بسیار نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق، در مراسم رونمایی از دو اثر پژوهشی در حوزه مطالعات شیعی که ۱۲ اردیبهشت در مرکز تخصصی شیعه‌شناسی امام‌‌ هادی(ع) برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مطهری، گفت: رشد کیفی در راستای گسترش و ارتقای حوزه‌های علمیه به‌عنوان سیاست جدی و برنامه پنج‌ساله بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ البته ارتقای کمی در حوزه علمیه، به‌معنای آن نیست که به رشد کمی نیاز نداریم؛ بلکه اولویت‌بندی شده است.
مدیر حوزه علمیه استان تهران، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه تهران جزو حوزه‌های نخبگانی است، خاطرنشان کرد: طلابی که در حوزه‌های علمیه تهران پرورش می‌یابند، ذهن‌شان با نیازهای روز نزدیک‌تر است و بسیاری از مسائل را در سطح کلان درک می‌کنند و زمینه‌های فعالیت متفاوت و کلان‌تری پیش رو دارند؛ بنابراین باید در این حوزه‌ها تخصصی‌تر عمل کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین  رحیمی صادق با تأکید بر گسترش رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمیه، گفت: تلاش می‌کنیم تا رشته‌های تخصصی‌ای که در حوزه‌های علمیه قم دایر شده است، بر اساس نیاز، در حوزه‌های علمیه تهران نیز، آن رشته‌ها تدریس شوند.
وی با تأکید بر ضرورت تخصصی شدن فعالیت حوزه‌های علمیه تهران، گفت: برای ارتقای کیفیت و کمیت حوزه‌های علمیه، راه بسیار طولانی و سختی در پیش داریم؛ اما باید این راه را آغاز کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق با اشاره به اهمیت تبلیغ در عرصه بین‌الملل، گفت: توجه به عرصه بین‌الملل و تبلیغ در این عرصه از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیر حوزه علمیه استان تهران در ادامه، با بیان اینکه مراکز تخصصی باید پژوهش‌محور باشند، گفت: مراکز تخصصی با انجام پژوهش‌های مختلف، باید از دست‌اندرکاران حوزه‌های علمیه مطالبه‌گری کنند.
وی تأکید کرد: امروز به پژوهش‌های عمل‌گرا و نتیجه‌بخش بسیار نیاز داریم؛ در‌حالی‌که حوزه و دانشگاه به‌شدت به بلیه‌ای مبتلا هستند که پایان‌نامه‌ها فقط زینت کتابخانه‌ها شده‌اند و آن‌گونه که باید، عملیاتی و نتیجه‌گرا نبوده‌اند.
مدیر حوزه علمیه استان تهران، با تقدیر از اقدامات مرکز تخصصی شیعه‌شناسی امام‌هادی(ع)، گفت: این مرکز تخصصی، منظم، با‌برنامه، پر‌تلاش و پر‌کار و مؤثر بوده است و به مسائل کیفی و عرصه پژوهش بسیار توجه دارد و در این زمینه، کارهای موفقی ارائه کرده است و می‌تواند، در این عمل‌گرایی و نتیجه‌بخش بودن پژوهش‌ها، الگوی سایر مراکز قرار گیرد.
گفتنی است در پایان، از کتاب‌های «مروری بر رفتار متقابل شیعیان و اهل‌سنت در تاریخ اسلام» و «ما شیعیان»، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی رحیمی‌صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران و دکتر رضا صفری نویسنده کتاب و حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسین کبیریان» مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران و جمعی از طلاب و اساتید حوزه، رونمایی شد.

ارسال دیدگاه