هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تقویت تعاملات حوزه و دانشگاه در راستای رفع خلأهای موجود

آیت‌الله اعرافی در جلسه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی

تقویت تعاملات حوزه و دانشگاه در راستای رفع خلأهای موجود

دومین جلسه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی، با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجج‌اسلام والمسلمین؛ عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه و پارسانیا رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، 18 اردیبهشت در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

  تعاملات حوزه و دانشگاه در راستای رفع خلأهای موجود
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در این جلسه به برنامه ستادهای راهبری حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: این ستادها، مباحثی مرتبط با کنشگری‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه ستادهای راهبری در حدود ۳۰ عنوان شکل گرفته‌اند، مطرح کرد: در نهادهای حوزوی باید بدانیم، چه مطالباتی وجود دارد و برنامه‌های خود را در راستای این مطالبات دنبال کنیم.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه تلاش کردیم، در رشته‌های حوزوی توجه خوبی به علوم انسانی داشته باشیم، عنوان کرد: در تعاملات حوزه و وزارت علوم، بسیاری از خلأها را می‌توان رفع کرد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه در حد وسع‌مان محورهای شورای‌عالی تحول علوم انسانی را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: باید محور و اولویت‌ها مشخص شده و به برنامه‌های دقیق خلاصه شود.
آیت‌الله اعرافی در پایان تصریح کرد: سند ملی تحول علوم انسانی طی دو ماه آینده، می‌تواند با ملاحظات خاص خود نگاشته شود.

  تحول علوم انسانی با برنامهریزی و اولویتبندی محقق میشود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه، اظهار کرد: تحول در علوم انسانی، نیازمند برش‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت است.
دکتر محمدعلی زلفی‌گل با اشاره به اینکه عدم برنامه در توزیع متوازن استعدادها، یکی از اشکالات علوم انسانی است، مطرح کرد: باید راه جدیدی را آغاز کنیم و برخی موضوعات را به‌صورت ریشه‌ای اصلاح کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه باید در مسیر تحول علوم انسانی اولویت‌بندی صورت بگیرد، عنوان کرد: اگر این اولویت‌بندی‌ها صورت بگیرد، می‌توان تمام ظرفیت‌ها و تمرکزات را در یک جهت به‌کار گرفت.
وی با اشاره به اینکه باید آیین‌نامه مشخصی برای کتاب‌های علوم انسانی اسلامی در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: با مشخص شدن این آئین‌نامه، می‌توانیم از تمام ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه استفاده کنیم.
زلفی‌‌گل با بیان اینکه اگر بخواهیم زبان فارسی را مرجع کنیم، باید از ظرفیت‌های قانونی نیز استفاده کنیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم تمام اقدامات را به یک گروه خاص بسپاریم، هم از سایر ظرفیت‌های ملی محروم می‌شویم و هم، به اهداف خود نخواهیم رسید.

  نباید در مسیر تحول علوم انسانی اسلامی بروکراسی ایجاد شود
حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا نیز در این جلسه، اظهار کرد: شورای تحول در ابتدا باید به دنبال سامان‌دهی اقدامات انجام‌شده در عرصه تحول علوم انسانی اسلامی باشد.
وی با بیان اینکه باید حوزه و آموزش‌عالی به یک مدیریت مشترک در این عرصه برسند، مطرح کرد: باید فرصتی برای مجموعه‌های فعال در این عرصه ایجاد شود تا شاهد انسجام هرچه بیش‌تر این نهادها باشیم.
رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینکه داشتن یک نگاه کلی برای مسیر تحول علوم انسانی اسلامی لازم است، عنوان کرد: نباید در این مسیر بروکراسی‌ای ایجاد شود که طی آن، ظرفیت‌های فعال حذف شوند.
وی با بیان اینکه باید عملکرد حوزه در دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر این عملکرد مفید باشد یک ظرفیت ایجاد خواهد شد؛ ولی اگر به‌درستی پیش نرود، به تهدید تبدیل خواهد شد.

  شورایعالی تحول علوم انسانی دارای اشکال مدیریتی و ساختاری است
​​​​​​​
رئیس شورای تحول علوم انسانی اسلامی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم، با بیان اینکه تحول علوم انسانی، دارای سه ضلع شورای انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و حوزه علمیه است، عنوان کرد: این سه ضلع، باید هماهنگ با یکدیگر اقدام کنند و وظایف مشخصی را بر عهده بگیرند.
دکتر حداد عادل با بیان اینکه اقدام روی زمین‌مانده امروز، تحقیق در مبانی و اصول علوم انسانی اسلامی است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه می‌تواند تقویت گروه‌های تخصصی حوزوی و دانشگاهی را نیز دنبال کند.
وی با اشاره به اینکه پدید آمدن گروه‌های تخصصی حوزوی، یکی از برکت‌های سالیان اخیر است، تصریح کرد: این گروه‌ها باید به‌صورت کمی و کیفی تقویت شوند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: کتاب‌هایی مطابق سرفصل‌های مشخص، می‌تواند توسط حوزه‌های علمیه تألیف و در دانشگاه‌ها توسط اساتید تدریس شوند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با بیان اینکه مبانی جامعه‌شناسی اسلامی باید تبیین شود، یادآور شد: همچنین در حوزه روان‌شناسی نیز، باید نگاه‌های جدیدی ایجاد شود. وی اضافه کرد: شورای‌عالی تحول علوم انسانی، در شرایط فعلی، دارای اشکال مدیریتی و ساختاری است؛ چرا‌که چنین موضوعی، اقدام شورایی نیست؛ بلکه نیازمند سازمان و بودجه مشخص است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه