هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آیت‌الله تسخیری شخصیتی برجسته و ویژه در عرصه بین‌الملل بود

در بزرگداشت آیت‌الله محمدعلی تسخیری عنوان شد

آیت‌الله تسخیری شخصیتی برجسته و ویژه در عرصه بین‌الملل بود

چهارمین نشست علمی طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی، با موضوع زندگی، آرا و اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری، با پیام شیخ ماهر‌حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت و محمد عبدالستار سید وزیر اوقاف سوریه، سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سید‌ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، مولوی محمد‌اسحاق مدنی رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دکتر مهدی گلشنی عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و با همکاری مجمع جهانی اهل‌بیت(ره)، ۲۰ اردیبهشت‌ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ابنا، حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، در این نشست علمی، با قدردانی از پژوهشگاه مطالعات فرهنگی در برگزاری این نشست علمی، از مشارکت‌کنندگان در این اجلاس تقدیر کرد و گفت: شخصیت آیت‌الله تسخیری(ره) برای کسانی که در این نیم‌قرن اخیر در حوزه بین‌الملل فعالیت داشتند، کاملا شناخته شده است. ایشان شخصیتی برجسته، ویژه و خاص در حوزه بین‌الملل بود.
 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه اظهار کرد: این توفیق را داشتم که در ابتدای خدمتم در مجمع تقریب، خدمت آیت‌الله تسخیری(ره) باشم. این مدت کوتاه، به‌قدری برای بنده جذابیت داشت که مانند پدر در حوزه بین‌الملل به ایشان علاقه‌مند شدم. اخلاق نیکوی ایشان، محور اصلی برای توفیق تقریب در نیم‌قرن اخیر بود.
 وی با بیان اینکه آیت‌الله تسخیری عضو مجمع فقهی جده بوده و فقه شیعه را در عربستان سعودی جا انداخت، تصریح کرد: بیان شیوا و لسان عربی مبینی که همراه با اشعار و آیات و روایات بود، باعث شد که سخنان ایشان در جان مخاطب بسیار اثربخش باشد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به شکل‌گیری نظم جدید جهانی، ابراز کرد: آیا جهان اسلام یک الگوی آرمانی حکومتی برای امت اسلام دارد یا نه؟ آیا می‌توانیم یک الگوی جدیدی برای جهان اسلام عرضه کنیم؟ همین پرسش‌ها، باعث پیدایش داعش شد. داعش نوعی دولت اسلامی بود که ادعا داشت، خلیفه‌گری صدر اسلام را بازیابی می‌کند و جهان اسلام را به دو بخش داخل و خارج اسلام تقسیم کرد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، درباره افول گروه تروریستی داعش، گفت: حکومت داعش با رشادت‌های سرداران مقاومت و در رأس آن‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی(ره) با شکست سنگینی مواجه شد. در حوزه نظامی بر داعش غلبه کردیم؛ اما آن ایده‌ای که داعش به‌عنوان خلیفه‌گری مطرح کرد، آیا از پشتوانه نظری در اهل‌سنت پذیرفته شده یا نه؟ در این زمینه، پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی، کتابی با عنوان خلافت داعش مطرح کرد که در آن آراء و نظراتی را که ادعای بازیابی خلیفه‌گری در جهان اسلام را داشتند طرح و نقد کردیم.
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در پایان گفت: اگر قرار باشد، حکومت جهانی در جهان اسلام شکل بگیرد، ما در حال حاضر می‌توانیم، سه الگوی تقریباً پایدار را که در جهان اسلام شکل گرفته است، نام ببریم. اولین الگو ترکیه است، دوم پادشاهی سعودی و سوم ولایت فقیه نظام جمهوری اسلامی که در رأس آن‌ها قرار گرفته است. آن‌ها هم در نظریه و هم در عمل، ادعای راهبری جهان اسلام را دارند. الگوی ولایت فقیه نشان داده، همچنان سرافراز و سربلند در جهان اسلام مسیر خود را ادامه می‌دهد که امروز به راهبری و هدایت رهبر معظم انقلاب دنبال می‌شود.

  آیت الله تسخیری(ره) نمونهای بیبدیل در زمینه تقریب بود
دبیر شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ره) هم در این نشست، اظهار کرد: صحبت کردن در باب استاد بزرگواری که خود را مدیون ایشان می‌دانم و در طول پنجاه سال آشنایی از ایشان زیاد آموختم، بسیار سخت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ابوالحسن نواب ادامه داد: آیت‌الله تسخیری از معالم بزرگ تقریب بود و ویژگی او در طول سفرهای مکرری که با ایشان داشتیم، برای من روشن شد. این شخصیت برجسته هنوز پشت پرده و حجاب معاصرت به سر می‌برد. آیت‌الله تسخیری باعث شد ورود کتاب‌های سلمان رشدی به بیش از 50 کشور ممنوع شود. این هنر آیت‌الله تسخیری بود؛ لذا بلاشک ایشان در قرن حاضر، از برجسته‌ترین شخصیت‌های تقریبی جهان بودند.
وی با بیان اینکه تقریبا 30 سفر مشترک با ایشان داشتیم که هشت‌بار آن به کشور مصر بود، به ویژگی‌های تقریبی آیت‌الله تسخیری اشاره کرد و گفت: اخلاق، محور تقریب آیت‌الله تسخیری بود. کسانی که دیگران را دشمن می‌پندارند، نمی‌توانند با تظاهر خود را تغییر دهند و با طرف مقابل گفت‌و‌گو کنند. باید از صمیم دل بتوانند، با او رابطه برقرار کنند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: دو بار جلسه خصوصی با پاپ سابق و پاپ فعلی داشتم. اگر کسی می‌خواهد با این افراد گفت‌و‌گو کند، باید احساس کند که آن‌ها انسان معنوی هستند. نباید من در دل خود، پاپ را دشمن اسلام، دین و قرآن بدانم و براساس مصلحت با او گفت‌و‌گو کنم؛ این صحبت نه عمق دارد و نه گیرایی دارد و نه جواب می‌دهد. پاپ به من گفت: یادمان نرود در جنگ‌های صلیبی ما بچه‌های مسلمانان را می‌نشاندیم، شمشیر بالای سر آن‌ها می‌گرفتیم و می‌گفتیم: یا غسل تعمید بده و مسیحی شو و یا گردنت را می‌زنیم!
وی افزود: آیت الله تسخیری(ره) نکته اولی که در تقریب در پیش می‌گرفت، این بود که دوگانه و اهل دروغ و نفاق نبود و در گفت‌و‌گو، اخلاق‌مدار و سخنانش تأثیرگذار بود. آن مرحوم بر مبانی مخاطبی که با وی گفت‌و‌گو می‌کرد، مسلط بود. تعامل ایشان مثبت، سازنده و شخصیتی خستگی‌ناپذیر بود و در‌حالی‌که از مشکلات جسمانی رنج می‌برد، اما صحنه را ترک نکرد.

 نقش آیتالله تسخیری در ایجاد وحدت بسیار ارزشمند بود
رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این نشست، اظهار کرد: همیشه دشمنان اسلام، سعی‌شان بر این بوده، که بین امت اسلامی تفرقه ایجاد کنند؛ چون اگر امت، یکپارچگی و وحدت داشته باشد، هیچ قدرتی در جهان توانایی مقابله با آن را ندارد.
 مولوی محمد‌اسحاق مدنی افزود: پیامبر(ص)، در صدر اسلام اختلاف چندین ساله بین اوس و خزرج در مدینه را به برکت اسلام حل کرد و اتحاد این دو گروه باعث شد تا یهودیان به حاشیه رانده شوند.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی حکومت قدرتمندی است و صدای وحدت را در تمام دنیا به گوش همگان رسانده است، گفت: نقش آیت‌الله تسخیری(ره) در ایجاد وحدت بسیار ارزشمند بود. ایشان دارای علم و دانش و جایگاه علمی بود و پشتکار ایشان با الهام از قرآن و روایات، بسیار زیاد بود.
مولوی مدنی ادامه داد: امروزه در کشورهای مختلف، از ضرورت اتحاد سخن می‌گویند و مسئله اتحاد در بین مسلمانان جا افتاده و امت اسلامی به این نتیجه رسیده که تنها راه نجات، وحدت است. دشمنان ما هیچ زمانی به‌اندازه امروز، برای تفرقه امت اسلامی فعالیت نکرده است و بعد از انقلاب اسلامی، تلاش آنان شدت گرفته است.

  آیتالله تسخیری الگوی تمامعیار برای حوزویان و دانشگاهیان بود
دکتر مهدی گلشنی هم در این نشست، اظهار کرد: آشنایی بنده با ایشان از زمان معاونت بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی بود. من شخصیت کم‌نظیری مانند آیت‌الله تسخیری خیلی کم دیدم. ایشان برای وحدت اسلامی و انقلاب اسلامی الگو بودند.
 عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران درباره جایگاه و شخصیت علمی آیت‌الله تسخیری، گفت: رهبر معظم معظم انقلاب در پی ارتحال آیت‌الله تسخیری(ره) اشاره کردند که «کارنامه این سرو نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانی اسلامی حقاَ درخشان است. عزم راسخ و دل پرانگیزه ایشان حتی بر ناتوانی‌های جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمد و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه لازم و مفید، استمرار می‌بخشید. آیت‌الله تسخیری بیشترین وجاهت را در جهان اسلام داشت و علمای مصری به آرای ایشان توجه می‌کردند. متأسفانه توجهی که در ایران باید به ایشان می‌شد، در حد ایشان نبود.
وی همچنین گفت: من شخصیتی متواضع، جامع و دورنگر با توجه به مقتضیات زمان، مثل آیت‌الله تسخیری خیلی کم دیده‌ام و ایشان الگوی تمام‌عیار هم برای حوزویان و هم برای دانشگاهیان هستند. آن‌مرحوم تحمل نقد و تواضع فوق‌العاده‌ای داشتند، من 40 سال همراه ایشان بودم و اخم به ابروی ایشان ندیدم.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران در پایان، در ضمن پیشنهادی گفت: اگر به‌قدر کافی در زمان حیات اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری شناخته نشد، باید با چاپ آثار ایشان این کوتاهی جبران شود. غرب تمام تلاش خود را برای تفرقه، تجزیه و از هم‌پاشیدگی مسلمانان به‌کار گرفته و مهمترین عامل قدرت برای جهان اسلام، وحدت است.

  آیتالله تسخیری از طلایهداران وحدت و دغدغهمندان فلسطین
پیام شیخ ماهر‌حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت و محمد عبدالستار سید وزیر اوقاف سوریه پیرامون آیت‌الله تسخیری در نشست علمی طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی قرائت شد.
عبدالستار سید، در بخشی از پیام خود آورده است: آیت‌الله تسخیری از طلایه‌داران وحدت و دغدغه‌مندان فلسطین و مسئله مقاومت بود و ایمان راسخ داشت که رسالت اسلام، نجات انسان و برقراری عدالت است.
شیخ ماهرحمود هم، در پیام خود آورده است: آیت‌الله تسخیری بر وحدت و کنار گذاشتن اختلافات، به‌عنوان یک رسالت تاریخی تأکید داشت و در نقاط مختلف جهان به دنبال ایجاد تقریب و وحدت بود.
وی افزود: ایشان مرتبه شهدا را دارد؛ چون پیوسته در زندگی خود به دنبال شهادت بود. آیت‌الله تسخیری در واقع نقش مکمل برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران را داشت.

  آیتالله تسخیری، شخصیتی صادق، با اخلاص و مجاهد بود  
​​​​​​​آیت‌الله شیخ‌جواد خالصی اندیشمند و عالم برجسته عراقی هم در این نشست، تصریح کرد: آیت‌الله تسخیری پیام‌آوری ممتاز در میان امت اسلامی بود که از نزدیک شدن اهل‌سنت به شیعه دفاع کرد؛ هر‌چند که در این راه با انتقادات زیادی رو به رو شد. وی در بین ویژگی‌های آیت‌الله تسخیری، او را فردی صادق و بااخلاص و با بنیه علمی قوی خواند که بر همه مباحث علمی مورد نیاز خود تسلط داشت و دقت او در قرائت و عمل به آیات قرآن کریم، از او یک شخصیت ممتاز ساخته بود.
یادآوری می‌شود، همزمان با این همایش، نمایشگاه عکس و آثار آیت‌الله محمدعلی تسخیری نیز برپا شد.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه