هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ورود غیرعزتمندانه به عرصه دیپلماسی دشمن را در موضع اقتدار و زورگویی قرار می‌دهد

آیت‌الله رجبی

ورود غیرعزتمندانه به عرصه دیپلماسی دشمن را در موضع اقتدار و زورگویی قرار می‌دهد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به زورگویی دشمنان در ماجرای برجام و عدم پایبندی آنان به مفاد برجام، خاطرنشان کرد: وقتی دشمنان احساس کنند که طرف مقابل آنان در مقام عجز و التماس و با حالت غیرعزتمندانه وارد عرصه دیپلماسی شده، هرآنچه که بتوانند به طرف مقابل خود ضربه خواهند زد و در واقع آنان از موضع اقتدار و زورگویی به پیش می‌آیند.

آیت‌الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره بایدها و نبایدهای سیاست خارجی و دیپلماسی عزت‌مندانه و اقتدارگونه ایران اسلامی در روابط خارجی خود، اظهار کرد: باید ارتباطات و سیاست‌های خارجی نظام اسلامی ایران، همراه با عزت بوده و با اقتدار جمهوری اسلامی ایران سازگار باشد؛ همان‌چیزی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تأکید دارند.
وی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام اخیر خود، تأکید کردند که اگر روابط خارجی و دیپلماسی انقلاب اسلامی به‌صورت عزت‌مندانه نباشد، طبعاً ملتمسانه خواهد بود؛ متأسفانه در دولت گذشته، موضع‌گیری‌ها و عملکردهای برخی از مسئولان، به‌گونه‌ای بود که نشان از ضعف دولت اسلامی داشت.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: نقاط ضعف در دولت گذشته به‌گونه‌ای بود که در هنگام مذاکرات، یکی از مسئولان درون دولت، جمله‌ای که حاکی از نقطه ضعف بود، به زبان جاری ‌ساخت که سبب می‌شد تا مذاکره‌کنندگان، هنگام مذاکره با طرف مقابل، در موضع ضعف قرار گیرند که طبعاً این‌گونه برخوردها، همه ارتباطات را به صورت التماسی به پیش برده و ملتمسانه رقم می‌زد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن یادآوری اینکه ما در دولت گذشته دیدیم که برخی مسئولان و رئیس جمهور کشور، همه‌چیز، حتی آب خوردن مردم و حقوق معلمان را به برجام وابسته می‌دانستند، خاطرنشان کرد: معنای این‌گونه جملات و بیان این نوع از کلمات این بود که ما باید در مذاکرات خود، التماس کرده و ملتمسانه از آنان بخواهیم که برجام را امضا کنند و با رفع شدن تحریم‌ها، مشکلات مردم و کشور اسلامی نیز، حل و رفع شود.
آیت‌الله رجبی در ادامه افزود: وقتی دشمنان احساس کنند که طرف مقابل آنان، در مقام عجز و التماس و با حالت غیر عزت‌مندانه وارد عرصه دیپلماسی می‌شود، هرآنچه که بتوانند به طرف مقابل خود ضربه خواهند زد و در واقع آنان از موضع اقتدار و زورگویی به پیش می‌آیند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد)، با اشاره به زورگویی دشمنان در ماجرای برجام و عدم پایبندی آنان به مفاد برجام، خاطرنشان کرد: در قضیه برجام همه مشاهده کردند که دشمنان از ضعف و موضع ملتمسانه به‌نفع خود بهره بردند و علی‌رغم اینکه در برجام امتیازهای بسیاری از ایران گرفتند و در عین اینکه دولت‌مردان ما به مفاد برجام عمل کردند؛ ولی آنان به‌آسانی از برجام خارج شده و به مفاد آن عمل نکردند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ادامه، با بیان اینکه متأسفانه مسئولان ما در طول مدت دولت گذشته، همواره دل در گروی برجام داشتند و به‌جای تلاش و ارتباطات عزت‌مندانه، همواره ارتباطات و دیپلماسی ملتمسانه را در پیش گرفته بودند، اظهار کرد: متأسفانه دیپلماسی ملتمسانه سبب شد که هیچ نتیجه‌ای برای ایران اسلامی حاصل نشود و ما بسیاری از دستاوردها را نیز از دست دادیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم، واقعیت این است که در این دوران، ایران اسلامی، هرآنچه را که آنان می‌خواستند، انجام داد؛ اما طرف مقابل هیچ اقدام قابل‌توجهی انجام نداد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به اقدامات عزت‌مندانه و دیپلماسی با اقتدار دولت کنونی با کشورهای خارجی و در روابط با همسایگان، بیان کرد: بحمدالله در همین مقدار زمانی که از دوران دولت کنونی گذشته است، این دولت توانسته، دستاوردهای خوبی را برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.
وی در پایان با بیان اینکه امروزه شاهد ارتباطات گسترده همسایگان با ایران اسلامی هستیم و عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی روزبه‌روز در حال توسعه و تقویت است، خاطرنشان کرد: اگر همسایگان ما احساس کنند که دولتی در ایران دارای اقتدار است، طبعاً اعتماد و ارتباط آنان با ایران اسلامی بیشتر خواهد شد و ارتباطات بهتر و بیشتر، متناسب با احساسات آنان شکل خواهد گرفت.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه