هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

سامانه‌های طراحی‌شده در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه

در بیست‌و‌هشتمین جلسه شورای هماهنگی واحدهای پژوهشی بررسی شد

سامانه‌های طراحی‌شده در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه

پژوهش و تحقیق دارای یک رتبه و درجه نیست. بسته به موضوع پژوهش، کیفیت سامان‌دهی آن و خروجی پژوهش، می‌توان پژوهش را رده‌بندی نمود. بر همین اساس، پژوهشگر و نهادهای پژوهشی نیز دارای تقسیم‌بندی و مراتب گوناگون خواهد بود. عدالت پژوهشی نیز، مقتضی این است که توجه و اعتنا به هر کدام از مراتب و رده‌های سه عرصه «پژوهش»، «پژوهشگر» و «نهادهای پژوهشی» به‌تناسب جایگاهی باشد که احراز می‌کنند. همچنین هدف از پژوهش فقط سامان‌بخشی به یک پژوهش که در کتابخانه و قالبی مکتوب، حبس گردد، نیست؛ زیرا انجام پژوهش‌های کاربردی که خلأهای موجود را در نظر داشته و پاسخگوی نیازهای روز باشد، از مهمترین ویژگی‌های یک جامعه علمی پویا و یک تمدن سرزنده، خواهد بود.

از این رو یکی از برنامه‌ها و دغدغه‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از دیرباز، همین دو موضوع بوده است. در امتداد بحث و گفت‌وگو پیرامون موضوعات یادشده، بیست و هشتمین جلسه شورای هماهنگی واحدهای پژوهشی در معاونت پژوهش حوزه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار گردید.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهش ‌حوزه‌های علمیه، در این جلسه ضمن تأکید بر ضرورت پیگیری مطالبات مطرح‌شده در دهمین ‌نشست هم‌اندیشی مراکز پژوهشی، گزارشی از سامانه‌های راه‌اندازی‌شده در معاونت پژوهش ارائه و تصریح کرد: سامانه‌های دیگری نیز در حال طراحی است که از جمله آن‌ها سامانه «مراکز پژوهشی» می‌باشد. به‌همین ‌دلیل در نظر است، با ایجاد «بانک جامع اطلاعات مراکز» در این سامانه، درون‌داد، فرآیند، برون‌داد و فعالیت‌ آن‌ها در ساحت‌های مختلف، مشخص شده و به ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز نیز دست یابیم. همچنین در جهت پاسخگویی به نیازها لازم است، رویکرد مراکز و واحدهای پژوهشی بازطراحی گردد.
خاطرنشان می‌گردد، در ادامه این نشست، اعضای شورا دیدگاه‌های خود پیرامون شاخصه‌ها و جدول پیشنهادی ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز را بیان نمودند.
 پیش از این، جدول پیشنهادی مذکور برای نظرخواهی به چندین مرکز و واحد پژوهشی ارسال گردیده بود و پاسخ‌های مکتوبی نیز واصل و به شور گذاشته شد.
اعضای جلسه نیز، ضمن اجتناب‌ناپذیر دانستن موضوع ارزیابی مراکز پژوهشی، نکاتی در خصوص ضرورت استانداردسازی فرایند رتبه‌بندی مراکز و چگونگی عملیاتی‌سازی آن و لزوم توجه به تنوع مأموریت‌ها و ظرفیت‌های مراکز مطرح کردند و ادامه ‌بحث ‌در ‌خصوص شاخصه‌ها و جدول مذکور، به جلسات آتی شورای هماهنگی موکول گردید.
همچنین در این نشست، علاوه بر اعضای شورای هماهنگی واحدهای پژوهشی(رؤسای پژوهشگاه‌های علوم و فرهنگ اسلامی، خاتم‌النبیین(ص)، قرآن و حدیث، حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، بنیاد امامت، مؤسسه امام خمینی(قد)، کتاب‌شناسی شیعه، جامعة‌المصطفی(ص)، انجمن‌های علمی حوزه و دفتر مطالعات و تحقیقات زنان)، مدعوین دیگری از برخی واحدهای پژوهشی (رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع)، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور و رئیس مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی) نیز حضور داشتند که به تبادل رأی و ارائه نظرات خویش در موضوع اهمیت رده‌بندی مراکز و واحدهای پژوهشی و نیز بازطراحی رویکرد مراکز پژوهشی در راستای پاسخگویی به نیازهای دینی و علمی حوزه، نظام و جامعه پرداختند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه