هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ضرورت پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب و گسترش آن در فضای عمومی حوزه

در مراسم تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر مؤسسه انقلاب اسلامی دفتر قم مطرح شد

ضرورت پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب و گسترش آن در فضای عمومی حوزه

قائم‌مقام معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور و امام جمعه پردیسان، در مراسم تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر مؤسسه انقلاب اسلامی دفتر قم، با تأکید بر لزوم گسترش پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب، این امر را یک انجام وظیفه و تکلیف دانست و بر تسری آن به فضای عمومی حوزه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، طی مراسمی که پنجشنبه ۱۷ اسفند به‌همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی شعبه قم، در سالن جلسات مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) برگزار شد، از تعدادی از نویسندگان پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در عرصه تبیین اندیشه‌های رهبر انقلاب اسلامی تجلیل شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حامدی، طی سخنانی در این مراسم، با تأکید بر لزوم گسترش پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب، این امر را یک انجام وظیفه و تکلیف دانست.
قائم‌مقام معاون آموزش حوزه‌های علمیه افزود: ظرفیتی که در فرمایشات، اندیشه‌ها و مبانی فقهی رهبر انقلاب وجود دارد، می‌طلبد که حوزه علمیه اهتمام بسیار ویژه‌ای به مسئله پژوهش در اندیشه‌های ایشان داشته باشد.
وی با بیان اینکه فضای پژوهش پیرامون اندیشه‌های رهبر انقلاب، باید به فضای عمومی حوزه علمیه منتقل شود، خاطرنشان کرد: ما نباید از علمایی باشیم که نائب امام زمان(عج) حضور داشته و اندیشه‌های نابی هم داشته باشد؛ ولی نتوانیم، آن‌طور که باید، آن اندیشه‌ها را در فضای حوزه بسط بدهیم و سپس به جامعه منتقل کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حامدی، با اشاره به فعالیت حدود ۹۰۰ امام جمعه در کشور، گفت: فرمایشات و بیانات رهبر انقلاب باید از این ۹۰۰ تریبون به‌صورت تفصیلی و تبیینی و فراتر از انعکاس مواضع تشریح شود.
وی با تأکید بر اینکه حجاب معاصرت با رهبر انقلاب اسلامی، باعث شده تا به آراء و مبانی فکری و فقهی ایشان آن‌طور که باید، در حوزه پرداخته نشود،‌ گفت: اکنون یک فضایی در این عرصه باز شده تا حداقل مطالب درسی ایشان در درس خارج حوزه تبیین شود و طلابی بیایند و با آن مبانی آشنا بشوند که البته این فضا باید هرچه بیشتر گسترش پیدا کند.
مسئول مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم هم، در این مراسمگفت: این مؤسسه هم در زمینه ترویج اندیشه رهبر انقلاب و هم در زمینه پژوهش در مورد آن و سپس تربیت و آموزش مربی و مبلغ و اعزام مبلغان فعالیت‌های مختلفی دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح‌میرزایی، بیان و اندیشه رهبر انقلاب و امام راحل(قد) را نشأت‌گرفته از اسلام ناب و دارای افق تمدنی دانست و گفت: پیگیری و توسعه منویات امامین انقلاب و سر دست گرفتن مردم‌سالاری دینی، می‌تواند افق‌های خوبی را پیش روی ملت ایران و سایر ملت‌ها رقم بزند.
وی با اشاره به فعالیت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی شعبه قم در راستای تبیین اندیشه‌های رهبر انقلاب، افزود: ما به دنبال این بودیم که هم یک توصیف خوب از اندیشه‌های رهبر انقلاب شکل بگیرد و هم، با تدوین بیش از ۲۵ سرفصل اصلی، به یک نظام موضوعاتی در این رابطه برسیم.
مسئول مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم عنوان کرد: نظام موضوعاتی اندیشه‌های رهبر انقلاب در حال آماده شدن به‌شکل یک کتاب است تا در اختیار سایر پژوهشگران در مجامع دیگر قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در قم، در حال تلاش برای انتقال این فضا به سازوکارهای رسمی مرکز مدیریت و تسری دادن آن به بقیه مراکز مدیریتی استان است،‌ گفت: ما به دنبال این هستیم که رساله‌های سطح ۳ بتوانند، یک توصیف خوبی از بیانات رهبر انقلاب داشته باشند تا بتوانیم، در رساله‌های سطح ۴، الگوها و مدل‌هایی را در مورد مبانی اندیشه‌های رهبر انقلاب ارائه بدهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین صلح‌میرزاییبا استقبال از طرح‌ها و ایده‌های طلاب در راستای تبیین اندیشه‌های رهبر انقلاب، طراحی ۴۸ نشست شامل ۱۲ نشست مبانی الهیاتی تصمیم‌گیری امامین انقلاب و ۳۶ نشست مبانی فقهی تصمیم‌گیری امامین انقلاب را از جمله فعالیت‌هایی برشمرد که به‌صورت مستقل از طرف این مؤسسه و یا با همکاری مؤسسه فقه و علوم انسانی انجام شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی گرامی‌پور، مسئول اداره پژوهش مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی شعبه قم نیز، در سخنانی به ارائه گزارش پرداخت و گفت: ما تلاش کردیم تا بخشی از پایان‌نامه‌های حوزوی را به اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی اختصاص بدهیم؛ لذا کمیسیون‌هایی تشکیل شد و موضوعاتی از طرف مؤسسه در اختیار طلاب قرار گرفت.
وی با بیان اینکه حدود ۴۳۰ پژوهشگر در این رابطه از مؤسسه موضوع گرفته‌اند، افزود: همچنین ۱۸ بسته موضوعی آماده شد و در حال حاضر، ۳۱۸ موضوع اخذ شده و حدود ۱۹۵ نفر از طلاب، در حال تدوین طرح‌نامه هستند. ۶۲ طرح‌نامه مصوب گردیده و ۴۷ موضوع هم، تاکنون دفاع شده است.
گفتنی است، در پایان این مراسم، از نویسندگان تعدادی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در عرصه تبیین اندیشه‌های رهبر انقلاب اسلامی، به‌عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر با اهدای لوح و جوایز قدردانی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه