هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شیخ المراجع در آستان با سعادت امام حسین(ع)

تجلیل از ده‌ها سال مجاهدت مرجع بصیر و انقلابی و مدافع حریم عصمت و طهارت(ع)

شیخ المراجع در آستان با سعادت امام حسین(ع)

مدافع غیور حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، شیخ‌الفقهاء والمراجع، آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی، پس از سال‌ها تدریس، تحقیق و جهاد علمی و انقلابی همچون مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان قانون اساسی و تألیف ده‌ها اثر فاخر علمی، ۱۲‌بهمن در بیمارستان حضرت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی قم، دار فانی را وداع گفتند و به ملکوت اعلی پیوستند.

پیکر پاک این مرجع فقید، ۱۳‌بهمن با حضور نمایندگان بیوت مراجع معظم تقلید، علما، شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی، سران لشکری و کشوری و خیل عظیم مردم، از میدان جهاد قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله کریمی جهرمی، ‌طبق وصیت‌شان برای خاکسپاری در کربلا و در حرم مطهر حضرت سیدالشهدا(ع)، به عراق منتقل و پس از تشییع و طواف در حرم مطهر حضرت علی (ع) به کربلای معلی منتقل و در حرم مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) خاکسپاری شدند.      
هیئت دولت به‌منظور بزرگداشت مقام شامخ مرجعیت، 13‌بهمن را در سراسر کشور عزای عمومی و در استان قم تعطیل رسمی اعلام کرد. طی ابلاغی از سوی آیت‌الله اعرافی نیز، حوزه‌های علمیه سراسر کشور در سوگ ارتحال این مرجع فقید، از سه‌شنبه ۱۲بهمن تا پایان هفته تعطیل شد.
در پی ارتحال این مرجع تقلید، امام خامنه‌ای، آیات ‌عظام سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی، مظاهری، محمداسحاق فیاض، بشیر نجفی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حجج‌اسلام رئیسی رئیس‌جمهور، محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه، سرکار خانم برقعی مدیر جامعة‌الزهرا(س)، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها و دیگر شخصیت‌های علمی سیاسی و اجرایی، با صدور پیام‌هایی عروج این عالم ربانی را تسلیت گفتند.   

امام خامنهای
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
با تأسف خبر درگذشت فقیه عالی‌مقام و مرجع بصیر، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی(رضوان الله تعالي عليه) را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پرسابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه مبارکه بودند. در دوران مرحوم آیت‌الله بروجردی در شمار برترین تلامذه آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی(ره) به‌شمار می‌رفتند. سال‌ها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم، همواره درباره مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود می‌کردند و بارها این‌جانب را از نظرات و مشورت‌های خود مطلع و بهره‌مند می‌ساختند. قریحه شعری، حافظه تاریخی و پرداختن به مسائل اجتماعی، از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه علمی و دینی کشور مایه تأسف است. این‌جانب به خاندان مکرم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان به‌ویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای/ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

   آیتاللهالعظمی سیستانی
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال عالم ربانی، مرجع عالی‌قدر جناب آیت‌الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی(رضوان الله تعالي عليه) موجب تألم و تأسف فراوان گردید. فقدان آن بزرگوار که از اساطین حوزه علمیه مقدسه قم و حسنات این دوران و خدمت‌گزاران نمونه دین و مذهب بودند، خسارتی عظیم است.
اینجانب این مصیبت دردناک را به آستان مقدس حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه و به آقایان علمای اعلام و به بستگان گرامی و دیگر علاقه‌مندان محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.
و لا حول و لا قوة الا بالله العلی ‌العظیم.

  آیتاللهالعظمی وحید خراسانی
در پی درگذشت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی در تماس تلفنی، درگذشت این عالم بزرگوار را به خانواده معزز ایشان تسلیت گفته و علو درجات ایشان را از ایزد منان و هم‌نشینی با حضرت سیدالشهداء(ع) خواستار شدند. همچنین فرزندان ایشان با حضور در بیت و دفتر این مرجع فقید، اظهار تأثر و تألم معظم‌له را به خانواده محترم این فقید سعید ابلاغ نمودند.

  آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا إلیه راجعون
خبر بسیار تأسف‌بار رحلت عالم ربانی، شیخ‌الفقهاء آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد) موجب نهایت تأسف و تأثر گردید.
آن مرد بزرگ که از برجسته‌ترین شاگردان آیت‌الله‌العظمی بروجردی(قد) و یکی از برترین فقهای عصر ما بود، آثار فراوانی در عرصه‌های مختلف از جمله کتب فقهی و کلامی و مبارزه با فرقه‌های منحرف و احداث و تجدید بناهای مذهبی همچون مسجد عظیم امام حسن عسکری(ع) را از خود به یادگار گذاشت.
حضور مؤثر وی در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان، منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.
ضایعه رحلت این فقیه دلسوخته حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه را به محضر مقدس آن حضرت تسلیت عرض نموده و همچنین به حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید، عموم شیعیان، مقلدان، علاقه‌مندان و خصوصاً بیت معظم و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال، حشر او را با اولیای مقربینش خواستارم و از درگاهش برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل طلب می‌نمایم.

  دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
انا لله و إنا إلیه راجعون
رحلت تأسف‌بار فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی(رضوان الله تعالي عليه) را به محضر امام زمان حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه)، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان و خصوصاً بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. آن فقیه معظم که ارادت خاص به ساحت حضرت ولی‌عصر(عج) داشت، عمر بابرکت خویش را در راستای ترویج تعالیم نورانی اسلام و آموز‌ه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) و مبارزه با افکار و جریان‌های انحرافی گذراند و با تربیت فضلا و تألیفات ارزنده و خدمات اجتماعی، حسنات فراوان از خویش به یادگار گذاشت.
خدمات آن مرجع عالی‌قدر به حوزه‌های علمیه و محققان و مبلغان مذهب شیعه، فراموش‌ناشدنی است.
خداوند متعال روح آن فقیه پارسا را با انبیا و اولیای خویش محشور گرداند.

  آیتاللهالعظمی نوری همدانی
بسم‌الله الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا إلیه راجعون
عن علی‌بن أبی‌حمزة قال: سمعت أبا‌الحسن موسی‌بن جعفر(ع) یقول:‏ إذا مات‏ المؤمن‏ بکت‏ علیه الملائکة و بقاع الأرض‏ التی کان یعبد‌الله علیها و أبواب‌السماء التی کان یصعد فیها بأعماله و ثلم فی‌الإسلام ثلمة لا یسدها شی‏ء لأن المؤمنین الفقهاء حصون‌الإسلام کحصن سور‌المدینة لها.
ارتحال مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله ‌العظمی شیخ‌الفقهاء آقای صافی گلپایگانی «اعلی الله مقامه» موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب گردید.
آن فقیه بزرگوار یکی از ارکان اسلام و حوزه‌های علمیه و از برجستگان شاگردان آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) و مورد عنایت و اعتماد خاص امام(ره) بودند و ارادت خاص ایشان به حضرات معصومین(ع) و مبارزه با فرقه‌های منحرف و تألیف کتب فقهی و کلامی و حضور مؤثر اجتماعی و سیاسی از ویژگی‌های آن‌مرحوم بود.
اینجانب ضایعه رحلت این فقیه عالی‌قدر را به محضر مقدس امام عصر(عج)، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید و عموم شیعیان، ارادتمندان و اهل‌بیت معظم‌شان تسلیت عرض نموده و علو مقام آن فقید سعید را معروض می‌دارم.

  آیتاللهالعظمی سبحانی
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
إذا مات العالم ثلم فی‌الإسلام ثلمة لایسدها شیء إلى یوم‌القیامة
درگذشت عالم ربانی، محقق عالی‌قدر، فقیه نامدار، مدافع حریم اسلام و اهل‌البیت (ع)، مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی را با کمال تأسف و تأثر و قلب حزین دریافت نمودم.
درگذشت عالمی که متجاوز از ۷۰ سال با بیان و قلم، مشغول تدریس و تألیف بود و آثار ماندگار و ارزشمند به یادگار گذاشته، مصداق روشن «ثلمة فی‌الاسلام» است.
او در عین اشتغال به فقاهت و استنباط احکام، پیوسته مراقب اعتراض دشمنان بود و با قلم روان به روشنگری می‌پرداخت.
او پاسی از عمر خود را در نجف اشرف گذرانده و میوه‌های شیرین فقه را همراه داشته و سپس در قم از آیات عظام بهره‌مند شد و یکی از محورهای هیئت استفتاء آیت‌الله‌العظمی بروجردی بود. استاد اخیر، ایشان را مکلف کرد که کتابی درباره حضرت ولی‌عصر(عج) تألیف کند و شیوه تألیف را برای ایشان بیان کرد. وی به انجام امر استاد پرداخته و اثر ارزشمندی که مرجع نویسندگان امروزی است، تألیف نمود و اخیراً در سه جلد به‌نام «منتخب‌الاثر فی‌الامام الثانی‌عشر» منتشر شده است که بسیار درخشان و پرفایده است.
اینجانب، خود را نسبت به این مصیبت دور نمی‌بینم و مع‌الوصف این ضایعه ناگوار را به حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج)، مراجع عظام، علمای حوزه، ارادتمندان و علاقه‌مندان ایشان بالاخص بیت رفیع آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی و کلیه بازماندگان بالاخص به فرزند برومندش جناب آقای حاج شیخ حسن صافی تسلیت گفته و از خداوند متعال، علو درجات آن فقید سعید و صبر جمیل برای همه خواهانم.
و سلام‌الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیاً

  آیتاللهالعظمی جوادی آملی
بسم‌الله ‌الرحمن‌ الرحیم/ انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال اسف‌بار شیخ‌الفقهاء و‌المراجع حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی(قد) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت، ولی‌عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه‌های علمیه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم‌الشأن، تسلیت عرض نموده و علو مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان را از ذات اقدس ربوبی مسئلت می‌شود.

  آیتاللهالعظمی مظاهری
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم‏/ «إنا لله و إنا إلیه راجعون»
ارتحال اسفناک فقیه پارسا و مرجع عالی‌قدر، حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی(قد) مصیبتی بزرگ و سانحه‌ای سنگین برای عالم تشیع و حوزه‌های علمیه، خصوصاً حوزه علمیه مقدسه قم است.
این فقیه جلیل‌القدر که از ارکان حوزه علمیه قم و از افتخارات نهاد مرجعیت تشیع بودند، حقاً تندیس اخلاص، اخلاق، ادب و مجسمه تقوا و وارستگی و معنویت بوده و علاوه بر مقامات برجسته علمی و عملی و جایگاه ممتاز در حوزه‌های علمیه، همواره شخصیتی خبیر و دارای نگاهی جامع و احساس مسئولیت عالمانه در قبال مسائل اجتماع و دلسوز حقیقی برای عموم مردم به‌شمار می‌آمدند.
مراتب محبت و مودت والا و خالصانه ایشان به آستان حضرات اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به‌ویژه حضرت بقیة‌الله‌الأعظم «ارواحناله‌الفداء» و تلاش‌ها و خدمات علمی شاخص و کم‌نظیر این عالم عظیم‌القدر در مسیر ترویج و تحکیم معارف تابناک آن اولیای طاهرین(ع) و دفاع مجاهدت‌آمیز از کیان تشیع، از نقاط برجسته و روشن زندگی پربرکت این فقیه آگاه و بینا محسوب می‌گردد.
عمر شریف و حیات درخشان این فقیه وارسته، حقیقتاً سراسر خیر و برکت، علم و عمل، تقوا و معنویت و تعلیم و تربیت بود و فقدان ایشان، امروز خسارتی عظیم و جبران‌ناپذیر است.
خداوند روح مطهر این فقیه بزرگوار را در اعلی‌علیین و در جوار اولیای معصومین(ع) متنعم فرموده و رحمت واسعه و رضوان بی‌کران خود را بر این عبد صالح، نازل فرماید.
این مصیبت بزرگ را به محضر مبارک حضرت ولی‌الله الأعظم(عج) و به حوزه‌های علمیه به‌ویژه حوزه علمیه قم که استوانه‌ای متین و استوار و مدافعی بصیر و روشن‌بین را از دست داده است و به همه خاندان مکرم و فرزندان معزز و بیت شریف ایشان و بیوت وابسته، خصوصاً بیت مرجع فقید جهان تشیع، حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای حاج سید محمدرضا گلپایگانی(قد) و نیز به عموم شاگردان و ارادتمندان و مقلدان آن مرجع عالی‌مقام، صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند تعالی جبران این ضایعه بزرگ را مسألت می‌نمایم.
والسلام علیه و علی جمیع عبادالله الصالحین و رحمة‌الله و برکاته.

  آیتاللهالعظمی بشیر نجفی
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
 «الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا إنا لله وإنا إلیه راجعون».
صدق الله العلی العظیم.
با کمال تأسف و اندوه خبر ارتحال حضرت آیت‌الله‌العظمی شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی از این دنیای فانی را دریافت کردیم.
ایشان عمر طولانی را در خدمت حوزه علمیه قم مقدس و خدمت به دین، در تربیت علما و حمایت از شیعیان اهل‌بیت(ع) سپری کردند.
این فقید مرحوم یکی از شخصیت‌های بزرگ دینی در جهان اسلام بوده و در عشق و ولایت به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) معروف بودند و با موضع‌گیری‌ها و قلم خود، از اسلام و مسلمین دفاع کردند.
ما این مصیبت بزرگ را به محضر حضرت ولی‌الله الاعظم(عج) و به عموم مؤمنین به‌ویژه خانواده و شاگردان ایشان تسلیت می‌گوییم و از درگاه الهی خواهانیم که آن مرحوم را مورد رحمت واسعه خود و مشمول الطاف حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) قرار دهد و دیدار با امام حسین(ع) در روز قیامت را به ایشان روزی کند و از روز رحلت تا روز قیامت تحت حمایت حضرت صاحب‌الزمان(عج) قرار دهد و افکار و مؤلفات آن مرحوم را برای مردم سودند سازد و به خانواده ایشان صبر و آرامش عطا فرماید.
فسلام الله علیه یوم ولد و یوم توفاه الله و یوم یبعث حیاً، إنه سمیع مجیب و لا حول ولا قوة إلا بالله.

  حضرت آیتالله علوی گرگانی
باسمه تعالی
قال الله تعالی: « الذین تتوفاهم الملائکة طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنة»
ارتحال عالم پارسا، شیخ‌الفقهاء و‌المجتهدین، مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی که عمر شریف خود را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی و نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری نمودند، موجب تأثر گردید.
تربیت شاگردان فاضل، تألیف کتب مفید در حمایت از ولایت و مهدویت، اجتهاد فقهی، نصایح دلسوزانه، هدایت مسلمین و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، (قانون اساسی) ذخیره‌ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.
اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر(عج) همچنین مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه مخصوصاً حوزه علمیه قم و تمام شیعیان، مقلدین و ارادتمندان ایشان بالاخص بیت برجسته مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی و آقازاده ایشان حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی تسلیت گفته، علو درجات را برای ایشان و اجر وافر برای بازماندگان خواستارم.

  دفتر آیتاللهالعظمی فیاض
بسم‌الله‌ الرحمن ‌الرحیم
«یا أیتها النفس المطمئنة ارجعی إلى ربک راضیة مرضیة؛ فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی»
«وبشر الصابرین، الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا إنا لله وإنا إلیه راجعون»
امام صادق(ع) فرمودند: « چون عالمی بمیرد، رخنه‌ای در اسلام افتد که تا قیامت چیزی آن را ترمیم نکند».
آیت‌الله‌العظمی شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی(قد) به جوار پروردگارش پیوست و به‌مناسبت همین مصیبت بزرگ، درس خارج فقه حضرت آیت‌الله فیاض امروز و فردا[12 و13 بهمن] تعطیل شده است.

  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورایعالی حوزههای علمیه و مرکز مدیریت حوزههای علمیه
بسم‌الله‌ الرحمن ‌الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال جانسوز فقیه عالی‌قدر و شیخ‌المراجع حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ‌لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس‌الله نفسه‌الزکیة مصیبت جانکاهی است و غم بزرگی بر جان حوزه‌های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.
آن فقیه عالی‌قدر از طهارت نفس و صفای باطن ویژه‌ای برخوردار بود و در علوم حوزوی و فقه اهل‌بیت(ع) در قله‌های بلند قرار داشت و عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل‌بیت(ع) سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام راحل(قد) و رهبری معظم مدظله نورافشانی می‌کرد. آن مرجع گرانمایه از فضیلت‌های اخلاقی والا و بی‌شمار برخوردار بود و الگوی حسن اخلاق، فروتنی، اخلاص، نصح و اشفاق به‌شمار می‌آمد و مجلس او الهام‌بخش و بیدارکننده بود و افزون بر منزلت علمی، اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی، سیاسی، اطلاعات و آگاهی‌های اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی ایشان ستودنی بود. ارتحال این فقیه و مرجع عظیم‌الشأن را به حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم مدظله، مراجع عظام دامت برکاتهم، بیت معظم آن مرجع عظیم‌الشأن(رضوان الله تعالی علیه)، بیت مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(قد) و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقه‌مندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت می‌گوییم و حوزه‌های علمیه تا پایان این هفته تعطیل اعلام می‌شود.
بر روح پاک آن فقید سعید درود می‌فرستیم و سلامت و عزت مراجع عظام و رهبری معظم دامت برکاتهم و ملت بزرگ ایران و مسلمانان و شیعیان را از خداوند متعال خواستاریم.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ شورای‌عالی حوزه‌های علمیه؛ مدیریت حوزه‌های علمیه
 
  حجتالاسلام والمسلمین رئیسی رئیسجمهور
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون
«إذا مات العالم ثلم فی‌الإسلام ثلمة لایسدها شیء».
ارتحال مرجع عالی‌قدر شیعیان، حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی (طاب ثراه)، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.
این عالم ربانی که از شاگردان مبرز آیات عظام بروجردی، حجت و گلپایگانی بوده و پس از انقلاب اسلامی عضو مجلس خبرگان اول [خبرگان قانون اساسی] و مدتی مسئولیت خطیر دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشت، با بینش عمیق دینی، زهد و ساده‌زیستی و قلبی سرشار از عشق به اسلام و اهل‌بیت(ع)، به‌ویژه حضرت ولی‌عصر(عج) عمر گران‌مایه خود را وقف مجاهدت در مسیر گسترش معارف اسلامی و نظام اسلامی نمود.
این مرجع والامقام همزمان با تلاش در پاسداری از ارزش‌های دینی و تألیف آثار ارزشمند فراوان و تربیت شاگردان، در سنگر مبارزات انقلابی نیز حضوری فعال داشت. به‌یقین آثار ماندگار و سلوک معنوی ایشان همواره الهام‌بخش و چراغی فراروی طلاب و فضلا و حوزه‌های علمیه خواهد بود.
اینجانب این ضایعه بزرگ را محضر مقدس حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه، بیت شریف و عموم مقلدان و شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خداوند متعال برای روح مطهر آن عالم وارسته، علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) مسألت دارم.

   نماینده ولیفقیه و استاندار قم
آیت‌الله سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم و سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم با صدور پیامی مشترک ارتحال حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند. در پیام ایشان آمده است:
آن فقیه بزرگ، عمر پربرکت خویش را در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی صرف ترویج اسلام ناب محمدی (ص) و استحکام پایه‌های نهال نوپای انقلاب اسلامی ایران کرد تا انقلاب به برکت این مجاهدت‌ها به درختی تنومند تبدیل شود و با تألیف کتب ارزشمند فقهی و تربیت شاگردانی فقیه و وارسته زکات علم خویش را به نحو اتم و اکمل پرداخت نمود.
اینجانبان از جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه (س) رحلت جانگداز این مرجع عالیقدر را خدمت حضرت ولی‌عصر (عج)، حضرت فاطمه معصومه (س)، مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای مدظله العالی، حوزه‌های علمیه، شاگردان، مقلدان، دوستداران، مردم و بیت شریف آن بزرگوار تسلیت عرض می‌کنیم و علو درجات آن شخصیت والا را از خداوند متعال طلب نموده و برای بیت معزز و ارادتمندان ایشان صبر جزیل مسئلت داریم.

   حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای رئیس قوه قضائیه
انالله وانا الیه راجعون/«إذا مات العالم ثلم فی‌الإسلام ثلمة لایسدها»
ارتحال شیخ‌المراجع حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، موجب تأسف و تأثر گردید. سراسر عمر نورانی و با برکت این عالم برجسته و فقیه مکتب آل‌الله(ع) و به‌خصوص در مدت زمانی که از سوی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، امام راحل(قد) در شورای محترم نگهبان حضور داشته‌اند، همواره منشأ خیر کثیر برای حوزه‌های علمیه، نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران بوده است.
اینجانب مصیبت فقدان این مرجع عظیم‌الشأن را به پیشگاه حضرت بقیه‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه و نایب بر حقش حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)، مراجع معظم تقلید و علمای عظام و فضلای حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان، ارادتمندان و مقلدان ایشان و به‌ویژه به بیت شریف معظم‌له تسلیت می‌گویم و برای ایشان از درگاه خداوند متعال علو درجات و غفران واسعه و برای بازماندگان و منسوبان، اجر جزیل و صبر جمیل مسئلت می‌نمایم.

   دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی
خبر ارتحال ملکوتی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، عالم زاهد و وارسته، شیخ‌الفقهاء حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی موجب تأسف و تأثر فراوان این‌جانب شد.
این عالم ربانی و فقیه صمدانی سال‌های جوانی خود را به تلمذ در محضر فحولی همچون حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی، آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی و دیگر علمای برجسته در حوزه‌های علمیه قم المقدسه و نجف اشرف گذراند و خود، به یکی از ستون‌های محکم حوزه علمیه تبدیل شد.
این روحانی جلیل‌القدر با عنایت به ضرورت اهمیت گسترش حوزه‌های فقهی و اندیشه‌های دینی با راه‌اندازی مراکز و مؤسسات، از جمله مرکز تحقیقات اسلامی دارالزهرا(س) در زمینه دین‌پژوهی و تربیت طلاب و علاقه‌مندان به دروس دینی و حوزوی، تلاش فراوانی در مسیر حراست از حریم اسلام و شعائر اهل‌بیت(ع) در طول سال‌های گذشته داشتند که حاصل آن تربیت روحانیون و چهره برجسته در این عرصه بود.
ضایعه مؤلمه فقدان ایشان در جامعه اسلامی را محضر صاحب‌العصر و‌الزمان حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری (حفظه‌الله)، مراجع عالی‌قدر جهان اسلام، حوزه‌های علمیه، بیت معزز و مکرم و دوست‌داران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و برای روح پرفتوح آن عالم فرزانه از درگاه باری‌تعالی، حشر با اولیا و انبیا و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت می‌کنم.

   حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور مدیر حوزههای علمیه خواهران
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
«الذین تتوفاهم الملآئکة طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنة بما کنتم تعملون» (سوره نحل آیه ۲۳)
ارتحال جانسوز فقیه عالی‌قدر و شیخ‌المراجع، حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی(قد) مصیبت جانکاهی است که غم و اندوه بزرگی بر جان حوزه‌های علمیه و ملت ولایت‌مدار ایران و مسلمانان نشاند.
صفای باطن و زهد و تقوای آن فقیه عالی‌قدر و مرجع عظیم‌الشأن از ویژگی‌های بارز ایشان بود که عمر بابرکت خود را در راه اعتلای معارف ناب اسلام و اهل‌بیت(ع) سپری کرد.
آن عالم وارسته که از عاشقان دلباخته و مدافعان حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به‌ویژه ساحت مقدس حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج) و سرور و سیده زنان عالم حضرت صدیقه کبری(س) بود، همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام بود و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام راحل(قد) و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» نورافشانی می‌کرد و با حضور مؤثر در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان، منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.
حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص آن مرجع گران‌مایه، از فضیلت‌های والای ایشان به‌شمار می‌رفت و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی، سیاسی، اطلاعات و آگاهی‌های اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی ایشان نیز ستودنی است.
اینجانب ارتحال این فقیه وارسته و مرجع عظیم‌الشأن را به حضرت ولی‌عصر «ارواحنا فداه»، مقام معظم رهبری «مدظله»، مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم»، بیت معظم آن مرجع عظیم‌الشأن(رضوان الله تعالی علیه)، بیت مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(قد) و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقه‌مندان آن‌مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت عرض نموده و به‌همین مناسبت دروس حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور تا پایان هفته جاری تعطیل می‌باشد.

   حجتالاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ إنا لله وإنا إلیه راجعون
«إذا مات العالم ثلم فی‌الإسلام ثلمة لایسدها شیء إلی یوم‌القیامة»
ارتحال ملکوتی مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی(رضوان الله تعالی علیه) را به محضر مبارک حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع بزرگوار تقلید، فرزندان مکرم، حوزه‌های علمیه و شاگردان و مقلدان آن‌مرحوم تسلیت عرض می‌نمایم.
فقیهی که قریب به یک قرن عمر با برکت خود را در خدمت به ترویج معارف الهی و اعتلای اسلام سپری کرد و الگوی زهد، مجاهدت، حسن معاشرت، اخلاق، تواضع، نصح، دلسوزی و فضیلت بود.
حضور در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان از خدمات جاوید آن فقید به نظام اسلامی در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و از آن پس همواره از حامیان و پشتیبانان نهضت ملت شریف، امام راحل عظیم‌الشأن(قد) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و نظام بودند.
امروز دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دیگر نهادهای مؤثر علمی و فرهنگی، یکی از اصلی‌ترین‌ هادیان و پشتوانه‌های معنوی خود را از دست دادند. این مرد الهی در طول عمر شریف خویش افزون بر تدریس، تحقیق و خیرخواهی نسبت به ملت و مسلمانان و مظلومان جهان، پدری مهربان، مشفق و بصیر برای تمامی فعالان عرصه اعتلای فرهنگ ایمانی، قرآنی و مهدوی و صیانت از مکتب نورانی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بود.

   حجتالاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه
بسمه تعالی/ «إذا مات العالم الفقیه ثلم فی‌الإسلام ثلمة لایسدها شیء»
خبر ارتحال مرجع عالی‌قدر و فقیه والامقام، حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، موجب تأثر و اندوه فراوان شد.
این عالم ربانی در طول دهه‌های متمادی از عمر پربرکت خویش، جمع کثیری از فضلا را از افادات و تحقیقات علمی و آثار فقهی، کلامی و حدیثی خویش بهره‌مند ساختند.
تقوا و پارسایی این عالم مجاهد در کنار روحیه مردمی ایشان، اسوه و الگویی درخشان از یک عالم دینی ساخته بود که حوزه و روحانیت، به چنین شخصیت‌هایی مباهات می‌کند.
نقش‌آفرینی فعال در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان با حکم امام راحل(رضوان الله تعالی علیه) و دبیری این شورا، حضور مؤثر در عرصه‌های گوناگون انقلاب اسلامی، صفحات تابناکی از عمر سراسر پرخیر و برکت این مرجع آگاه و زمان‌شناس شمرده می‌شود.
این‌جانب، این فقدان عظیم و ضایعه اسف‌بار را به پیشگاه ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مراجع عظام (دام ظلهم)، حوزه‌های علمیه، عموم ارادتمندان مقام مرجعیت و بیت مکرم و آقازادگان گرامی ایشان، به‌ویژه جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی، تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات و همجواری با اولیای الهی را برای آن عزیز از محضر ربوبی مسئلت دارم.

   سرکار خانم برقعی مدیر جامعةالزهرا(س)
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون
«من‌المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من‌ینتظر وما بدلوا تبدیلاً»
ضایعه اسفناک درگذشت حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(قد) را محضر حضرت صاحب‌العصر(عج)، مقام معظم رهبری (دام‌الله‌عزه)، مراجع بزرگوار جهان تشیع (ادام‌الله‌عزهم)، ارادتمندان، مقلدین و بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه