هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در قم برگزار شد

با حضور مراجع عظام تقلید و علما

بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از سوی آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی و با حضور این مرجع تقلید، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، علما، نمایندگان بیوت مراجع عظام، فضلا و اساتید حوزه، مسئولان کشوری و لشکری و عموم مردم، ۸ اسفند در مسجد رفعت قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، با اشاره به جایگاه فقه در زندگی انسان، بیان کرد: یک معنای فقه آشنایی با علوم شرعی و احکام است؛ گویند: هو العلم بالاحکام الشرعیه عن الادله التفصیلیه؛ اما یک معنای وسیع‌تری در آیات و روایات هم برای فقه وجود دارد. خداوند می‌فرماید «وما کان المؤمنون لینفروا کافةً فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی‌الدین ولینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلهم یحذرون». این تفقه فقط علم به احکام نیست؛ بلکه فهم در همه عرصه‌های دینی یعنی اعتقاد و اخلاق و عرفان است؛ عرفان دینی به‌معنای شناخت درست به دین داشتن است. این معنای فقه است.
وی حوزه‌های علمیه را عهده‌دار شناخت دین دانست و گفت: سرنوشت دین با زندگی انسان گره خورده است؛ دایره دین همانند طب و ریاضیات نیست. علم فقه فرادنیایی است و اختصاص به دنیا ندارد؛ شناخت دین با سرنوشت انسان گره خورده است؛ لذا امر به تفقه شده است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به روایت «تفقهوا فی دین‌الله فإن الفقه مفتاح البصیرة وتمام العبادة والسبب إلی المنازل الرفیعة ....» از امام کاظم(ع)، گفت: فقه کلید بصیرت و تمام عبادت است.
سخنران این مراسم با اشاره به شخصیت مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی بیان کرد: ایشان عامل به یافته‌های خود بودند؛ زیرا فاقد شیء، معطی شیء نمی‌تواند باشد؛ در عرصه اعتقادات به باور واقعی رسیده بودند و عنایت ویژه‌ای به حضرت ولی‌عصر(عج) داشتند؛ کتاب منتخب‌الأثر ایشان از جمله آثار ایشان است و بالغ بر ۸۰ اثر دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با اشاره به اینکه حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی شخصیتی جامع‌الاطراف داشتند، گفت: مرجعیت شیعه قداستی دارد و این بر اساس آن‌چیزی است که از اهل‌بیت‌(ع) به ما رسیده است؛ امروز وجود مراجع بزرگوار مایه برکت است؛ حضرت امام(قد) حرکتی کرد و دنیا را تکان داد، این کار از دست دیگران برنمی‌آمد. جمع تفقه، علم و بینش لازم بود که چنین حرکتی در دنیا حاصل شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه