هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تعامل مراکز علمی فرهنگی دنیای اسلام راه‌حل چالش‌ها و معضلات جهان اسلام

آیت‌الله اعرافی در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه قفقاز ترکیه

تعامل مراکز علمی فرهنگی دنیای اسلام راه‌حل چالش‌ها و معضلات جهان اسلام

مهم‌ترین راه‌حل چالش‌ها و معضلات جهان اسلام این است که مراکز دینی، فرهنگی و علمی آن، گام‌هایی را برای گفت‌و‌گو و ساختن امت اسلام بردارند و اگر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های علمی، فکری و معرفتی کشورهای اسلامی، به یک بلوغ عقلی و تعاملی برسند، بسیاری از این مشکلات برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی، ۳ اسفند در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه قفقاز شهر کارس ترکیه که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت تعامل و ارتباطات مراکز علمی و فرهنگی دنیای اسلام و لزوم همکاری‌های مشترک علمی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه پرداخت و گفت: سه زبان فارسی، ترکی و عربی آیینه‌ای بوده که معارف اسلامی در آن تابیده است و این زبان‌های تاریخی، در فرهنگ اسلامی بسیار مهم و اثرگذارند.
وی افزود: نقش کشور ترکیه در اسلام و منطقه ممتاز و مؤثر است و شاید رابطه‌ای مثل ایران و ترکیه در سایر کشورها مشاهده نشود و پیوندهای مشترک گوناگون و متعدد دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی این دو کشور را به هم متصل کرده است.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: اگر ما بخواهیم در منطقه و جهان سعادتمند شویم، همکاری و تعامل‌های گوناگون این دو کشور در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار است.
امام جمعه موقت قم افزود: بارها گفته‌ام که کشورهای اسلامی و جهان اسلام، از سرمایه‌های بسیار بسیار بزرگی برخوردار هستند و اگر این کشورهای اسلامی، اندکی در کنار هم قرار بگیرند و در مسیر منافع مشترک خود قدم بردارند، وضع منطقه و جهان بسیار بهتر خواهد شد.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم دنیای اسلام تأکید کرد: ۵۴ کشور اسلامی، با داشتن بیش از یک و نیم میلیارد نفر جمعیت، قرار گرفتن در مناطق مهم و سوق‌الجیشی، داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز در سراسر عالم، داشتن سرمایه‌های انسانی و جوان و در کنار همه اینها، سرمایه‌های تاریخی ارزشمند و همچنین استعدادها و توانایی‌های ذهنی و فکری، همه از ظرفیت‌های دنیای اسلام است.
مدیر حوزه‌های علمیه با طرح این سؤال که چرا دنیای اسلام با داشتن چنین ظرفیت‌های بی‌نظیری در جهان جایگاه شایسته خود را ندارد، گفت: باید لحظه‌ای به این امر مهم فکر شود که چندین کشور اسلامی همانند ایران، ترکیه، مصر، عربستان و سایر کشورهای اسلامی تأثیرگذار، اگر یک پیمان مشترک اقتصادی، فناوری، علمی و دینی داشته باشند، چه قدرتی در منطقه و جهان پیدا می‌کنند؟!
وی گفت: همه ما باید برای توسعه و پیشرفت کشورمان تلاش کنیم؛ اما به هم پیوستن و ایجاد یک بازار مشترک اقتصادی علمی و فرهنگی، می‌تواند قدرت همه ما را افزایش دهد و این قدرت عظیم، امروزه پراکنده شده است؛ لذا با چالش‌های متعددی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، به قرائت‌های مختلف از اسلام اشاره کرد و گفت: متأسفانه تلقی‌های نادرستی از اسلام به‌صورت افراط و تفریط ایجاد شده است و این قرائت‌های متحجرانه و متعصبانه، باعث نزاع و جنگ در میان امت اسلامی شده است و این تفسیر غلط، چهره جذاب اسلام را تحت‌الشعاع قرار داده است.
مدیر حوزه‌های علمیه، هضم شدن در فرهنگ غربی را از دیگر قرائت‌های نادرست از اسلام دانست و گفت: تفسیر نادرست دیگر از اسلام، اسلام منهای مقاومت و مجاهدت و یک اسلام هضم‌شده در اندیشه‌های غربی است.
آیت‌الله اعرافی، قرائت سوم و اصیل از اسلام را تبیین کرد و گفت: تفسیر درست از اسلام حقیقی، یک اسلام عقلانی و صلح‌طلب و دارای تعامل است و در عین اینکه طرفدار گفت‌وگو و صلح است؛ اما اگر کسانی بخواهند به امت اسلامی تجاوز کنند، راه مقاومت را در پیش خواهد گرفت.
وی افزود: در این تفسیر، اسلام یک دین کاملاً عقلانی است که معارف آن با اجتهاد به دست می‌آید و امروزه چون از این تفسیر اصیل از اسلام، فاصله گرفته‌ایم، دچار چالش‌های زیادی شده‌ایم و معضلات فراوانی برای دنیای اسلام به وجود آمده است.
امام جمعه موقت قم در ادامه، نقش مراکز دینی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی را برجسته دانست و تأکید کرد: مهم‌ترین راه‌حل چالش‌ها و معضلات دنیای اسلام، این است که مراکز دینی، فرهنگی و علمی جهان اسلام، گام‌هایی را برای گفت‌وگو و ساختن امت اسلام بردارند و اگر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های علمی، فکری و معرفتی کشورهای اسلامی، به یک بلوغ عقلی و تعاملی برسند، بسیاری از این مشکلات کنونی جهان اسلام برطرف خواهد شد.
آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود، به ظرفیت‌ها و جایگاه کم‌نظیر قم در نشر معارف اسلامی و دینی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های عظیم امروز در قم که پایگاه انقلاب اسلامی و زیارتی بوده، یک قطب و پایگاه بسیار بزرگی برای معارف اسلامی و الهی در دنیای اسلام به وجود آورده است.
خاطرنشان می‌شود، در ابتدای این دیدار، تنی چند از اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه قفقاز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خویش پیرامون جهان اسلام و لزوم تعامل این مراکز علمی و فرهنگی پرداختند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه