هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

توسعه قرآنی در ایران نیازمند زیرساخت‌های غنی‌تر است

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی

توسعه قرآنی در ایران نیازمند زیرساخت‌های غنی‌تر است

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه، بر لزوم توسعه فرهنگ قرآنی در کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در نشست هم‌اندیشی وعاظ و اساتید برجسته کشور پیرامون توسعه جلسات قرآنی خانگی که در مجتمع ۳۱۳ جمکران برگزار شد، گفت: با وجود پیشرفت‌های قرآنی گسترده ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، می‌توانیم خودمان را در این زمینه با برخی از کشورها مقایسه کنیم.
وی افزود: اگر بخواهیم خودمان را به‌عنوان مثال با مصر بسنجیم، باید بگوییم که اهتمام مصریان به حفظ قرآن جالب توجه است. جمعیت طلاب الازهر، نیم میلیون طلبه و دانشجو است که ده برابر حوزه‌های علمیه کشور ماست و نکته جالب این است که تمامی این دانشجویان حافظ کل قرآن کریم هستند.
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه یادآور شد: شیخ سابق الازهر می‌گفت که امکان ندارد، کسی الازهری باشد و حافظ قرآن نباشد. در بازار قاهره مغازه‌ها صدای رادیو قرآن خود را بلند می‌کردند و صدای قرآن در کل بازار می‌پیچید. تاکسی‌های قاهره رادیو قرآن را تا شب روشن می‌گذاشتند.
وی گفت: در زمینه جلسات قرآن کریم در کشور مصر، شاهد برگزاری جلسات گسترده قرآن هستیم. نقدهای بسیاری هم به جریانات دینی در عربستان داریم؛ ولی در برخی از فعالیت‌های قرآنی بسیار قوی عمل کرده‌اند.
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد: گاه در دنیای مسیحیت کارهایی انجام می‌شود که ما هنوز انجام نداده‌ایم. در سفر به آلمان، با یکی از دانشمندان مسیحی آلمان مواجه شدم که ۱۲ جلد تفسیر قرآن کریم را نوشته و منتشر کرده است؛ ولی متأسفانه بسیاری از دانش‌پژوهان مذهبی ما هنوز یک دور تفسیر قرآن را نگذرانده‌اند.
وی گفت: در دانشگاه سوربون فرانسه پژوهش‌های قرآنی دارند که انسان شگفت‌زده می‌شود. جایگاه حیوانات در قرآن، مجموعه‌های قرآنی خاصی دارد و به نکات بسیار ظریف و دقیقی نیز اشاره شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: کشورهای اسلامی و غیراسلامی فعالیت‌های بسیاری در حوزه قرآن کریم انجام داده‌اند که برخی از این کارها، پیش از ما بوده است. اولین معجم قرآن توسط یک دانشمند فرانسوی نگاشته شد.
وی گفت: ترویج جلسات خانگی کار بسیار ارزشمندی است؛ ولی پیشنهاد ما این است که به مجموعه بایسته‌های قرآنی جامعه قرآنی خود، به‌شکل جامعه بپردازیم و در همه عرصه‌ها کار کنیم. از جمله این مسایل می‌توان به همگانی کردن آموزش روخوانی قرآن در سراسر جامعه، فرهنگ‌سازی قرائت قرآن، ترویج مطالعه ترجمه قرآن کریم در جلسات مساجد و خانگی، ختم ترجمه قرآن کریم، ترویج برگزاری جلسات قرآنی خانگی، تقویت آموزش‌های قرآنی چون تجوید و صوت و لحن در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی کشور، ترویج حفظ قرآن کریم به‌شکل کامل و یا سور قصار، ترغیب شاعران کشور به سرودن اشعار در زمینه قرآن، تولید فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی قرآنی، تولیدات فلسفه قرآنی و نظام سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی قرآنی اشاره کرد.

 
  تربیت نیرو برای توسعه فرهنگ قرآنی، وظیفه حوزه است
رئیس پژوهشکده مهدویت هم در این نشست، با بیان اینکه نسل انقلاب‌گر، طلبه و دین‌مدار امروز، محصول جلسات قرآنی بودند، تأکید کرد: مسئله جلسات قرآنی باید با رعایت اصولی پیگیری شود. مسئله محتوای جلسات قرآنی بسیار مهم است. امروزه سطح توقعات از جلسات قرآنی برای تأمین محتوا و تربیت معلمان قرآن بسیار بالاست و همه این امور باید از حوزه شکل بگیرد.
 حجت‌الاسلام والمسلمین پورسیدآقایی بیان کرد: مسئولان کشور باید از ظرفیت‌های عالی حوزه‌های علمیه کشور استفاده کنند. تربیت طلابی که بتوانند در این حوزه فعالیت کنند، به یک عزم عالی ملی نیاز دارد.
وی اظهار کرد: نگاه عددی و کمی به مسئله جلسات قرآنی درست نیست؛ زیرا باید بدانیم چه کسانی قرار است، در این جلسات قرآنی فعالیت کنند.
رئیس پژوهشکده مهدویت گفت: باید افرادی داشته باشیم که در حوزه فرهنگ، سیاست، اقتصاد، اجتماعی و... در حوزه‌های علمیه، هم معضلات را بشناسند و هم، راه برخورد را بشناسند و این موارد را نیز به مسئولان ارایه دهند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه