هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آیا عملکرد تمدن غربی در مواجهه با یمن و اوکراین یکسان بود؟!

سؤال امام جمعه همدان از دانشجویان ۲۰ کشور خارجی

آیا عملکرد تمدن غربی در مواجهه با یمن و اوکراین یکسان بود؟!

امام جمعه همدان با اشاره به رویکردهای دنیای غرب در رابطه با مسائل گوناگون، گفت: آیا برخورد سازمان‌های بین‌المللی در مقابل ظلم عربستان به مردم یمن، همان برخوردی است که با کشورهای غربی و در اوکراین دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه در همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی، ۳۱ اردیبهشت در مراسم نخستین همایش بین‌المللی نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس که با حضور فرهیختگانی از بیست کشور در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، با طرح این سؤال که آیا تمدن امروز غرب توانسته، برای بشر، رفاه بیرونی و درونی ایجاد کند، اظهار کرد: این درخواست از دانشجویان و افراد فرهیخته وجود دارد که به این سؤال پاسخ دهند که آیا تمدن غربی و سازمان‌های بین‌المللی که دم از حقوق بشر می‌زنند، در وعده‌های خود نیز صادق هستند یا خیر؟
امام جمعه همدان با اشاره به رویکردهای دنیای غرب در رابطه با مسائل گوناگون، مطرح کرد: آیا برخورد سازمان‌های بین‌المللی در مقابل ظلم عربستان به مردم یمن، همان برخوردی است که با کشورهای غربی و در اوکراین دارند؟! خوب است که این سؤال‌ها را افراد نخبه از وجدان‌های خود بپرسند و به پاسخ برسند.
وی در پاسخ به برخی نظرات مبنی بر اینکه تمدن غربی توانسته آرامش ایجاد کند، گفت: اگر این موضوع محقق شده باشد، چرا بعضی از کشورهای اروپایی و غربی با افسردگی‌ شدید و آمار بالای خودکشی روبه‌رو هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی، با بیان اینکه راه حل شما به‌عنوان یک فرد فرهیخته برای اجرای عدالت و کرامت به‌معنای واقعی کلمه چیست؟، گفت: اسلام کرامت انسانی را در قرآن به ما یاد داده است که می‌تواند، نیاز بشر را برطرف کند. امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه آنجایی که بحث عدالت مطرح است، انسان را به مؤمن و غیرمؤمن تقسیم نکرده است و باید برای همه اجرا شود و مسلمان و غیرمسلمان در این عرصه وجود ندارد.
وی راه سعادت بشر را مفاد آیه «ألا بذکر الله تطمئن القلوب» خواند و خاطرنشان کرد: دفاع مقدس مبتنی بر گفتمان الهی شکل گرفت و جمهوری اسلامی نیز، اهدافش، تحقق آرمان‌های الهی و انسانی در همه دنیا بود.
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان تأکید کرد: ما نه به دنبال کشورگشایی هستیم و نه قصد دخالت در کشورهای دیگر را داریم؛ اما معتقدیم، باید از مظلوم حمایت کرد و در مقابل زورگو ایستاد.
امام جمعه همدان، با بیان اینکه این اعتقاد ماست که هیچ انسانی، چه غربی و چه شرقی، نباید مورد ظلم قرار گیرد، به تلاش دنیای غرب برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی اشاره و مطرح کرد: شیعه و سنی برادر و خواهر هم هستند و این آموزه قرآن است و این موضوع را دشمن به‌خوبی می‌داند که اگر ما در کنار هم باشیم و از ارزش‌های الهی دفاع کنیم، خواهیم توانست، بشر را از دست فرعون‌ها نجات دهیم.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه