هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دولت پاسخ قانع‌کننده برای گرانی‌های افسارگسیخته به مردم بدهد

مراجع عظام در دیدار معاون رئیس‌جمهور

دولت پاسخ قانع‌کننده برای گرانی‌های افسارگسیخته به مردم بدهد

دکتر سیدمسعود میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی به‌صورت جداگانه دیدار کرد.

    داد مردم از گرانیها بلند است؛ دولتمردان جواب قانعکنندهای به مردم بدهند
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار دکتر سیدمسعود میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به گلایه‌های شدید مردم از گرانی‌ها، گفتند: امروز داد مردم از گرانی‌ها بلند است و می‌گویند که قیمت‌ها روز به روز افزایش می‌یابد.
این مرجع تقلید در ادامه، به ضرورت اقناع و تبیین گرانی‌های اخیر به مردم، اشاره و خاطرنشان کردند: این گرانی‌های افسارگسیخته با وجود افزایش درآمدهای نفتی دولت، به‌عنوان معمایی برای مردم شده که لازم است، دولت‌مردان جواب قانع‌کننده‌ای برای آن داشته باشند.
معظم‌له به قاچاق اجناس و کالا به‌صورت آزادانه و گسترده اشاره و بیان کردند: باید نظارت‌ها و بازدیدها در مرزها افزایش یابد که چرا مواد خوراکی و ارزاق مردم به‌راحتی از کشور خارج می‌شود؟!
ایشان از دیگر دلایل گرانی‌ها را بی‌انصافی برخی از کسبه دانسته و افزودند: باید تعزیرات حکومتی نسبت به این قضیه ورود پیدا کند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به به گرانی مسکن و اجاره‌بها گفتند: اجاره‌بهای خانه‌ها غوغا می‌کند که باید برای آن تدبیری اندیشید.
معظم‌له افزودند: در صنعت خودروسازی نیز دست‌های پشت‌پرده‌ای وجود دارد که از طرفی جلوی واردات صحیح خودرو را گرفته و از طرف دیگر، هر قیمتی خواستند برای خودروها تعیین می‌کنند و هیچ کس نیز، نمی‌تواند با آنها مقابله کند؛ درحالی‌که قیمت مشابه خارجی، بسیار پایین‌تر از خودروی ایرانی است.
ایشان همچنین تأکید کردند: حل این مشکلات وظیفه هر سه قوه است و نمی‌توان تنها از یک بخش انتظار داشت.
این مرجع تقلید در پایان این دیدار، با اشاره به گلایه‌های مردم از اینکه چرا مراجع نسبت به گرانی‌ها ساکت هستند و صحبت نمی‌کنند، افزودند: ما مکرر تذکر داده و می‌دهیم که مردم از دولت جدید انتظار دارند که نسبت به بهبود اوضاع تلاش کند و گرانی و تورم را مهار نماید و می‌دانیم که دولت در این زمینه تلاش و کوشش می‌کند و امیدوار است و ما هم به امید جناب رئیس‌جمهور امیدواریم؛ اما اگر آثار و نتایج این برنامه‌ها در جامعه و زندگی مردم احساس نشود، می‌تواند سبب بی‌اعتمادی و ناامیدی از دولت گردد.

   نباید هیچگونه گرانی و نارضایتی برای مردم وجود داشته باشد
حضرت آیت‌الله نوری همدانی هم در این دیدار، خدمت‌رسانی به مردم را توفیق‌الهی توصیف نموده و گفتند: یکی از عنایت خاص خداوند متعال به مسئولان و دست‌اندرکاران نظام، توفیق خدمت به مردم و تلاش برای رفع مشکلات و بر طرف نمودن کمبودهای آنان می‌باشد و بر اساس فرهنگ اسلامی، بهترین عبادات خدمت‌رسانی به مردم است.
معظم‌له در ادامه سیره امیرمؤمنان(ع) را بهترین الگو برای مسئولان دانسته و خاطر‌نشان کردند: امیرمؤمنان(ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر می‌نویسد: ‌ای مالک! بدان ستون دین و سپر در برابر دشمن همین مردم هستند. بنابراین رفع مشکلات و کمبودهای مردم، باید سرلوحه کار مسئولان باشد. باید توجه داشت، هر کجا فقر، جهل و ظلم باشد، عدالت نیست برای اجرای عدالت در سرتاسر کشور، باید همه ابزارها به‌کار گرفته شود. همه آحاد جامعه حتی آن کسی که در دورترین نقطه سیستان و بلوچستان زندگی می‌کند بر گردن شما حق دارند.
ایشان، امر به معروف و نهی از منکر مسئولان را یکی از ظرفیت مهم در رشد و تعالی جامعه اسلامی خواندند و خاطر‌نشان کردند: باید به حرف دلسوزان و متخصصان متعهد گوش داد و اگر جایی خطا و اشتباهی رخ می‌دهد، همه ما مسئول هستیم، آن را بیان کنیم و باید آن اشتباه بر طرف شود.
این مرجع تقلید، یکی از وظایف مسئولان را در کنار مردم بودن دانستند و خاطر‌نشان کردند: دست‌اندرکاران و مسئولان باید در میان مردم باشند و به حرف مردم و درد دل آنها گوش دهند. مردم مشکلات‌شان را برای ما می‌نویسند و به ما می‌گویند و ما هم، حرف مردم را به شما می‌گوییم. باید مشکل فقر و بیکاری و گرانی برطرف شود.
ایشان، صداقت در گفتار و حسن نیت را یکی از عوامل مهم در رفع مشکلات بیان کردند و گفتند: باید توجه داشت که زندگی مردم مطابق شأن آنان اداره شود. اگر مسئولان با صداقت و حسن نیت کمبودها و نارسایی‌ها را با مردم بیان کنند، مردم شریف ایران که در تمام صحنه یار و یاور نظام مقدس اسلامی بوده‌اند، با جان و دل در کنار شما می‌ایستند.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه افزودند: ما باید این نظام را نگه داریم و راه نگهداشتن این نظام که ثمره خون شهیدان و مجاهدت‌های امام راحل(قد) است، با خدمت به مردم حفظ خواهد شد. همه باید تلاش کنیم، مردم نسبت به آیند امیدوار باشند و آینده این کشور ان‌شا‌ءالله روز به روز روشن‌تر و محکم‌تر خواهد بود.
معظم‌له در ادامه افزودند: مسئولان باید علاقه‌مند و دلسوز مردم باشند و در تراز فقیرترین مردم زندگی کنند تا از مشکلات معیشت و گرانی آنها با خبر باشند و در جهت اصلاح بازار و سختی معیشت تلاش کنند. نباید هیچ‌گونه گرانی و نارضایتی برای مردم وجود داشته باشد.
ایشان در پایان، ضمن دعای خیر برای مسئولان و توفیق روزافزون دلسوزان نظام، گفتند: امیدواریم با همت و تلاش مسئولان دلسوز نظام و توفیق پروردگار، اقدامات مؤثری در رفع کمبود‌ها و بر طرف نمودن گرانی صورت گیرد و مسئولان دلسوز و خدمت‌گزار بدانند، خدمت به مردم بهترین عبادات و مهم‌ترین مسئولیت شماست.

   بانکها تاجر نباشند
حضرت آیت‌الله سبحانی هم در این دیدار، در توصیه‌هایی، گفتند: هزینه‌های غیرضروری را کم کنید و برای تشریفات و زینت و کمالیات هزینه نکنید؛ اینها جزء ضروریات نیستند.
ایشان تأکید کردند: تجارت را دست مردم بدهید؛ بانک‌ها تاجر نباشند و امانتدار مردم شوند.
این مرجع تقلید اضافه کردند: اگر کار دست مردم باشد، شاید بهتر بتوانند کمک کنند.
حضرت آیت الله سبحانی گفتند: دولت تاجر خوبی نیست؛ بلکه دولت نگهبان و ناظر خوبی است.
ایشان در پایان بیان کردند: سلام ما را به آقای رئیسی و اعضای دولت برسانید؛ تلاشی که شبانه‌روز می‌کنند، مردم را امیدوار کرده است.

   به بهبود شرایط و حل مشکلات مردم توسط دولت امیدوارم
به گزارش  خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جوادی آملی هم در این دیدار با بیان اینکه از تلاش‌های دولت برای حل مشکلات مردم حمایت می‌کند، گفتند: تورم و گرانی یکی از مشکلاتی است که دولت باید برای آن برنامه علمی ‌و منطقی داشته باشد.
معظم‌له با اشاره به ظرفیت‌های خدادادی کشور و وجود مردمی نجیب، افزودند: با وجود ظرفیت‌ها و امکانات کشور سزاوار نیست، مردم برای تأمین معیشت خود در مضیقه باشند.
این مرجع تقلید بر بکارگیری انسان‌های درستکار و متخصص در مناصب دولتی تأکید و تصریح کردند: وجود مفاسد اقتصادی، به اعتماد مردم و نظام آسیب وارد می‌کند.
ایشان در پایان با بیان اینکه به بهبود شرایط و حل مشکلات مردم توسط دولت امیدوار است، گفتند: دولت باید در حل مشکلات مردم مصمم و قوی باشد.

  اوضاع کشور رو به بهبود است
این گزارش می‌افزاید، دکتر مسعود میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور در این دیدارها، مطالبی را درباره وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد و افزود: کشور در وضعیت خوبی به این دولت تحویل داده نشد. بدهی‌های دولت قبل، از جمله اوراق بهادار و نیز بدهی به بانک‌ها و نیز سازمان تأمین اجتماعی، از مشکلات به ارث‌رسیده از دولت قبل است که بحمدالله همه این مشکلات، توسط دولت فعلی مدیریت شد.
وی افزود: در ابتدای تحویل این دولت، حتی حقوق کارکنان دولت با مشکل مواجه بود؛ اما دولت توانست با تلاش مستمر و گسترش روابط با کشورهای منطقه، این مشکلات را پشت سر بگذارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: دولت توانست تا پایان سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان، هزینه خدمات عمرانی پرداخت کند، بدون اینکه هیچ‌گونه استقراضی داشته باشد.
وی با بیان اینکه دولت بدون پیوستن به «اف.ای.تی.اف» واکسن خریده و کرونا را مهار کرد، تصریح کرد: دولت تلاش کرده، درآمد نفت را بالا ببرد و همچنین درآمد مالیاتی افزایش پیدا کرده و پول‌های بلوکه‌شده نیز، پس گرفته شده است.
معاون رئیس‌جمهور گفت: گرانی گندم که معلول خشکسالی و بالا رفتن قیمت جهانی آن است، از یکسو، و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی که قانون لازم‌الاجرا بود، از سوی دیگر، مشکلاتی برای دولت در آغاز راه ایجاد کرد و با تأیید رهبر معظم انقلاب، به‌دلیل آغاز کار دولت، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۶ ماه به تعویق افتاد و بودجه ماه‌های آخر سال گذشته نیز که توسط دولت قبل تماماً هزینه شده بود، به دستور رهبر معظم انقلاب تأمین شد و ما را از مشکل بزرگی رهانید.
میرکاظمی با بیان اینکه با افزایش یارانه، ضریب جینی اصلاح و فاصله طبقاتی کم شده است، افزود: با آزاد شدن قیمت‌ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می‌کشد و به نظارت مشغول می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین بیان کرد: اختلاف قیمت کالای یارانه‌ای داخل و خارج باعث شده بود که اجناس یارانه‌ای ایران، پس از چند روز به‌وفور، در فروشگاه‌های کشورهای همسایه به فروش برسد و حذف ارز ترجیحی باعث شد، هم رانت و قاچاق کم شود و هم، رقابت در تولید افزایش پیدا کند؛ چون تولیدکننده درگذشته نمی‌توانست، با کالای وارداتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، رقابت کند.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه دولت امانتدار است و با صرفه‌جویی از دارایی مردم حفاظت می‌کند، یادآور شد: مواد غذایی در سطح بین‌الملل در همه کشورها دچار آشفتگی است و با حذف ارز ترجیحی در ایران، قیمت کالاها در کشورهای همسایه به‌شدت افزایش یافته است.
وی افزود: طرح دولت در خرید نان با کارت بانکی، از مهمترین طرح‌های دولت است که باعث صرفه‌جویی تا ۳۰ درصد در مصرف گندم کشور خواهد شد. با عنایت به نیاز کشور به واردات گندم، این اقدام باعث جلوگیری از هدررفت ارز و کمک به اقتصاد ملی خواهد شد.
در این اقدام، نانوا آرد را به‌قیمت آزاد خریداری می‌کند؛ ولی مصرف‌کننده، نان را به‌قیمت قبل خریداری می‌نماید و یارانه نان به مقدار نان فروخته‌شده به نانوا داده می‌شود.
میرکاظمی به سیاست‌های دشمنان در منطقه اشاره کرد و گفت: بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفر به منطقه، نقشه‌هایی برای ایران و انقلاب دارد که خود، بیانگر حساسیت اوضاع کنونی است.
میرکاظمی در پایان، به بیان علل گرانی‌ها پرداخته و توضیح داد: بخشی از گرانی‌ها مستند به گرانی و تورم جهانی است که بی‌سابقه است. بخش دیگر نیز، معلول تورم به ارث‌رسیده از دولت قبل است و بخش سوم نیز، ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که مصوبه مجلس بوده و دولت برای جبران این هزینه‌ها، یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به‌ازای هر نفر می‌پردازد که البته این رقم بار سنگینی به دوش دولت است. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که اوضاع کشور رو به بهبود است و امید بسیاری به حل مشکلات وجود دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه