هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تقویت جبهه مقاومت و تکریم شهدای مدافع حرم یک اصل و ضرورت است

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در پیامی به کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم

تقویت جبهه مقاومت و تکریم شهدای مدافع حرم یک اصل و ضرورت است

حضرت آیت‌الله نوری همدانی گفتند: امروز تقویت جبهه مقاومت، یک اصل و تکریم از شهدای مدافع حرم و خانواده‌های آنها، یک ضرورت است. باید نام و یاد این شهدا چه از تیپ زینبیون و چه فاطمیون و چه ایرانی‌ها و سایر ملیت‌ها زنده باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم، به این شرح است:
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم
الحمدلله رب‌العالمین و‌الصلاة و‌السلام علی سیدنا و نبینا ابی‌القاسم المصطفی محمد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیین المعصومین سیما بقیة‌الله فی‌الارضین
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که با عنوان یاد و خاطره شهدای مدافع حرم در حال برگزاری است.
دین اسلام در حقیقت یک انقلاب و ایجاد تحولی بود که از جانب خداوند به وجود آمد. از آغاز روشن بود، این انقلاب فراگیر، جنگ و جهاد را به دنبال خواهد داشت؛ انقلابی که می‌خواهد جامعه را زیر و رو کند و آداب و عادات غلط را در هم بکوبد، جلوی ظلم و استثمار را بگیرد، منافع غیرمشروع و ضد انسانی عده‌ای را ریشه‌کن کند، عدل و انصاف را در سراسر جامعه برپا سازد، تبعیضات را از میان بردارد، در فرهنگ و سیاست و اقتصاد جامعه تحول بنیادی ایجاد کند، بر حکومت غیر خدا خط بطلان بکشد و حکومت «الله» را حکم‌فرما سازد، مسلماً چنین انقلابی با منافع و مطامع گروهی که عادت به استثمار و پایمال کردن حقوق دیگران و استبداد دارند و نمی‌خواهند، در برابر این انقلاب الهی و فراگیر تسلیم شوند، سازش نخواهد داشت و آنها، نقش بادهای مخالفی را که در برابر این کشتی به وزیدن درخواهند آمد، ایفا خواهند کرد یا تندبادهایی خواهند بود که در برابر این چراغ خواهند وزید و یا به‌عبارت بهتر که از قرآن کریم استفاده می‌کنیم، آنها کسانی خواهند بود که با پُف کردن می‌خواهند «نور خدا» را خاموش کنند: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ‌اللَهِ بِأَفْوَاهِهِمْ».
در برابر چنین جبهه‌گیری‌ها تحرک خصمانه‌ای جزء «تسریع جهاد» و بیان فلسفه و فضیلت آن و تشویق و ترغیب برای فراهم کردن وسایل و تجهیزات جهاد، روشن ساختن رموز پیشرفت و غلبه و پیروزی بر دشمنان دین و معرفی ریشه‌ها و سردمداران کفر و استکبار و بیان مقام و منزلت جهادگران و عظمت و شرافت شهیدان راه حق راهی وجود ندارد:
[إِنَ اللَهَ یُحِبُ الَذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًا کَأَنَهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ]؛
خداوند کسانی را که در صف جهات با کافران مانند بنایی استوار و سدی آهنین می‌ایستند و با یکپارچگی و همدستی به پیکار آنها می‌پردازند، دوست می‌دارد.
این آیه با لحنی دل‌آویز و پرشکوه مسلمانان را تشویق می‌کند که در راه خدا و استقرار دین و شعائر ایمان، محکم و استوار هستند و به جنگ و جهاد با کافران و مشرکان بروند. عالی‌ترین و بالاترین پاداشی که برای آنها وجود دارد، همین است که این‌گونه افراد، مورد دوستی و محبت خداوند متعال قرار می‌گیرند. خوشا! به حال کسانی که خدای تعالی دوستشان دارد و نتیجه این اصل هم شهادت است که قرآن کریم فرمود: «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ‌اللَهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ»‌ و در آیه دیگر می‌فرماید: «وَالَذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ‌اللَهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ» معرفی شده است. شهادت اوج تعالی انسان و بندگی است و در فرهنگ اسلامی، خصوصاً فرهنگ اهل‌بیت(ع) بهترین و عالی‌ترین مرگ معرفی شده است.
امام سجاد(ع) در دعای صحیفه سجادیه می‌فرماید: «خدایا! مرگ مرا شهادت در راه خود قرار ده» و یا وجود مبارک امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر فرمودند: «‌ای مالک! از خدا می‌خواهم مرگ من و تو را شهادت قرار دهد».
امام صادق(ع) از رسول‌الله(ص)، نقل فرمودند: «أَشْرَفُ اَلْمَوْتِ قَتْلُ اَلشهَادَةِ»؛ با شرافت‌ترین مرگ‌ها کشته شدن به‌نحو شهادت است.
استاد بزرگوار ما مرحوم علامه طباطبایی(ره) در المیزان این‌گونه تفسیر می‌نماید: «شهادت یکی از حقایق قرآنی است که در موارد متعدد یاد شده و دارای معانی وسیعی است. حواس عادی ما و نیروهای وجودی ما تنها صورت افعال را تحمل می‌کند، حقایق اعمال و معانی نفسانیه کفر و ایمان، شقاوت و سعادت، خیر و شر، حسن و قبح و آنچه از دسترس حس مخفی است و تنها با قلوب کسب می‌شود، این‌ها از دید انسان خارج است که نه بر آن احاطه و نه از آن احصاء است، برای حاضرین چه رسد برای غایبین؛ اما شهیدان به ادراکی می‌رسند که بر این‌ها اشراف دارند و از این‌ها مطلع‌‌اند و در کنارشان حضور دارند.
بر این اساس، مکتب ما، مکتب جهاد و شهادت است و مدافعان حرم نیز، با همین دید به میدان جهاد رفتند، شهادت اختیار کردند و سینه‌شان مالامال از عشق به اهل‌بیت(ع) و پرورشگاه‌شان فاطمیه و عاشورا بوده است.
امروز تقویت جبهه مقاومت یک اصل است و تکریم شهدای مدافع حرم و خانواده‌های آنها یک ضرورت است. باید نام و یاد این شهدا چه از تیپ زینبیون و چه فاطمیون و چه ایرانی‌ها و سایر ملیت‌ها زنده باشد.
در پایان ضمن تکریم به همه شهدای والامقام خصوصاً شهدای مدافع حرم، به‌ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی، از همه برگزارکنندگان این جلسه محترم تشکر می‌کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.
حسین نوری همدانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه