هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تقدیر از خدمات علمی استاد الحسینی

تقدیر از خدمات علمی استاد الحسینی

حجت‌الاسلام و‌المسلمین میرلوحی گفت: آثار استاد الحسینی تولید علم است و با توجه به سابقه تحصیل، تدریس و تحقیق استاد الحسینی در سطوح بین‌المللی و اعتباراتی که در برجسته‌ترین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در کشورهایی مانند ایران، عراق، انگلستان و... به‌صورت تخصصی داشته‌، جامعیت‌بخش آن در حوزه تخصصی دانش زبان‌شناسی توحیدی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، به‌اهتمام سازمان شهرداری تهران و به‌پاس یک عمر مجاهدت و تلاش چهره ماندگار، استاد سید محمدعلی الحسینی قائم‌مقامی، مؤلف، محقق و فیلسوف، آیین تجلیل و نکوداشت از مقام علمی و عملی او در فرهنگسرای آیه تهران برگزار شد.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمصطفی میرلوحی به‌عنوان نخستین سخنران، در خصوص فضایل استاد الحسینی گفت: در وصف ایشان همین بس که در زمینه‌های گوناگون به تحصیل و تحقیق پرداخته و نام‌آشنا هستند.
شاگرد استاد الحسینی بیان کرد: ملاک ارزش علم در نفع‌رسانی آن به دیگران است؛ این نقل قول از حضرت آیت‌الله بروجردی(ره) در آن درس بسیار است؛ لذا با توجه به سابقه تحصیل و تدریس و تحقیق استاد الحسینی که در سطوح بین‌المللی و اعتباراتی که در برجسته‌ترین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در کشورهایی مانند ایران، عراق، انگلستان و... به‌صورت تخصصی داشته‌، جامعیت‌بخش آن در حوزه تخصصی، دانش زبان‌شناسی توحیدی است.
همچنین دکتر علیرضا منوچهریان نیز گفت: انسان بهتر است در همه حال روحیه دانش‌آموزی را داشته و آن را حفظ کند و استاد الحسینی با درجه استادی دارای چنین ویژگی بارز و ممتازی است و بنده بسیار مفتخرم که از محضر استاد بهره‌مند شده‌ام و این بسیار مایه خرسندی است.
گفتنی است، استاد سید محمد‌علی الحسینی قائم‌مقامی متولد ۱۳۱۹ شمسی، نویسنده، فیلسوف و نظریه‌پرداز دارای دکترای فلسفه و زبان‌شناسی تطبیقی در سال ۱۹۷۹ میلادی از دانشگاه سنت‌اندروز است.
خاطرنشان می‌گردد، استاد سید محمدعلی الحسینی قائم‌مقامی، در طول حیات پربرکتش خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی ارزشمندی به یادگار گذاشته است . این چهره‌ ماندگار و صاحب کرسی اندیشه‌ورزی، در دهه ۱۳۶۰ شمسی سردبیری دو مجله‌ مشهور انگلیسی‌زبان Echo of Islam و Mahjubah بوده، علاوه بر تأسیس دانشگاه‌ها و شبکه‌های مختلف از جمله شبکه جهانی الکوثر در صدا و سیما و...، هدایت و استاد راهنمایی دانشجویان و طلاب حوزه را نیز عهده‌دار بودند.
وی ضمن تأسیس مسجد اعظم امام رضا(ع) قریب به سه‌دهه امامت جماعت و تولیت آن و دیگر مجامع وابسته همچون جامعة الإمام‌الرضا(ع) العالمية، حوزه‌ علمیه رضویه تهران و مرکز جهانی فرهنگی ‌آموزشی ‌پژوهشی امام رضا(ع) را عهده‌دار و مشغول ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی در منطقه بود.
از استاد الحسینی صدها کتاب به زیور طبع آراسته شده که کتاب اجتهادی و معروف أمالي الهادي، فقه اللغة العربیة و علم اللغة الحديث، زبان‌شناسی توحیدی، دیوان امام، علم اللغة التوحيدي، عقد اللئالي في شرح الأمالي، دایرةالمعارف چندجلدی رسالة‌الولاية، پیام ولایت، الوافیة في شرح الکافیة، شرح ادعیه شریفه، نقد کتاب النصاحة في تقويم نهج‌الفصاحة، دواوين معظمة کثيرة، تهذیب الخواص من درةالغواص، معجم المؤلفين والکتاب از آن جمله‌اند.
همچنین شعر مشهور علامه در رثای سردار حاج قاسم سلیمانی، به رهبر معظم انقلاب تقدیم شده است.
گفتنی است، سعید حدادیان مداح و ذاکر نام‌آشنا و حمیدرضا شکارسری شاعر مطرح نیز در این مراسم به بیان مطالبی پرداختند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه