هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تشتت آراء و اختلافات در درون رژیم صهیونیستی نشانه سقوط آن است

در چهارمین کنگره بین‌المللی «قدس شریف» عنوان شد

تشتت آراء و اختلافات در درون رژیم صهیونیستی نشانه سقوط آن است

چهارمین کنگره بین‌المللی قدس شریف با موضوع «جهان پساصهیونیسم»، به ریاست آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، با پیام دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین؛ نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، شیخ طاها القطنانی امام جمعه نابلس و با حضور شخصیت‌های برجسته از جهان اسلام، ۲۱ فروردین، در سالن وحدت بعثه مقام معظم رهبری به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

محورها و موضوعات این کنگره، شامل؛ «چشم‌انداز و راهبرد رسیدن به جهان پسا‌صهیونیزم»، «جغرافیای سیاسی فلسطین و قدس شریف در جهان پسا‌صهیونیزم»، «روابط غرب با جهان اسلام در پسا‌صهیونیزم»، «بلوک‌بندی‌های سیاسی در غرب آسیا در جهان پسا‌صهیونیزم»، «ژئوپلتیک مقاومت اسلامی در جهان پسا‌صهیونیزم»، «دولت‌سازی در فلسطین پسا‌صهیونیزم»، «مهاجران یهود در فلسطین پسا‌صهیونیزم»، «اداره مسجدالاقصی و اماکن دینی در فلسطین پسا‌صهیونیزم»، «نقش دولت‌ها و ملت‌های اسلامی در بازسازی فلسطین پسا‌صهیونیزم»، «پیگردهای حقوقی جنایات صهیونیست‌ها در جهان پسا‌صهیونیزم با رویکرد حقوق بشر اسلامی»، «پیگیری سرنوشت زنان و کودکان ربوده‌شده فلسطینی در جهان پسا‌صهیونیزم»، «اربعین پیشران رسیدن به جهان پسا‌صهیونیزم»، «توسعه میان‌فرهنگی فلسطین با جوامع اسلامی در جهان پسا‌صهیونیزم» و «نقش رسانه‌ها در نظم نوین جهان پسا‌صهیونیزم» بودند.
به گزارش خبرگزاری ایکنا، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، ۲۱ فروردین، در چهارمین «کنگره بین‌المللی قدس شریف» با موضوع «جهان پساصهیونیسم»، به‌صورت مجازی به ایراد سخنرانی پرداخت که متن این سخنان به شرح زیر است:
معادلات فلسطین امروز تغییر کرده؛ به‌گونه‌ای که محور مقاومت از هر زمان دیگر قوی‌تر و رژیم صهیونیستی از هر زمان دیگر ضعیف‌تر است.
کشورهای اسلامی که وارد بازی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده‌اند، به آغوش امت اسلام برگردند و مشکلات را با گفت‌وگو با برادران عرب خود حل کنند.
تشتت آرا و اختلافات در رژیم صهیونیستی، نشانه سقوط این رژیم است. از همه آزادگان و کشورهای جهان می‌خواهیم با قطع روابط با رژیم صهیونیستی و تحریم کالاهای آن، سفارتخانه‌های این رژیم را نیز در کشورهای خود برچینند.
کشورهای اسلامی هم، با کنار گذاشتن همه اختلافات و تعصبات قومی و مذهبی و افراط‌گرایی، باید بر این غده سرطانی متمرکز شده و مراقب تفرقه‌افکنی‌های دشمن باشند.
در پایان از همه رسانه‌ها دعوت می‌کنم تلاش کنند، راهپیمایی روز جهانی قدس امسال با شکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود.

  روز جهانی قدس اصلیترین نماد هوشیاری جهان اسلام در مقابل رژیم صهیونیستی است
به گزارش خبرگزاری فارس، در بخشی از پیام دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به این کنگره آمده است:
امروز جهان اسلام در اینکه مقاومت تنها راه آزاد‌سازی فلسطین است، اتفاق نظر دارند. کسانی که گمان می‌کنند، می‌توانند هم در میسر سازش باشند و هم شعار آرمان فلسطین را سر دهند، در امت اسلامی منزوی هستند. به متن جوامع خود نگاه کنیم. هرچند عده‌ای متأثر از امپراتوری رسانه‌ای صهیونیستی گمان می‌کردند، مسئله فلسطین در جهان اسلام به فراموشی سپرده شده؛ اما شاهدیم که فلسطین همچنان مسئله اول امت اسلامی است و مسلمانان از هر فرصتی که بتوانند، این موضوع را به گوش جهانیان می‌رسانند؛ حتی برگزاری جام‌ جهانی 2022 فوتبال در قطر، موجی از خواست مردم در حمایت از فلسطین را نشان داد. این خلاقیت‌های مردمی، نیازمند حمایت‌هایی از سوی حکمرانان است.
اگرچه متأسفانه در سال‌های گذشته برخی از سران دولت‌های منطقه به دنبال ایجاد روابط و توسعه مناسبات با رژیم صهیونیستی بودند؛ اما تاریخ نشان می‌دهد که این رژیم، در قبال متحدان خود نیز فریب‌کار است. نمی‌توان انتظار داشت، رابطه با دولت جعلی و غاصبی که حفظ موجودیت‌ا‌ش در گروی ایجاد ناامنی است، برای کشورهای اسلامی یا امت اسلام امنیت ایجاد کند؛ از این‌رو ما همچنان معتقدیم، تنها راه کارآمد آزادسازی قدس شریف، «مقاومت» است. این تنها ساکنان اصلی فلسطین از هر قوم و مذهبی هستند که می‌توانند، درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند. آوارگان فلسطینی باید با استفاده از حق بازگشت، به سرزمین مادری بازگردند و در انتخاباتی آزاد، آینده کشورشان را تعیین کنند. طرح‌های سازشی که توسط دیگران تحمیل می‌شوند، هیچ‌گاه به نتیجه نخواهند رسید؛ همان‌طور که در گذشته به نتیجه نرسیده است؛ درحالی‌که «مقاومت برای استیفای حق مردم»، همیشه قرین موفقیت بوده است.
دوستان و همدلان رهایی قدس!
این روزها بار دیگر و در آستانه روز جهانی قدس، شاهد موج تازه‌ای از نفرت‌پراکنی و نژادپرستی صهیونیست‌ها در قدس شریف هستیم. تعرض به مسجدالاقصی و بازداشت نمازگزارن و مؤمنان بی‌دفاع هیچ توجیهی ندارد؛ اما بر استیصال صهیونیست‌ها دلالت دارد. رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته درگیر بحران‌های داخلی بوده است. بحران‌هایی که به اذعان خودشان در طول عمر منحوس آن بی‌سابقه بوده است. این رژیم به دنبال آن است تا با ایجاد بحران‌های ساختگی در منطقه، توجهات را از آنچه درون مرزهای پوشالی‌اش در حال وقوع است، منحرف سازد. امت اسلامی باید با هوشیاری تحولات کنونی فلسطین را دنبال کند و از همه ابزارهای موجود برای برملا ساختن نقش مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان استفاده کند. روز جهانی قدس، اصلی‌ترین نماد هوشیاری جهان اسلام در مقابل رژیم صهیونیستی و هم‌دستانش است.

 انتظار این است وقتی که صالحان در فلسطین حاکم شدند، موجب زینت نظام شوند
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت نیز در این کنگره، به بیان بایدها و نبایدهای پسا‌صهیونیزم و حاکمیت صالحان پرداخت.
وی با تأکید براینکه امروز ظلم و ستمگری صهیونیست‌ها به اوج خود رسیده است، گفت: مردم مظلوم فلسطین همانند مسلمانان صدر اسلام امروز متی نصرالله را زمزمه می‌کنند.
سرپرست حجاج ایرانی، به سخن نقل‌شده از حضرت امام محمدباقر(ع) در خصوص اصحاب مهدی(عج) در آخرالزمان اشاره کرد و با اشاره به آیه پنج سوره مبارکه قصص، افزود: پیامبر رحمت(ص) فرمود: «نحن الصالحون» و بر طبق این سخن پیامبر، مردم جهان اسلام و فلسطین کسانی‌اند که وارث زمین از جمله سرزمین فلسطین هستند. بر طبق آیات و روایات، جهان از آن صالحین است و مصداق صالحین افرادی هستند که مطیع خدا و رسول خدا(ص) هستند.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، به بایدها و نبایدهای جهان پسا‌صهیونیزم اشاره کرد و گفت: از نبایدهای بسیار مهمی که برای مردم فلسطین درآینده نه‌چندان دور بر طبق وعده‌های الهی تحقق خواهد یافت، این است که نباید غرق در غرور پیروزی شوند. فلسطینیان وارث خون شهدای زیادی هستند و باید به آرمان شهدا وفادار باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به حاکم شدن صالحان در دوره پساصهیونیسم در فلسطین، تصریح کرد: با حاکم شدن صالحان، حکومت در نزد آنان باید وسیله‌ای در مسیر زمینه‌سازی برای رشد انسانیت، شناخت حقوق انسان‌ها و تلاش در جهت ساختن انسان‌ها بر اساس حقوق و آزادی‌های اجتماعی باشد.
وی در ادامه به ویژگی‌های صالحان از جمله عدم تمامیت‌خواهی، عدم خود‌برتربینی، تواضع و بی‌آلایشی و شاکر خدا بودن اشاره کرد و گفت: صالحان وقتی حاکم می‌شوند، به حکومت و نظام زینت می‌بخشند. امام امت(قد) نیز، به نظام زینت بخشید؛ چون عبد صالح الهی بود و انتظار این است، وقتی که صالحان در فلسطین حاکم شدند، موجب زینت شوند.

  باورپذیر کردن فروپاشی صهیونیسم در جهان از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، در پیامی به کنگره بین‌المللی قدس شریف که توسط رئیس سازمان حج و زیارت کشور قرائت شد، آورده است: همین که امروز گردهم آمده‌ایم تا درباره جهان پساصهیونیسم سخن بگوییم، نشان می‌دهد که آموزه‌های امام خمینی(قد) و رهبر انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) امکان وقوع زیست در جهان بدون صهیونیسم را برای همه باورپذیر کرده است. باورپذیر کردن فروپاشی صهیونیسم در جهان، یکی از دستاورد‌های ارزشمند انقلاب اسلامی در ایران است.
دکتر محمدمهدی اسماعیلی، ادامه داد: مکتب فکری صهیونیسم در جهان با تکیه بر پایه‌های دینی، سیاسی فرهنگی و اقتصادی کوشید تا خود را موجه جلوه داده، به الگویی برای جهانیان تبدیل شود؛ اما امروز نه‌تنها این اندیشه به الگو تبدیل نشد که به عبرتی برای جهان مبدل گردید؛ زیرا پایه و اساس آن، جعلی و مبتنی بر برتری‌جویی و ظلم به بشریت است.
وی تأکید کرد: اندیشه‌هایی که بر بنیان عدالت بنا نهاده نشود، دیر یا زود همین سرنوشت را خواهند داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در جهان پساصهیونیسم که بنده آن روز را دور و دیر نمی‌بینم، اندیشه مبتنی بر عدالت، اندیشه غالب خواهد بود. مؤلفه‌های جهان پس از صهیونیسم، در حال شکل‌گیری است و قدرت فرهنگی و معنوی مسلمانان جهان، حتماً در شکل‌گیری این مؤلفه‌ها نقش اساسی خود را ایفا خواهد کرد.

  باید برای جهان پساصهیونیسم آماده باشیم
دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین نیز در سخنانی در این کنگره بین‌المللی، گزارشی از دلایل فروپاشی قریب‌الوقوع رژیم صهیونیستی ارائه داد.
دکتر سیدمجتبی ابطحی، اولین عنصر را در این راستا قدرتمندی روزافزون مقاومت در فلسطین و لبنان خواند و گفت: امروز علاوه بر جهاد و حماس در فلسطین، گروه‌های مستقل زیادی در کرانه باختری شکل گرفته‌اند که ظرفیت‌های بزرگی دارند.
وی، حادثه بعدی را ارتقا و فراتر رفتن مقاومت از غزه به کرانه باختری خواند و گفت: امروز در کرانه به‌طور متوسط روزانه بین ۲۰ تا۱۰۰ عملیات صورت می‌گیرد. همچنین امروز مقاومت وارد سرزمین‌های ۱۹۴۸ نیز شده است و دیگر فقط به غزه و کرانه باختری محصور نیست.
دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با اشاره به نابودی ارزش‌های ایدئولوژیک در جامعه صدپاره صهیونیستی، گفت: نسل جدید یک نوع بی‌تقیدی به باورهای صهیونیستی دارد و تنها به دنبال زندگی مرفه است.
ابطحی، فروپاشی انسجام در میان حاکمان صهیونیستی، فروریختن روحیه ارتش اسرائیل، ناکامی پروژه مهندسی معکوس رژیم صهیونیستی علیه ایران و محور مقاومت با شکست داعش، حاکم شدن جو‌ ناامیدی و یأس در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی، چرخش قدرت از غرب به شرق، حرکت جهان اسلام به سمت انسجام و عمومی شدن گفتمان مقاومت را از دیگر دلایل قریب‌الوقوع بودن فروپاشی رژیم صهیونیستی دانست.
دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در پایان با تأکید بر اینکه باید برای جهان پساصهیونیسم آماده باشیم، گفت: به سران مقاومت می‌گویم که از الان بر روی اقتصاد و فرهنگ و دانشگاه بعد از آزادی کار کنید و برای ساختن فلسطین متمدن به‌عنوان نماد اسلام انقلابی طرح‌های خود را ارائه دهید.

  بر مبنای آیات قرآن به جهان پساصهیونیسم خواهیم رسید
حجت‌الاسلام نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این کنگره، با موضوع نفی اشغالگری از دیدگاه قرآن کریم به سخنرانی پرداخت.
وی با بیان اینکه ملاک‌های قرآن، آینده روشنی را پیش‌روی ما می‌گذارد، گفت: این نگاهی است که هر مقدار امت اسلامی به آن آگاه شود، به جهان پساصهیونیسم نزدیک‌تر می‌شود و خود جهان اسلام نیز، با عمل به این آموزه‌ها عزت و کرامت از دست‌رفته خود را بازیابی می‌کند.
این پژوهشگر دینی اظهار کرد: بر مبنای قرآنی، صهیونیست‌ها اشغالگر سرزمین‌های اسلامی هستند و براساس قرآن، هیچ کشور و جامعه اسلامی، مجاز به ارتباط با آن‌ها نیست و اگر مسلمانان و رهبران امت اسلامی با این آیات قرآن بیشتر آشنا شوند، به جهان پساصهیونیسم خواهیم رسید.

  تقویت جبهه مقاومت با وحدت امت اسلامی
به گزارش ابنا، شیخ ماهرحمود، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز طی سخنانی در این کنگره با اشاره به مقاومت مردمی در فلسطین، گفت: بر ماست که خود را برای جهان پساصهیونیزم آماده کنیم و با وحدت امت اسلامی و دوری از تعصب قومی و مذهبی و افراط‌گرایی که امت را متفرق می‌کند، جبهه مقاومت را تقویت کنیم.
وی تأکید کرد: ما یقین داریم که اسرائیل از بین‌رفتنی است و آیات قرآن و احادیث بر این امر صحه می‌گذارند.
شیخ ماهر حمود با بیان اینکه خود مقامات صهیونیست هم اذعان کردند که عمر این رژیم به هشتاد سال نخواهد رسید با اشاره به داستان جالوت و طالوت در قرآن کریم، گفت: یقین داریم که این رژیم از بین خواهد رفت.
وی افزود: امروز امت اسلامی بدون محور مقاومت یک امت سست و به‌دور از روح اسلام واقعی است. امروز اسرائیل در برابر جمعی از جوانان دختر و پسر فلسطینی مستأصل شده و نمی‌تواند در برابر آنها کاری از پیش ببرد.

  قضیه قدس موضوعی دینی و انسانی است
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالله الدقاق، از روحانیون بحرین و مدیر حوزه طلاب بحرینی در قم هم در سخنانی، نام‌گذاری آخرین جمعه ماه رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس از سوی حضرت امام خمینی(قد) را، اقدامی مبارک دانست و بر زنده نگه داشتن این روز تأکید کرد.
وی قضیه قدس را موضوعی دینی و انسانی دانست که همه مسلمانان باید اهمیت آن را درک کنند.

  صهیونیستها با اشغال فلسطین به دنبال پروژه بزرگتری هستند
​​​​​​​
حسن کارابلوت، دبیرکل اتحادیه علمای جابر از ترکیه هم در سخنانی گفت: امروز مسئله فلسطین مهمترین مسئله امت اسلامی است. قضیه فلسطین پیش‌درآمد یک مسئله بزرگتر است. صهیونیست‌ها با اشغال فلسطین به دنبال پروژه بزرگتری هستند. آنها در پی کنترل و تسلط بر جهان اسلام هستند.
وی ادامه داد: مهمترین نقشه صهیونیست‌ها که با حمایت شیطان بزرگ، آمریکا صورت می‌پذیرد، استفاده از ابزار تفرقه با کمک تعصبات فرقه‌ای، قومی، مذهبی و نژادی در بین مسلمانان و تضعیف آنهاست تا در نهایت با ایجاد جنگ داخلی بین مسلمانان پروژه صهیونیست‌ها عملی شود.
کارابلوت افزود: مهمترین کار ما این است که روح امت واحده را در خود زنده کنیم و حول محور قرآن و پیامبر اکرم(ص) متحد شویم. به‌عبارت دیگر مهمترین مسئله ما ایجاد وحدت تزلزل‌ناپذیر در بین امت اسلامی است و همزمان باید روحیه مقاومت علیه صهیونیست را در خود زنده کنیم.
 گفتنی است، چهارمین کنگره بین‌المللی قدس شریف، از سوی معاونت بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری، مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‎‌های علمیه، جامعة المصطفی العالمیه، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و بنیاد بین‌المللی اربعین برگزار ‌شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه