هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

امنیت، مقدمه و زمینه‌ساز رشد و توسعه در جامعه است

مراجع عظام و علما در دیدار فرمانده کل فراجا عنوان کردند

امنیت، مقدمه و زمینه‌ساز رشد و توسعه در جامعه است

سردار احمد‌رضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور و هیئت همراه، ۱۳مهر با سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام؛ نوری همدانی، مکارم شیرازی و آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به‌صورت جداگانه دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار سردار رادان، امنیت را مقدمه و زمینه‌ساز رشد و توسعه در جامعه و سبب آرامش و رفاه مردم بیان و خاطرنشان کردند: امام صادق(ع) فرمودند: «ثلاثة أشیاء یحتاج الناس طراً إلیها الأمن و‌العدل و‌الخصب»؛ یعنی در هر جامعه‌ای مردم به سه چیز نیاز دارند: امنیت، عدالت و فراوانی نعمت.
معظم‌له در ادامه افزودند: باید توجه داشت، هر سه این امور با مسئولیت شما ارتباط مستقیم دارد و امنیت شامل؛ امنیت فکری، مالی و اجتماعی می‌شود.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی، با اشاره به حسن سابقه سردار رادان در خدمت‌رسانی به جامعه، از زحمات پرسنل خدوم نیروی انتظامی در خدمت‌رسانی به آحاد جامعه، تأمین امنیت شهرها و راه‌های مواصلاتی، مدیریت ترافیک شهری، برقراری امینت در مرزهای آبی و خاکی کشور، مبارزه و برخورد با مفاسد اقتصادی، مواد مخدر و بزه در جامعه، از زحمات صورت‌گرفته در برگزاری هر‌چه با شکوه‌تر مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی، به‌خاطر تسهیل صدور روادید و تأمین امنیت زوار قدردانی نمودند.
این مرجع تقلید در ادامه خاطرنشان کردند: بنا بر فرموده قرآن کریم، بهترین امت، امت مسلمان است و رمز آن، وجود امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی است؛ از این جهت از شما می‌خواهیم، در بحث امر به معروف و نهی از منکر، با تمام قوا اقدام کنید.
معظم‌له در ادامه، توجه به مردم را از اولویت‌ها بیان کردند و با اشاره به توصیه حضرت امام علی(ع) به مالک اشتر، اظهار کردند: توجه به مردم و ایجاد رفاه برای آنها، باید سر‌لوحه کارها و برنامه‌های شما باشد؛ شما باید از مشکلات مردم آگاه باشید و برای رفع مشکلات و برقراری امنیت و آسایش آنها، تمام ظرفیت‌ها را به‌کار بگیرید. بنا به‌فرموده حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) خطاب به مالک اشتر، شما باید دل‌های‌تان مملو از محبت به مردم باشد؛ چرا‌که رکن و ستون دین همین مردم هستند. شما باید قلباً به مردم لطف و محبت داشته باشید و با سعه صدر، با مردم برخورد کنید و گوش شنوایی برای آلام و دردهای‌شان باشید؛ الحمدلله نیروی انتظامی این موضوع را رعایت می‌کند و خدمات فراوانی در زمینه ایجاد امنیت انجام داده است.

  نیروی انتظامی سرعت و دقت را سرلوحه کار خود قرار دهد
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار، امنیت را مهم‌ترین مسئله در کشور دانسته و گفتند: اولین تقاضای حضرت ابراهیم(ع) پس از بنای خانۀ خدا، امنیت است و نیروی انتظامی در خط مقدم تأمین امنیت کشور است.
این مرجع تقلید بر دو عامل سرعت و دقت در وظایف نیروی انتظامی تأکید کرده و افزودند: جستجو و تعقیب قوی سبب می‌شود که متهمان در کمترین زمان دستگیر شوند، که باید این موضوع بیشتر مد نظر قرار گیرد.
معظم‌له با تأکید بر همکاری نیروی انتظامی با سایر نهادهای مرتبط، افزودند: بعضی از کارها تنها بر عهده نیروی انتظامی نیست و باید سازمان‌های دیگر، از جمله اطلاعات هم همکاری جامع داشته باشند.

  استفاده از دانش روز و هوشمندسازی فرآیندها در نیروی انتظامی
آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار، تأکید کرد: نیروی انتظامی همواره در حوادث سخت در وسط میدان بوده و از عهده وظایف خود به‌خوبی برآمده‌ است. ما قدردان مجاهدت‌ها و تلاش‌های همه نیروهای این نهاد هستیم و یاد و خاطره شهدای آن را گرامی می‌داریم.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: ما در مرکز مدیریت‌های حوزه علمیه، آمادگی خود را برای تعامل هر‌چه بیشتر با نیروی انتظامی اعلام می‌کنیم و آمادگی داریم، از ظرفیت‌های علمی و آموزشی خود برای کمک به نیروی انتظامی در سراسر کشور استفاده کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وجود جوانان مؤمن و متعهد به عنوان مهمترین سرمایه نیروی انتظامی، ادامه داد: نیروی انتظامی باید از نظر امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین معیشت کارکنان بهترین وضعیت را داشته باشد و این موضوعی مهم برای ارتقای فعالیت‌های این نهاد است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه  با تأکید بر اهمیت توجه به مسائل اعتقادی در نیروی انتظامی، گفت: استفاده از دانش روز و هوشمندسازی فرآیندها در نیروی انتظامی، از جمله موضوع‌های دیگری است که باید با جدیت دنبال شود.
وی با تأکید بر اینکه با هوشمندی و تدبیر، حس تعامل خوب مردم با نیروی انتظامی روز به روز بیشتر می‌شود، ادامه داد: در مسائل فرهنگی، آسیب‌ها با تدبیر، حکمت و قاطعیت کنترل شود.
امام جمعه قم در پایان، با اشاره به اهمیت تلاش‌های نیروی انتظامی برای تأمین امنیت قم، گفت: قم فقط یک شهر برای مردم آن نیست؛ بلکه ما امروز شاهد حضور فرهیختگان بسیاری از سراسر کشور و بیش‌از ۱۰۰ کشور جهان در این شهر هستیم که از قم، جهان‌شهر به وجود آورده ‌است.

  اربعین امسال بالاترین سطح همکاری را با پلیس عراق داشتیم
​​​​​​​
سردار احمدرضا رادان نیز در این دیدارها، با اشاره به هشت میلیون تردد در رفت و برگشت زائران ایرانی در مرزها در ایام اربعین، اظهار کرد: معطلی مردم مقابل گیت‌ها چهار ثانیه بیشتر نبود و زمان رسیدن به گیت‌ها هم، کمتر از ۱۰ دقیقه بود و سفر بسیار راحتی برای مردم انجام شد.
فرمانده فراجا گفت: یکی از مأموریت‌های سنگین اخیر ما در اربعین، این بود که چهار میلیون زائر در بازه زمانی بسیار کوتاه تلاش بر سفر داشتند و هم‌، مرزها تراکم زیادی داشت و هم، جاده‌ها و مکان‌هایی مثل صدور گذرنامه شلوغ بود و معمولاً معطلی زائران زیاد می‌شد.
وی ادامه داد: در این بین برخی مشکلات را کامل حل کردیم و ارتباط تنگاتنگی با عراقی‌ها گرفتیم و موفقیت‌های خوبی در دیپلماسی انتظامی برقرار شد.
فرمانده‌کل انتظامی کشور افزود: یک میلیون نفر گذرنامه زیارتی دریافت کردند و تلاش کردیم، هزینه بر مردم‌ تحمیل نشود و هزینه صدور این گذرنامه ۵۰ هزار تومان و پنج سال نیز اعتبار داشته باشد.
سردار رادان با بیان اینکه، برای کنترل گذرنامه‌ها توسط ایران و عراق، سامانه سجاد را تعریف کردیم، ابراز داشت: یک زائر از زمانی که گذرنامه دست مأمور ما می‌داد تا مهر و کنترل شود، چهار ثانیه بیشتر طول نمی‌کشید و چنین چیزی در کشورهای اروپایی هم امکان‌پذیر نیست و این به‌دلیل طراحی سامانه سجاد توسط جوانان خودمان بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه