هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حفظ ثبات قیمت‌ها، اصلاح وضعیت بانکداری و جلوگیری از تجارت بانک‌ها

توصیه مراجع عظام و علما به وزیر امور اقتصادی و دارایی

حفظ ثبات قیمت‌ها، اصلاح وضعیت بانکداری و جلوگیری از تجارت بانک‌ها

سید‌احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و هئیت همراه، ۱۱مهرماه با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام؛ نوری همدانی، سبحانی و آیات‌: سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(ع) و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، به‌صورت جداگانه دیدار کردند.

  نتیجه عملکرد و خدمات دولت باید در سفره مردم مشخص شود
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی، در این دیدار ضمن قدردانی از خدمات انجام‌شده،‌ گفتند: نتیجه عملکرد و خدمات دولت باید در سفره مردم مشخص شود.
معظم‌له اصلاح وضعیت بانکداری را مورد تأکید قرار داده و خاطرنشان کردند: این موضوع باید در اولویت قرار گیرد و برای بالا رفتن ارزش پول ملی تلاش شود.
این مرجع تقلید در ادامه افزودند: زمانی می‌توانیم ادعای موفقیت داشته باشیم که فقر ریشه‌کن شده باشد و مردم در رفاه قرار بگیرند.
معظم‌له گفتند: مسئولان در مسیر خدمت به مردم تمام سعی خود را به‌کار بگیرند؛ زیرا حضرت علی(ع) تأکید دارند: ستون دین مردم هستند و در انقلاب هم، همین مردم بودند و عامل بقای این نظام نیز، همین مردم هستند و تأکید امام راحل(قد) و رهبری هم همین است.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پایان با تقدیر از کارهای صورت‌گرفته و ارائه گزارش توسط وزیر اقتصاد و هیئت همراه، موضوع برقراری بیمه برای همه مردم را مورد تأکید قرار‌ دادند و برقراری عدالت در أخذ مالیات را خواستار شدند.
 
  بانکها تجارت نکنندحضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، در توصیه‌هایی به وزیر اقتصاد، اظهار کردند: تلاش کنید، ثبات قیمت‌ها حفظ شود؛ چراکه این ثبات، نشانه تسلط بر امور است.
معظم‌له با اشاره به اینکه بانک‌ها باید امانت‌دار مردم باشند، مطرح کردند: اجازه تجارت به بانک‌ها داده نشود؛ بلکه تجارت در اختیار مردم باشد و بانک‌ها امانت‌دار مردم باشند.
این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از استفتائات ارسال‌شده به دفتر مراجع در خصوص اخذ وام از بانک‌ها و عدم توان بازپرداخت دیون است که بانک منزل و مغازه این افراد را تصاحب می‌کند و مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ تلاش کنید، اسناد املاک برای وثیقه قرار نگیرند.

  در امور اجرایی از ظرفیت همه جناحها استفاده شود
آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار، با بیان اینکه کارهای دنیا با دو عامل خواست و اراده خداوند و همراهی مردم پیش می‌رود، افزود: در نظر داشتن خداوند بدون استفاده از همراهی مردم، فایده‌ای ندارد و کار را پیش نمی‌برد؛ ولی برعکسش اگر حاکمی حتی اگر ظالم باشد، بتواند مردم را با خود همراه کند، کارش در دنیا پیش می‌رود.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(ع) گله ‌کردن از وضعیت گذشته و مدیران قبلی را نادرست دانست و گفت: در امور اجرایی و اجتماعی، باید بتوان از ظرفیت همه جناح‌ها استفاده کرد و اگر فردی واقعاً کاربلد است، باید از تجربه‌اش استفاده شود و از طرف دیگر اگر کسی مؤمن باشد؛ ولی کاری از او ساخته نباشد، استفاده از او درست نخواهد بود.
نماینده ولی فقیه در استان قم،  به کار گماردن مدیران برای به‌دست‌ آوردن دل برخی افراد و جناح‌ها را نادرست دانست و افزود: اگر بنای کار دولت رضای خدا باشد و در کنار آن، تلاش، همت و توسل به اهل‌بیت(ع) را داشته باشد، یقیناً کارها درست می‌شود و مشکلات برطرف خواهد شد.
آیت‌الله سعیدی تأکید کرد: باید در هر عرصه از زندگی عبد خدا بود و عبد خدا شدن، به‌معنی رعایت حلال و حرام خداوند است و مردم باید احساس کنند که دستگاه دولت دنبال کار حرام و خلاف نیست و مطابق با شریعت حرکت می‌کند.

 در مولدسازی سرمایههای دولتی، باید مراقبهای زیادی شود
آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار، با تبریک ولادت باسعادت پیامبر اعظم محمد مصطفی(ص) و قدردانی از مجموعه تحرکات، پشتکارها و خدمات دولت، تجسم اندیشه اسلامی در عمل اسلامی و ظهور و بروز آن در سطوح مختلف اجتماعی را مهم‌ترین وظیفه تیم اقتصادی دولت اسلامی دانست و ابراز کرد: از تیم اقتصادی دولت انتظار داریم تا راهکارها و راهبردهای تجسم عملی اندیشه اسلامی در سطوح مختلف اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
مدیر حوزه‌های علمیه، نقش نظریه‌پردازی حوزه و دانشگاه و هم‌راستا بودن دستگاه اجرایی در عملیاتی‌سازی طرح‌های پویا را بسیار مهم ارزیابی و اظهار کرد: تیم اقتصادی دولت در تعامل با حوزه، قدم‌های خوبی برداشته که اثربخشی آن، نیازمند ارتقای همکاری‌هاست.
وی به طرح‌ها و اسناد پویای نظامات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حوزه‌های علمیه اشاره نمود و یادآور شد: حوزه‌های علمیه با بیش از پنجاه نهاد و مجموعه کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا و ترسیم برنامه عملیاتی مشترک ۵ ساله‌ای را در دستور کار قرار داده است، تفاهم‌نامه همکاری حوزه و آموزش‌وپرورش از موفق‌ترین این طرح‌هاست.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه، آماده تقویت همکاری‌ها با تیم اقتصادی دولت و تدوین برنامه مشترک ۵ساله است، افزود: تدوین فقه معاصر و اشراب آن در قلب حوزه‌های علمیه و برپایی دروس خارج فقه معاصر در موضوعات مبتلا‌به جامعه، از جمله راهبردهایی است که در سالیان اخیر بیش‌ از پیش مورد توجه حوزه‌های علمیه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه قلب تپنده حوزه‌های علمیه، همواره آماده بررسی فقهی مسائل مبتلا‌به اجتماعی است، یادآور شد: حوزه‌های علمیه، بیش از ۱۰ طرح تبلیغی تحولی را هم‌زمان در دستور کار قرار داده است؛ طرح امین و حضور طلاب کارآزموده در مدارس آموزش‌وپرورش، تنها یکی از این طرح‌های موفق تبلیغی است.
تشریح برجسته‌ترین خدمات فرهنگی و اجتماعی حوزه‌های علمیه، از دیگر موضوعات آیت‌الله اعرافی بود؛ وی در تبیین طرح هجرت و حضور طلاب در مناطق روستایی کشور بر اهمیت فرهنگ‌سازی اسلامی در سطوح مختلف اجتماعی تصریح نمود.
امام جمعه قم بحث بین‌الملل اقتصادی و آراستگی نگاه بین‌المللی در مراودات اقتصادی و انعکاس گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر آن را مورد توجه قرار داد و گفت: مولدسازی سرمایه‌های دولتی از جمله اقداماتی است که باید در عرصه عمل، مراقب‌های زیادی به آن صورت گیرد.
آیت‌الله اعرافی به موضوع خصوصی‌سازی‌ها و جهت‌دهی این بخش به سمت تولیدات دانش‌بنیان و دستگاه‌های صنعتی مبتنی بر فناوری‌های روز تأکید و خاطرنشان کرد: نظام‌مندسازی بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و جهت‌دهی درست به ظرفیت‌ها، از جمله رویکردهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در پایان، بر موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه‌های اقتصادی، به‌ویژه عرصه مالیات و استقرار عدالت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تصریح نمود.

  پرداخت تسهیلات در تنها بانک قرضالحسنه دولتی، از ۶۰ همت به ۱۶۰ همت رسید
​​​​​​​سید‌احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این دیدارها، با اشاره به نیروسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه اقتصاد اسلامی، گفت: تلاش شد تا این نیروها در حوزه، سیاست‌گذاری و تولیدات علمی داشته باشند و بر همین مبنا، دوره مدرسه تابستانه سیاست‌گذاری اقتصاد برگزار و آخرین وضعیت حوزه اقتصاد را عرضه کردیم و از پژوهش‌های نخبگان حوزه در این خصوص استفاده کردیم تا بتوانیم، تولید محتوای اقتصاد اسلامی داشته باشیم.
وزیر اقتصاد با تشریح تعدادی از محورهای اقدامات انجام‌شده از سوی این وزارتخانه در دولت سیزدهم، توضیح داد: یکی از موارد، باز شدن فضا برای فعالان اقتصادی بود که در همین راستا، درگاه ملی مجوزها راه‌اندازی شد تا مردم و فعالان اقتصادی در پیچ و خم اداری درگیر نشوند؛ لذا از یک سو به بخش‌های تولیدی کمک کردیم که راحت‌تر فعالیت کنند و از سوی دیگر تلاش شد، مسیرهای غیر‌تولیدی را با ابزاری که وزارت اقتصاد در اختیار دارد، محدود کنیم تا چرخ ایجاد شغل و درآمد به گردش در‌آید.
وی در ادامه به پروژه هوشمند‌سازی نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و توضیح داد: در این پروژه تلاش شد، کارها به‌شکل سیستمی پیش برود و موجب کاهش مفاسد و شناسایی مفسدان شود.
خاندوزی گفت: قبل از دولت سیزدهم دو میلیون و ۷۰۰ هزار مؤدی داشتم که با شناسایی گروه‌هایی که عمدتاً از فراریان مالیاتی بودند، توانستیم اکنون به بالغ بر ۵. ۵ میلیون مؤدی مالیاتی برسیم و برای آینده نیز، لایحه‌ای تدوین و در هیئت دولت نیز تایید شد تا ریل‌گذاری مالیات دولت، به سمت مالیات ستانی بر اساس درآمد خانوار باشد تا به این وسیله انصاف و عدالت مالیاتی رخ دهد.
وزیر اقتصاد همچنین به تلاش‌های خزانه‌داری کل کشور برای منضبط کردن خزانه اشاره و اعلام کرد: امروز تقریباً تمام حساب‌های دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی، در قالب حساب واحد خزانه تجمیع شده و این کار مهم موجب شده، با استفاده بهینه از منابع مالی، از بانک مرکزی استقراض نکنیم.
خاندوزی با یادآوری اینکه وزارت اقتصاد امین اموال دولت است، یادآور شد: بر این اساس در خصوص دارایی‌های دولت، مولد‌سازی را کلید زدیم و اجازه آن از مقام معظم رهبری گرفته شد.
وی همچنین گفت: در حوزه گمرکات، تلاش بر کاهش زمان معطلی مردم در گمرکات بود؛ البته خود گمرک که حقوق ورودی را وصول می‌کند، یکی از دستگاه‌های مرتبط است و عمدتاً دستگاه‌های دیگر معطلی داشتند. ما با بخش خودمان؛ یعنی گمرک میزان معطلی را به حداقل رساندیم و در این مورد، قبلاً ۲۰ روز طول می‌کشید تا گواهی استاندارد صادر شود که اکنون به ۹ روز کاهش یافته است.
وزیر اقتصاد تأکید کرد: در حوزه بیمه با نگاه به اقتصاد اسلامی چند اقدام قابل ذکر داریم؛ بیمه تکافل که سال گذشته آیین‌نامه آن نوشته و ابلاغ شد، به‌نوعی تنظیم شد که با فقه شیعه هم سازگار باشد.
وی افزود: دومین اقدام بیمه ساختمان‌های مردم است که خدای ناکرده دچار سیل و زلزله و... می‌شدند؛ در این حوزه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان راه‌اندازی شد و ماهانه مبلغ ناچیزی در قبوض مردم برای این بیمه اخذ می‌شود.
وزیر اقتصاد همچنین، با اشاره به مطالب مطرح‌شده در خصوص بانک‌ها، اظهار کرد: در حوزه مباحث بانک‌های دولتی، تلاش اصلی بر حوزه قرض‌الحسنه که نقش پررنگی نداشت، معطوف شد و تلاش کردیم، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را پر و بال دهیم.
وی افزود: در حالی که تسهیلات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۴۰۰ میزان ۶۰ هزار میلیاد تومان بود، امسال این مبلغ به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و حتی دولت قبول کرد، به‌جای نرخ کارمزد ۴ درصد بانک‌ها صرفاً کارمزد خدمات را اخذ کنند و به‌نام کارمزد، نرخ ثابت ۴ درصد اخذ نشود.
خاندوزی همچنین با اشاره به وجه التزامی که ایراداتی از سوی مراجع عظام درباره آن مطرح بود، گفت: در این خصوص مصوبه‌ای از شورای پول و اعتبار گرفتیم که اگر تسویه شد، کل وجه التزام بخشیده شده و صفر شود.
وی ادامه داد: درباره موضوع اقاله اموال مردم که در رهن بانک می‌ماند و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌شد نیز، این مشکل حل شد و اکنون هر کسی که می‌تواند، تسویه کند و بانک‌ها ملزم‌اند، دارایی در وثیقه را از رهن درآورند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه