هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

طلاب خارجی بعد از اتمام تحصیل برای تبلیغ در رساندن پیام دین به کشور خود برگردند

در نشست هم‌اندیشی مدیران حوزه‌های علمیه هندوستان با معاونان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تأکید شد

طلاب خارجی بعد از اتمام تحصیل برای تبلیغ در رساندن پیام دین به کشور خود برگردند

نشست هم‌اندیشی جمعی از مدیران حوزه‌های علمیه هندوستان با معاونان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با ارائه حجج‌اسلام والمسلمین؛ ملکی قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه، حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه، مقیمی ‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه و عابدی امام جمعه بمبئی ۱۷ آبان در سالن جلسات آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در این نشست، حضور طلاب هندوستانی برای تحصیل علوم دینی را مورد توجه قرار داد و گفت: این طلاب بعد از اتمام تحصیل برای تبلیغ و رساندن پیام دین باید به کشور خود برگردند.
وی افزود: باید رایزنی‌های لازم انجام شود که پس از بازگشت این طلاب، از آن‌ها حمایت صورت بگیرد.
قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه ظرفیت بالایی در عرصه فقه و اصول در حوزه علمیه قم وجود دارد، عنوان کرد: طلاب هندی برای اجتهاد می‌توانند از ظرفیت حوزه علمیه قم بهره‌مند شوند.

  تولیدات پژوهشی به زبانهای مختلف دنیا ترجمه شود
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌ حاجی هم در این نشست، با بیان اینکه با توجه به اینکه حوزه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، امروز شاهد تولیدات پژوهشی بسیاری هستیم، اظهار کرد: پژوهشکده‌های مختلف علمی در این راستا به تولید اثر پرداخته‌اند؛ برای رشد دانش، باید به سمت نظریه‌های رفتاری و فرهنگی حرکت کنیم.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه ناظر به این نیاز کلان، تولیدات خوبی را داشته‌ایم، عنوان کرد: باید این تولیدات را به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه کنیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۱۰ موضوع مهم اسلام را احصا کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: تمام این کلان‌موضوعات در دست نویسندگان توانمند است که ترجمه آن‌ها به زبان‌های مختلف، می‌تواند کارساز باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی ‌حاجی، با بیان اینکه مرکز پاسخ‌گویی به شبهات با موضوع پژوهش مرتبط است، تصریح کرد: این مرکز پاسخ‌گویی به شبهات را از طریق راه‌های ارتباطی مختلف دنبال می‌کند و به‌زودی پاسخ چندزبانه را نیز راه‌اندازی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه امروز به دنبال استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در پاسخ به شبهات هستیم، یادآور شد: بخش پژوهش در نظام تحصیل و علم‌آموزی نیز مورد تأکید است.

  اجرای ۷۶ طرح عملیاتی در عرصه تبلیغ
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری هم در این نشست، با بیان اینکه بخش نخست فعالیت ما در حوزه تبلیغ، سیاست‌گذاری است، اظهار کرد: حوزه طرح‌های مختلفی دارد که می‌توان در کشورهای مختلف از آن‌ها استفاده کرد؛ در عرصه تبلیغ، ۷۶ طرح عملیاتی داریم که در کشور در حال اجرا هستند که ازجمله آن‌ها، می‌توان به طرح هجرت، امین، جامعه مبلغان کشور، مسجد تراز و... اشاره کرد.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه بخش دوم فعالیت‌ها در حوزه تبلیغ برنامه‌های آموزشی است، مطرح کرد: ۵۴ رشته و گرایش در مدارس حوزوی به تبلیغ اختصاص دارد.
وی با اشاره به اینکه بخش دیگر آموزش‌های تبلیغ به‌صورت کوتاه‌مدت است، خاطرنشان کرد: در این راستا ۴۲۰ دوره آموزشی و مهارتی متناسب با کارویژه‌های حوزه و روحانیت طراحی شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری، با بیان اینکه بخش دیگر فعالیت‌ها به‌صورت مطالعاتی و تحقیقی است، تصریح کرد: در روش‌های تبلیغ، ۶۷ عنوان کتاب چاپ شده است.
وی از ماهنامه مبلغان یاد کرد و گفت: این ماهنامه ویژه مبلغان فعال در مساجد است و ماهنامه‌ها و مجلات محتوایی دیگری نیز ویژه خانواده‌های مبلغان، مربیان طرح امین، جریان‌های سیاسی و پاسخ‌گویی به شبهات وجود دارد.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به اینکه در ۱۱ استان مرکز تبلیغ مجازی داریم، یادآور شد: حدود ۳۲ هزار مبلغ در سطح کشور فعالیت دارند که شامل طرح‌های مختلفی می‌شوند.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ گروه تبلیغی مجوز فعالیت دارند، ابراز کرد: همچنین بیش از ۳۰۰ گروه تبلیغی در عرصه فرق و ادیان فعالیت دارند.

  اثرگذاری حوزه در بیش از ۴۰ سند بالادستی
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری هم در این نشست، اظهار کرد: در این جلسه به دنبال راهکارهای تقویت تعامل و همکاری با حوزه علمیه هندوستان هستیم.
وی با اشاره به اینکه جامعة المصطفی به نوعی بعد بین‌الملل حوزه‌های علمیه است، مطرح کرد: در کشور حدود هزار حوزه علمیه داریم که نیمی از آن حوزه علمیه برادران و نیمی دیگر، حوزه علمیه خواهران هستند.
مسئول مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه این حوزه‌ها سطح ۱ و سطح ۲ را اجرا می‌کنند، عنوان کرد: غیر از این حوزه‌های علمیه، حدود ۱۵۰ مرکز تخصصی داریم که در سطح ۳ و ۴ فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ مرکز از این مراکز تخصصی، به مسائل فقهی و دروس سنتی حوزه اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: سایر مراکز نیز، مباحث غیرفقهی ازجمله کلام و... را دنبال می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، با بیان اینکه ۱۰۰ هزار طلبه خواهر و ۱۵۰ هزار طلبه برادر داریم، تصریح کرد: در مجموعه حوزه‌های علمیه ۱۲ هزار استاد نیز تدریس می‌کنند که ۷۰۰ نفر آن‌ها اساتید سطوح عالی و درس خارج هستند.
وی با بیان اینکه همچنین ۶ هزار محقق و پژوهشگر داریم، یادآور شد: ۱۸۰ مجله علمی در مراکز حوزوی در سه سطح علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی منتشر می‌شود.
مسئول مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در کشور 1350 مجله علمی و تخصصی منتشر می‌شود، بیان کرد: مجموع مجله‌های عرصه دینی، حوزوی و فقهی که در کشور منتشر می‌شود، بیش از ۳۰۰ مجله است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، با اشاره به اینکه فعالیت‌های حوزه علمیه به ۴ دسته تقسیم می‌شود، ابراز کرد: این ۴ دسته شامل: برنامه‌های ناظر به حوزه علمیه، ناظر به جامعه، ناظر به حکومت اسلامی و ناظر به بین‌الملل است.
وی با بیان اینکه خدمات حوزه علمیه به جامعه در محورهای مختلفی دنبال می‌شود، اظهار کرد: محور نخست طرح همکاری حوزه با آموزش و پرورش است که در قالب این طرح، حدود ۲۴ هزار طلبه در مدارس حضور پیدا می‌کنند.
مسئول مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: طی تفاهم‌نامه حوزه علمیه با آموزش و پرورش، حوزه ۳۷ برنامه در مدارس را دنبال می‌کند که ازجمله آن‌ها، می‌توان به برنامه‌هایی برای دانش‌افزایی معلمان، خانواده‌های دانش‌آموزان و... اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه در کشور حدود دو هزار واحد دانشگاهی داریم، مطرح کرد: تقریباً در تمام این دانشگاه‌ها یک نفر به‌عنوان نماینده نهاد مقام معظم رهبری فعالیت دارند و اقدامات مختلفی را دنبال می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، با بیان اینکه بیش از ۵ هزار طلبه عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند، عنوان کرد: همچنین ستاد بحران و بلایای طبیعی نیز، در حوزه‌های علمیه فعال است که در اتفاقات و حوادث طبیعی، برخی طلاب ذیل این ستاد، آموزش‌های لازم را می‌بینند و در شرایط بحرانی حضور پیدا کرده و خدماتی را ارائه می‌کنند.
مسئول مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه در سطح کشور حدود هزار طلبه، دارای مهارت‌های تخصصی مشاوره هستند، خاطرنشان کرد: در ۳۰ استان کشور حوزه‌های علمیه مراکز مشاوره دارند که طلبه‌ها با رشته‌های تحصیلی مشاوره و علوم تربیتی در این مراکز فعال هستند.
وی با بیان اینکه حوزه‌ علمیه در تهیه بیش از ۴۰ سند بالادستی نقش مؤثر داشته است، تصریح کرد: برخی از طلاب در عرصه‌های ادیانی فعالیت دارند که رسالت پاسخگویی به شبهات ادیانی را دنبال می‌کنند.

  امروز برخی از مدارس علمیه به مدرسه بینالمللی تبدیل شدهاند
حجت‌الاسلام والمسلمین قنواتی مدیر مدرسه علمیه معصومیه(ع) در این نشست، اظهار کرد: امروز به مسئله رشد متوازن در مدارس علمیه توجه ویژه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ریل‌گذاری حوزه به سمتی می‌رود که تبلیغ در صدر امور قرار بگیرد، مطرح کرد: همچنین مسئله قرآن و حدیث در مدارس علمیه، یک موضوع مهم است که به‌خوبی به آن‌ها پرداخته می‌شود.
مدیر مدرسه علمیه معصومیه(ع) قم با بیان اینکه بسیاری از مدارس علمیه، امروز مرکز زبان دارند و طلاب بیش از یک زبان را آموزش می‌بینند، عنوان کرد: امروز برخی از مدارس علمیه، از مدرسه معمولی به مدرسه بین‌المللی تبدیل شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه مدارس علمیه امروز به رشد و تربیت تخصصی توجه ویژه دارند، خاطرنشان کرد: در کشور مدارس نخبگانی با عنوان استعدادهای درخشان وجود دارند که مدیران برخی از این مدارس، از طلاب هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین قنواتی با بیان اینکه سهمیه آموزش و پرورش یک سهمیه مهم در تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: همچنین دوره‌هایی برای تربیت مبلغ در دانشگاه‌ها شکل گرفته است که مبلغ را برای دانشگاه آماده می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه مسئله تعالی و رشد مربیان یکی از موارد مهم است، یادآور شد: امروز با نگاه جامع و تخصصی مدیریت حوزه‌های علمیه دوره‌های تعالی در حال برگزاری است.
مدیر مدرسه علمیه معصومیه(ع) اضافه کرد: یکی از اتفاقات توانمندسازی، ورود به عرصه‌های خدمت‌رسانی مانند هلال احمر و... است.

  در هندوستان ۷۰ زبان رایج وجود دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی امام جمعه بمبئی هم در این نشست، اظهار کرد: شیعه بودن مردم ایران موجب شد که این کشور زیر سلطه آمریکا قرار نگیرد.
وی با اشاره به اینکه تاریخ تشیع نشان می‌دهد که هیچ‌گاه مرجعیت زیر بار استعمار نمی‌رود، مطرح کرد: این دغدغه در سراسر دنیا وجود دارد و با ایجاد شبهات به دنبال دور کردن مراجع هستند.
امام جمعه بمبئی با بیان اینکه پاسخ‌گویی به شبهات، یکی از وظایف حوزه علمیه است، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه نماینده اهل‌بیت(ع) هستند و باید مانند اهل‌بیت(ع) به شبهات پاسخ دهند.
وی با اشاره به اینکه امروز مسیحیت و یهودیست علیه مسلمانان متحد شده‌اند، خاطرنشان کرد: هندوستان بیش از ۷۰ زبان دارد؛ ولی شیعیان تنها قرآن را به ۳ زبان هندی ترجمه کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی اضافه کرد: اگر طلاب ما به تمام این زبان‌های رایج در هندوستان آگاه باشند، قطعاً تبلیغ دینی با شکل بهتری دنبال می‌شود.
وی در پایان  تأکید کرد: باید سطح علمی طلاب هندوستان ارتقا پیدا کند.

 نقش زن در تربیت خانواده مؤثر است
مدیر جامعةالزهرا(ع) شهر لکهنو نیز در این نشست، بر لزوم تقویت مدارس علمیه هندوستان تأکید کرد و افزود: باید فرهنگ‌های سنتی حوزه حفظ شود؛ همچنین باید بانوان طلبه به پوشش‌های خود اهمیت ویژه‌ای دهند.
سرکار خانم رباب زیدی، با بیان اینکه باید به فرهنگ حوزه عمل شده و عقاید حفظ شود، عنوان کرد: زن در خانواده مسئولیت تربیتی را بر عهده دارد که باید این وظیفه را در اولویت خود قرار دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه