هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تقویت جبهه حق و تولید نرم‌افزارهای علمی برای تحقق تمدن نوین اسلامی

آیت‌الله اعرافی در پیامی، مهمترین رسالت پژوهشگران حوزوی را ابلاغ نمود

تقویت جبهه حق و تولید نرم‌افزارهای علمی برای تحقق تمدن نوین اسلامی

مهم‌ترین رسالت پژوهشگران حوزوی در عصر حاضر، تولید علوم اسلامی‌ ـ انسانی برای اقتداربخشی به جبهه‌ حق و فراهم‌سازی نرم‌افزارهای علمی لازم برای تحقق تمدن نوین اسلامی با زدودن موانع فرارو می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران به این شرح است:
بسم رب فاطمه
[یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین أوتوا العلم درجات والله بما تعملون خبیر](مجادله/۱۱)
«العلم سلطان»؛ علم قدرت است. نخبگان می‌توانند علم کشور را پیشرفت بدهند و کشور را به موضع اقتدار و عزتی برسانند که آسیب‌پذیری‌هایش کاهش پیدا کند.» (مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی ۲۵/۷/۹۷)
فاطمه(س)، تجلی صبر سپهرگون نبوی بود که در هیأتی عالمانه و عفیفانه، در گوش زمان، خداگرایی و بازگشت بر مدار ولایت را به کائنات یادآور شد. این روزها که عزای زهرای اطهر(س) است، صاحب عزای فاطمه(س) را می‌جوییم و با خود نجوا می‌کنیم که مولای ما! پاییز هم فصل مهرورزی است؛ چقدر مهرش به مهربانی‌ تو می‌آید و بارانش به اشک‌های فراق منتظرانت! بیایید برای نجات‌بخشی و مهرافشانی به سرزمینی که اندوه و بی‌تابی، به‌جای لبخند و شادی، همراه همیشگی کودکانش شده و اشک وآه سرمایه‌ زنانش.
روزهای پایانی آذر، پگاه پاسداشت هفته‌ پژوهش؛ فصل رویش نهال دانش و عطرافشانی گل‌های باغ پژوهش بر بوستان قویم دانایی است. پژوهش و تحول عامل اقتدار دینی و علمی جامعه‌ اسلامی و رکود و رخوت سرنوشت محتوم دوری از علم و پژوهش است. هفته‌ پژوهش، فرصت مناسبی است تا با بررسی دستاوردها و بازخوانی چالش‌های فراروی حوزه‌ پژوهش، یک‌بار دیگر مسیر گذشته را مرور نموده و موفقیت‌های به‌‌دست‌آمده را بازشناسیم؛ از آفرینندگان این کامیابی‌ها تقدیر نموده و همزمان برای مسیر پیش‌رو طرح و برنامه‌ای نو درافکنیم.
در همین راستا، این‌جانب ضمن تمجید از گذشته‌ موفق و آینده‌ رو به پیشرفت مقوله‌ پژوهش در حوزه‌های علمیه، با گرامی‌داشت هفته پژوهش، توفیقات و تأییدات روزافزون الهی را برای همه شما نیک‌اندیشان مسئلت نموده و ضمن ارج نهادن به مساعی و مجاهدت‌های‌تان در بازتولید علوم دینی، چند نکته‌ حائز اهمیت در خصوص شعار محوری پژوهش در سال جاری را یادآور می‌شوم:
1. در سایه‌سار تلاش همکاران، اسناد راهبردی و بلند‌مدت و برنامه‌ پنج‌ساله حوزه‌های علمیه، با بیش از هزار شاخص تنظیم و برش‌هایی از آن ناظر به ویژگی‌های مراکز، مدارس و حوزه‌های استانی ترسیم گردیده و هم‌اینک با توصیه مقام عظمای ولایت به شاهراه جهاد فکری و پشتیبانی تبلیغ رسیده‌ایم و هر سال نیز، به‌تناسب برنامه‌ها، محورهایی جهت فعالیت‌های سالانه در راستای برنامه‌های پژوهش مشخص می‌گردد. بر این منوال و در پاسخ به منویات مقام منیع ولایت، امسال نیز با محوریت «پژوهش؛ جهاد تبیین و تبلیغ تهاجمی» نیم‌نگاهی به «پژوهش؛ پایگاه فکری و پاسخ‌گویی به نیازها» و «پژوهشگران، کارآمدی و روزآمدی» و سایر موارد در نام‌گذاری روزها داشته و انتظار دارد، با همت بلند پژوهشگران ارجمند، معاونان و همکاران پژوهشی در مراکز پژوهشی و مدارس و مدیران استانی و مدیران کارآمد مدارس، اساتید معزز، طلاب گران‌قدر، این مقاصد متعالی اجرایی گردیده و پیشران تلاش و تکاپوی پژوهشی برای ایجاد یک خیزش فراگیر به سمت تولید علوم اسلامی و توسعه‌ تحقیقات دینی باشد؛ ضمن اینکه در خصوص مباحث «تبلیغ تهاجمی، تدافعی و تبیینی» نیز، شاهد نمود قابل توجه باشیم.
 2. مهم‌ترین رسالت پژوهشگران حوزوی در عصر حاضر، تولید علوم اسلامی‌ ـ انسانی برای اقتداربخشی به جبهه‌ حق و فراهم‌سازی نرم‌افزارهای علمی لازم برای تحقق تمدن نوین اسلامی با زدودن موانع فرارو می‌باشد. حوزه‌های علمیه مبتنی بر چشم‌انداز و اسناد بالادستی و نظامات جامع و نقشه‌ راه ترسیم‌شده از سوی مقام معظم رهبری دام ظله العالی ـ به‌ویژه بیانیه گام دوم انقلاب ‌ـ و رهنمودهای دیگر مراجع عالی‌قدر دامت ‌برکاتهم در «ایفای نقش اثربخش و مورد انتظار در چشم‌انداز تمدنی» را فراهم‌ آورده و بحمدالله در سال گذشته حضوری ملموس و تأثیرگذار در مجامع علمی در عرصه‌های ملی و فراملی داشته است.
.3 اهتمام به برنامه‌ریزی جامع پژوهشی، گسترش سواد پژوهشی طلاب عزیز در تمامی سطوح، ایجاد نظام آموزش و تبلیغ پژوهش‌محور، تشکیل کارگروه یا دفتر رصد و شناسایی مسائل و شبهات روزآمد، شناسایی و تربیت استعدادهای برتر حوزه، گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی با سایر مراکز تصمیم‌ساز در جامعه، ایجاد روحیه‌ تحقیق و پرسشگری و آزاداندیشی در اساتید و فراگیران از ضرورت‌هایی است که باید وجهه‌ همت برنامه‌ریزان، مدیران و کارشناسان محترم پژوهش قرار گیرد.
در پایان، یک‌بار دیگر، ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش، از تمامی مدیران، معاونان، اساتید و طلاب و محققانی که در ساحت تحقیق و تتبع تلاش و فعالیت می‌کنند و در جهت تولید علوم دینی و اعتلای عظمت اسلام می‌کوشند، به‌سهم خود تقدیر و تشکر نموده و امید می‌برم، با استعانت از خداوند متعال و با راهنمایی هوشمندانه‌ مقام معظم رهبری مدظله العالی و مراجع عظام تقلید مدظلهم، زمینه‌ حضور فعال و اثرگذار حوزه‌های علمیه در عرصه‌های‌ ملی و فراملی بیش از پیش مهیا شده و شاهد شکوفایی و بالندگی حوزه‌های علمیه در عرصه‌ تحقیق و پژوهش باشیم. إن‌شاء‌الله.
علیرضا اعرافی/ مدیر حوزه‌های علمیه

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه