هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

با ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) نتیجه بعثت، غدیر و عاشورا محقق خواهد شد

در نشست صمیمانه اعضای جامعه مدرسین با تولیت جدید مسجد مقدس جمکران مطرح شد

با ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) نتیجه بعثت، غدیر و عاشورا محقق خواهد شد

اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، در نشستی با تولیت جدید مسجد مقدس جمکران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و هم‌فکری با تولیت جدید این مسجد اعلام کردند. به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نشست اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با تولیت جدید مسجد مقدس جمکران، در محل این مسجد مقدس برگزار شد.

  باید فرهنگ جمکرانی را خالی از هرگونه خرافات به جامعه عرضه کنیمحجت‌الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد در ابتدای این جلسه، ضمن خوشامدگویی گفت: از محضر شریف حضرات آیات، بزرگان حوزه علمیه قم تشکر می‌کنم که قبول زحمت فرمودید و دعوت این حقیر را پذیرفتید.
وی افزود: یادی می‌کنم از اعضای فقید جامعه مدرسین، مخصوصاً آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله یزدی و همچنین سایر بزرگانی که در جامعه مدرسین بودند و امروز روح پاکشان ناظر و حاکم بر ماست.
تولیت مسجد مقدس جمکران، با اشاره به تحولات این مسجد در طول دهه‌های گذشته، ابراز کرد: جمکران امروز با ۴۰ یا ۳۰ سال قبل، قابل مقایسه نیست و این عظمتی که امروز ایجاد شده است، مرهون تلاش‌های بزرگوارانی است که در اینجا زحمت کشیدند. آیت‌الله وافی و حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، زحماتی را متقبل شدند تا این عظمت ایجاد شد و بنده امروز وارث زحمات این بزرگان هستم.
وی توجه به مسائل فرهنگی را در صدر اهداف و برنامه‌های خود عنوان و اظهار کرد: اولویت بنده علاوه بر اتمام پروژه‌های ناتمام عمرانی، مسائل فرهنگی و بین‌المللی است.
وی افزود: جمکران امروز بین‌المللی شده است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، این مسجد حتی در خود قم نیز شناخته‌شده نبود؛ اما امروز این‌گونه نیست و علاوه بر پیشرفت‌های عمرانی، در اقصی‌نقاط دنیا نام جمکران شناخته شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم تا زائرینی که به جمکران می‌آیند، کمترین مشکلی نداشته باشند.
وی تصریح کرد: باید فرهنگ جمکرانی را خالی از هرگونه خرافات و به‌تعبیر حضرت امام(قد) «اسلام ناب» را به جامعه عرضه کنیم.
وی ابراز کرد: کار شما به‌عنوان خادمان افتخاری مسجد مقدس جمکران، نظارت بر ماست؛ اگر خطایی شد یا تصمیمی بر خلاف مصالح جامعه گرفته شد، حتماً تذکر بدهید و نظر خود را اعلام بفرمایید.

 با ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) نتیجه بعثت، غدیر و عاشورا محقق خواهد شدآیت‌الله حسینی بوشهری، با تقدیر از تشکیل این جلسه گفت: بنده به‌سهم خودم از میزبانی و دعوت کریمانه برادر باانگیزه، حجت‌الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به پیشرفت‌های چشم‌گیر مسجد مقدس جمکران، اظهار کرد: مسجد جمکران امروز با آن روزها تفاوت روشنی دارد. در گذشته فقط یک اتاقک کوچکی وجود داشت. این پیشرفت‌ها میسر نشد؛ مگر به‌همت عزیزانی که در اینجا توفیق خدمت داشتند.
وی افزود: تجربه نشان داده است که اگر عمران و آبادانی وجود داشته باشد، سیل مردم نیز به آنجا سرازیر می‌شود.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: قم امروز دو پایگاه عظیم حرم کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد مقدس جمکران را در خود جای داده است که در جهان اسلام و حتی غیر از آن، شناخته شده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در تقویم شیعه چند مناسبت مهم وجود دارد که دارای عظمت هستند. یکی بعثت نبی مکرم اسلام(ص) است ؛ زیرا که رسالت ایشان جهانی است.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: قله دوم، قله غدیر است. باید غدیر را پاس بداریم. همان‌گونه که بزرگان ما با آثار و روشن‌گری‌های خود، چهره غدیر را روشن نگه داشتند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: عنصر سوم عاشورا است. حقیقتاً آنچه بعثت و غدیر دنبال می‌کرده، در عاشورا تحقق یافته است. عاشورا مروج و مبلغ هم غدیر و هم بعثت است.
وی مهدویت را چهارمین و آخرین عنصر عنوان و بیان کرد: اکنون در عصر غیبت کبری حضرت بقیةالله‌الاعظم - ارواحنا لتراب مقدمه الفداء - قرار داریم. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «أفضل أعمال امتی انتظار الفرج» در این روایت، «انتظار» به‌عنوان یک عمل مورد اشاره واقع شده است.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: گام‌های خوبی در عرصه ترویج فرهنگ مهدویت با تشکیل رشته‌های تخصصی، همایش‌ها و امثال آن برداشته شده است.
آیت‌الله حسینی بوشهری ابراز کرد: زمانی که حضرت بقیةالله‌الاعظم -ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- ظهور کنند، نتیجه بعثت، غدیر و عاشورا محقق خواهد شد و آیه شریفه «هو ٱلذی أرسل رسوله بالهدى ودین ٱلحق لیظهره على‌ٱلدین کله ولو کره ٱلمشرکون»، مطابق فرمایش معصومین(ع)، به وقوع خواهد پیوست.
نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، مسجد جمکران را دارای ظرفیت طلایی دانست و اظهار کرد: مسجد جمکران فرصتی طلایی است. هم در بعد فرهنگی و هم تکریم زائرین؛ چراکه زائر در اینجا امام زمان(عج) را ملجأ و پناهگاه خود می‌داند و در شرایطی که جامعه دینی به خاطر غبار فتنه‌ها دچار تردید می‌شوند، اینجا محل مهمی است. هم مسجد و خانه خداست و هم منتسب به حضرت بقیةالله‌الاعظم است.
وی ضمن تأکید بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی گفت: کارهای ارزشمندی صورت گرفته است؛ ولی فضا برای کار همچنان وجود دارد. زائرین باید علاوه بر شور، با ره‌توشه مناسب فرهنگی به شهر و دیار خود بازگردند.
آیت‌الله حسینی بوشهری، آشنایی با اهل‌بیت(ع) را هدف نهایی در فعالیت‌های فرهنگی ارزیابی و ابراز کرد: کار فرهنگی، سازوکار می‌خواهد. بخش فرهنگی، می‌تواند هم مربوط به داخل و هم مربوط به عرصه بین‌الملل باشد. اگر بتوانیم مردم را با اهل‌بیت(ع) آشنا کنیم، مطابق فرمایش امام رضا(ع)، مردم از ایشان پیروی خواهند کرد. حضرت می‌فرمایند: «رحم الله عبداً أحیا أمرنا؛ قلت: کیف یحیی أمرکم قال: یتعلم علومنا ویعلمها الناس فإن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا».
امام جمعه قم افزود: اگر به دنبال گسترش فرهنگ نورانی اهل‌بیت(ع) هستیم، اینجا بهترین فرصت است؛ چراکه از اروپا، آفریقا، کشورهای همسایه و سراسر کشور، به اینجا می‌آیند.
وی در پایان سخنان خود گفت: ما خود را کنار شما می‌دانیم و این وظیفه ما به‌عنوان سربازان امام زمان(عج) است.

  وظیفه حوزه علمیه ترویج فرهنگ مهدویت و تقویت مبانی کلامی و معرفتی تشیع استدر ادامه، آیت‌الله اعرافی، عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه را سه کانون سازنده شهر قم معرفی و ابراز کرد: حوزه علمیه در حقیقت روح فکری و مذهبی تشیع است که در قم حضور دارد و جمکران نیز، پایگاه عشق به حضرت ولی‌عصر -ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- است.
وی گفت: حوزه علمیه وظیفه دارد، در راستای ترویج فرهنگ مهدویت تلاش کند و در پرتو هدایت‌های رهبری معظم انقلاب -مدظله العالی- جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، مبانی کلامی و معرفتی تشیع را تقویت کند و استوار سازد.
مدیر حوزه‌های علمیه توضیحاتی راجع به برخی اقدامات انجام‌شده در حوزه علمیه، در راستای تقویت فرهنگ مهدویت ارائه و اظهار کرد: در حوزه مسائل آموزشی، به‌فضل خدا شاهد برگزاری دروس مهدویت هستیم و حدود ۸ گرایش نیز، در مباحث مهدویت تعریف شده است که برخی از آن‌ها به اجرا رسیده‌اند.
امام جمعه قم افزود: در حوزه مطالعاتی و پژوهشی و همچنین در حوزه فرهنگی - تبلیغی، بر مسئله مهدویت اهتمام داریم؛ ولی حوزه علمیه باید در این مسئله از ظرفیت‌های مسجد مقدس جمکران استفاده کند و ارتباط برقرار نماید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در حوزه بین‌الملل نیز، به‌برکت انقلاب اسلامی و خون‌های پاک شهدا، این پرچم در جای‌جای دنیا برافراشته شده است.
وی در پایان گفت: حوزه علمیه آمادگی دارد، در این چهار حوزه مختلف، با مسجد مقدس جمکران ارتباط بیشتری برقرار نماید.

  جشن‌های مردمی امام زمان باید تقویت شونددر ادامه این نشست، آیت‌الله سیداحمد خاتمی بر لزوم فراهم کردن امکانات لازم برای زمان‌های شلوغی و ایام خاص تأکید و ابراز کرد: جمکران نماد عشق به حضرت ولی‌عصر -ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- است و در جامعه شناخته شده است؛ لکن در نیمه شعبان سال جاری، علی‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفت، شاهد نابسامانی‌هایی هم بودیم.
وی تأکید کرد: باید بیشتر به زائرین خدمت شود تا با رضایت از اینجا بروند. نظام می‌خواهد، بالاترین تجلیل را از حضرت ولی‌عصر(عج) داشته باشد. بنابراین در این مسئله تنها نیستید.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: جشن‌های مردمی امام زمان(عج) باید تقویت شود. باید مردم را به احیای مجدد این جشن‌ها تشویق کنیم.

  از افتخارات تشیع، نگاه و طرح روشن و مستدل برای آینده بشریت استآیت‌الله محسن اراکی، پنجمین سخنران این نشست نیز، گفت: خود را از خادمان این آستان می‌دانم. حق مسجد جمکران به‌عنوان یک مسجد منتسب به حضرت بقیةالله(عج) باید ادا شود.
وی افزود: مسجد مقدس جمکران، علاوه بر حیث موضوعی، یک حیث طریقی نیز دارد که همان معرفی حضرت ولی‌عصر -ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- و دفاع از عقیده مهدویت است. از افتخارات تشیع، نگاه و طرح روشن و مستدل برای آینده بشیریت است.

  مسجد مقدس جمکران نیازمند یک رسانه مستقل استآیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار، دیگر سخنران این جلسه نیز، بر لزوم توجه به ظرفیت دعای ندبه تأکید و ابراز کرد: از ظرفیت دعای ندبه برای تقویت ارتباط جوانان با حضرت ولی‌عصر -ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- استفاده شود. باید دعای ندبه به‌صورت سراسری و با حضور گسترده مردم برگزار شود.
وی همچنین بر لزوم تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای مسجد مقدس جمکران تأکید و بیان کرد: مسجد مقدس جمکران نیازمند یک رسانه مستقل است.

  برای تقویت بعد معرفتی زائرین سرمایه‌گذاری شودآیت‌الله محمود رجبی، نیز در این نشست صمیمانه، ضمن اشاره به ظرفیت‌های کشف‌نشده مسجد مقدس جمکران، گفت: باید یک بابی باز کنیم برای ظرفیت‌سازی جدید. این مکان ظرفیت این را دارد که پایگاهی جهانی برای نشر معارف اسلامی باشد.
وی بیان کرد: باید برای تقویت بعد معرفتی زائرین سرمایه‌گذاری شود؛ چراکه اگر بعد معرفتی در کنار محبت نباشد، شیاطین افراد را صید می‌کنند.

 نباید از سخنرانانی در مسجد جمکران استفاده شود که توانمندی علمی ندارندآیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی نیز در این نشست، ظرفیت فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران را عظیم توصیف و ابراز کرد: اگر در استفاده از این دو ظرفیت عظیمی که در کنار حوزه علمیه قم وجود دارد، به‌همین میزان اکتفا شود، این خسارت بزرگی است.
وی افزود: باید در هر هفته معارف مربوط به مهدویت در کل دنیا انتشار پیدا کند و افراد و زائرین، سفیرانی باشند برای نقاط مختلف دنیا.
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه متأسفانه از ظرفیت قرآن در بحث مهدویت استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: نباید از سخنرانانی در مسجد جمکران استفاده شود که توانمندی علمی ندارند.
استاد حوزه علمیه قم، ضمن تأکید بر محوریت حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: نباید حرم مطهر تحت‌الشعاع جمکران قرار گیرد. باید محوریت حرم مطهر حضرت معصومه(س) حفظ شود.

  نام کسانی که در این مسجد حاجت خود را می‌گیرند، ثبت و ضبط شودآیت‌الله نجم‌الدین طبسی، هشتمین سخنران این نشست، با اشاره به لزوم جذابیت‌بخشی به تولیدات فرهنگی اظهار کرد: باید بسته‌های فرهنگی، بروشور، کتاب و جزوه، با قلمی جذاب و همراه با ارائه مستندات تهیه شود تا کسی در این مسجد تشکیک نکند.
وی ابراز کرد: مسجد جمکران امروز بین‌المللی است. بنابراین باید حلقه‌هایی برای ارتباط با زائرین سایر کشورها در نظر گرفته شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: افراد زیادی در این مسجد متوسل می‌شوند و حاجت خود را می‌گیرند که باید این موارد ثبت و ضبط گردد.

  حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران دو جلوه از معارف اهل‌بیت(ع) هستندآیت‌الله ابوالقاسم وافی، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران را دو جلوه از معارف اهل‌بیت(ع) توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: علاقه مردم به مسجد جمکران، چیزی است که انقلاب اسلامی آن را فاش کرد.
تولیت اسبق مسجد مقدس جمکران افزود: شلوغی این مسجد به نیمه شعبان خلاصه نمی‌شود و علاوه بر نیمه شعبان، در شب‌های قدر و سایر زمان‌ها نیز، مردم به اینجا رغبت دارند. نوع علماء و بزرگان نیز، از زمان آیت‌الله بروجردی(قد) نسبت به این مسجد توجه داشته‌اند. 

  از ظرفیت مبلغین مسلط به زبان خارجی برای ارتباط با زائرین سایر کشورها استفاده شودآیت‌الله سیدمحمد غروی، سخنران دیگر این نشست هم، ضمن تأکید بر لزوم حفظ محوریت حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: باید تلاش شود که مردم اولاً و بالذات به حرم مطهر حضرت معصومه(س) معطوف شوند.
وی ابراز کرد: مسجد جمکران ظرفیت خوبی دارد که باید از آن ظرفیت استفاده شود. باید سخنرانانی بیایند که معارف اهل‌بیت(ع) را با زبان عمومی بیان کنند و از بیان رؤیا و این‌گونه مسائل پرهیز شود؛ چراکه ما معارف زیادی برای بیان داریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: از ظرفیت مبلغان مسلط به زبان خارجی، برای ارتباط با زائرین سایر کشورها استفاده شود.

  برای انجام اقدامات خود، با فکر عمیق و مشورت تصمیم‌گیری کنیدآیت‌الله مرتضی مقتدایی، قائم‌مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم، تصریح کرد: برای انجام اقدامات خود، با فکر عمیق و مشورت تصمیم‌گیری کنید. بنده هم اعلام آمادگی می‌کنم که مانند سایر عزیزان، در خدمت شما باشم.

  مبنای کار شما باید مسائل فرهنگی و توجه به نسل جوان باشدآیت‌الله احمد بهشتی، دیگر سخنران این نشست نیز، ضمن آرزوی موفقیت برای تولیت جدید مسجد مقدس جمکران، گفت: مطابق فرمایش امیرالمؤمنین(ع)  در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه خطاب به حضرت مجتبی(ع)، دل جوان مانند زمینی است که بذری در آن کاشته نشده است و هر بذری را قبول می‌کند.
وی ادامه داد: آنچه امروز بسیار اهمیت دارد، مانند گذشته، توجه به جوانان و نوجوانان است. امام صادق(ع) راجع به جوانان می‌فرمایند: «فإنهم أسرع إلى کل خیر»
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مبنای کار شما باید مسائل فرهنگی و توجه به نسل جوان، نوجوان و کودکان باشد تا إن‌شاءالله یک تحول فرهنگی در مسجد مقدس جمکران پدید آورید.

  از ظرفیت خیرین داخلی و خارجی استفاده شودحجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، دیگر سخنران این نشست، بر لزوم تقویت ارتباط و آشنایی طلاب با مسجد مقدس جمکران تأکید و اظهار کرد: باید طلاب را با جمکران مأنوس کنیم. باید برنامه‌ای تنظیم شود تا حداقل طلاب سطح ۱ به‌صورت هفتگی به مسجد مقدس جمکران آورده شوند. اول باید رابطه طلاب و خانواده آن‌ها با این مسجد مستحکم شود.
وی با اشاره به جمعیت عظیم زائران در ایام خاص، گفت: فاصله جمعیت با امکانات موجود بسیار زیاد است. در نیمه شعبان، نزدیک به ۳ الی ۴ میلیون جمعیت می‌آید که باید برای آن تدارک دیده شود.
عضو جامعه مدرسین، ظرفیت بالای خیرین را مورد اشاره قرار داد و گفت: ظرفیت خیرین داخلی و خارجی زیاد است که باید مورد استفاده قرار گیرد؛ حتی شبستان‌های موجود اکثراً توسط خیرین ساخته شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: مباحث مختلف فرهنگی باید در قالب‌های رسانه‌ای در جمکران بیان شود؛ یک رسانه برای ابلاغ مهدویت و انقلاب اسلامی.
شایان ذکر است، در پایان جلسه، نشان خادم افتخاری مسجد مقدس جمکران، به اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شواری‌عالی حوزه‌های علمیه، توسط تولیت این مسجد اعطا شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه