هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تسهیل راه‌های آموختن و کیفیت بخشی به نماز

مطالبه امام خامنه‌ای از متصدیان امور جوانان و نوجوانان

تسهیل راه‌های آموختن و کیفیت بخشی به نماز

«سی‌امین اجلاس سراسری نماز» با پیام امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و سخنرانی حجج‌اسلام والمسلمین؛ رئیسی رئیس‌جمهور، قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور، علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور و دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 16دی در مصلای خاتم‌الانبیای شهر زنجان برگزار شد.

  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معطم رهبری، متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی به این اجلاس چنین است:
 بسم‌الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیةالله فی‌العالمین ارواحنا فداه
خدای متعال را بر ادامه‌ سنت مبارک و نیکوی بزرگداشت نماز سپاس می‌گویم و از جناب حجت‌الاسلام قرائتی عالم مجاهد و روشن‌بین که پایه‌گذار این حرکت پربرکت‌اند، صمیمانه تشکر می‌کنم.
نماز را نمی‌توان در شمار نیازهای جاریِ فرد و جامعه‌‌ مسلمان دانست. این فریضه‌ بزرگ، بسی فراتر از این نیازها نقش می‌آفرینند. آن را باید، همچون روح برای اندام‌های بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادی انسان دانست. این‌که قبول همه‌ عبادت‌ها و خدمت‌های خدائی به قبول نماز وابسته شده، و اینکه امر به نماز و ایستادگی بر آن از پیامبر (ص)مطالبه شده، و این‌که نماز نخستین الزام در حاکمیت صالحان دانسته شده، و این‌که اقامه‌ آن و تأکید بر آن بیش از هر واجب دیگر در قرآن تکرار شده، همه دلیل بر جایگاه بی‌مثال این فریضه‌ الهی است.
ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ آن است. متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، از خانواده تا مدرسه، و تا دانشگاه، و تا محیط‌های ورزشی، و تا عالمان دینی در مدارس و دانشگاه‌ها، و تا مجموعه‌های بسیجی در مساجد، و تا همه‌ واحدهای بسیج، و تا مجموعه‌ها‌ی جهاد سازندگی و گروه‌های جهادی و نظایر این‌ها، باید خود را مخاطب؛ «اقیموا الصلاة» بدانند، راه‌های آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنند. به نماز، به مسجد، به حضور قلب، به توجه به معانی نماز، به دانستن احکام نماز، جاذبه ببخشند، و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند. از خداوند متعال توفیقات همگان را خواستارم.
سیدعلی خامنه‌ای - ۱۵/دی ماه/۱۴۰۲

  بهترین عنصر برای صیانت از نسل جوان و آحاد جامعه، نماز است
به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در آیین آغاز به‌کار سی‌امین اجلاسیه سراسری نماز در زنجان، با تأکید بر اینکه ساختن جامعه سالم بدون نماز امکان‌پذیر نیست، گفت: سبک زندگی برای انسان سالک، باید با محور بودن نماز شکل بگیرد؛ اولین توصیه و تأکید به صاحبان مکنت و قدرت نماز است.
رئیس‌جمهور، نماز را محور سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: طبق آیه «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» اولین توصیه و تأکید به صاحبان مکنت و قدرت، نماز است و در پرتو نماز، زکات، امر به‌خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها شکل می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر نماز اقامه شود، مبارزه با نفس و شیطان درون و هم با شیاطین بیرون ضرورت خواهد یافت و مستحکم‌ترین پشتوانه و عنصر برای انسان سالک و امیدآفرین‌ترین فریضه در احکام الهی، نماز است و سالک، انس با خدا و بهشت و رسیدن به قله معرفتی را در نماز جست‌وجو می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، با تأکید بر اینکه در سختی و نشاط و هیچ حالتی نباید نماز ترک شود، عنوان کرد: آنچه همه ما را رنج می‌دهد، آسیب‌های فردی و اجتماعی است و در عین حال، انسان هم از طریق نفس درون و هم شیاطین بیرون تهدید می‌شود؛ اما راه نبرد با تهدیدها، نماز است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در روایات موضوع اختیار الصلاة داریم که یکی از شاخص‌های مهم برای گزینش است، اظهار کرد: در آیه شریفه یک اقدام شخصی برای افرادی که صاحب مکنت و مسئولیت هستند، در خصوص کیفیت بخشیدن به نماز مطرح شده است و مدیری که نمازخوان است، تلاش کند به نماز خود کیفیت بدهد و نماز از لقلقه زبان به جان و دلش سرایت کند.
وی با اشاره به اینکه نماز جسم و روح و مناسک، شرایط و اجزایی دارد، نماز را یکی از دعاهای مستجاب دانست و گفت: نماز هم نفرین و هم دعا می‌کند و دومین نکته آیه مذکور تلاش برای اجتماعی کردن نماز است و اهل هنر، قلم و رسانه باید برای ترویج نماز تلاش کنند و معرفت و تبیین نماز را با بیان‌های مختلف در سطوح مختلف از کودکان تا سطوح نخبگانی مورد توجه قرار دهند.
وی ترویج نماز را مهم خواند و افزود: کسانی که در جایگاه سازمانی و اداری، مؤسسات علمی و پژوهشی فرهنگی، حوزه‌ها و سایر موارد مسئولیت دارند، باید کاری کنند تا جلوه نماز قدرت گیرد و اگر سلوک این افراد نماز باشد، دیگران هم به نماز دعوت می‌شوند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما باید نسبت به آسیب‌های اجتماعی نگران باشیم، عنوان کرد: نمی‌توانیم فضای مجازی را محدود کنیم؛ چون دسترسی برای همه وجود دارد و امروز، همه سطوح زندگی در این بستر تعریف می‌شود و همه لایه‌های زندگی و شئون زندگی انسان معاصر را در برگرفته و روز به روز به سمت هوشمندسازی و گام‌های بعدی پیش می‌رود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه در عالم ارتباطات و اطلاعات تنها راهی که می‌توانیم از آسیب‌ها جلوگیری کنیم، نماز است، تصریح کرد: بهترین عنصر برای صیانت از نسل جوان و آحاد جامعه، نماز است.
وی ادامه داد: همه مراکز فکری و اندیشه‌ای و فرهنگی در همه مراحل اعم از خانه، مدرسه، دانشگاه و مراکز سازمانی، خود را نسبت به نماز، رصد و توجه به نماز مسئول بدانند و هرچه در این زمینه کار شود باز هم جا برای فعالیت بیشتر وجود دارد.
وی به اهتمام مقام معظم رهبری، علما و بزرگان به فریضه نماز اشاره کرد و گفت: نماز در اعمال دیگر مثل جهاد، حج، اعتکاف و سایر امور محوریت دارد و رمز موفقیت است و وصیت‌نامه امام خمینی(قد) و شهدا ما را به نماز توجه دادند که حجت بزرگی است.

  ضرورت ترویج فرهنگ نماز و قرآن در بین قشرهای مختلف
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور هم در این اجلاس، با بیان اینکه به‌اندازه کافی به تفسیر معانی و توجه عمیق و ریشه‌دار به قرآن در ۴۰ سال گذشته اهتمام صورت نگرفته است، اظهار کرد: نیاز است با برنامه‌ریزی لازم نهضت قرآنی را تبیین کنیم.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از پنج هزار روحانی در نهادهای مختلف دولتی، نظامی و انتظامی کشور داریم، گفت: نیاز است، به ترویج فرهنگ نماز و قرآن در بین قشرهای مختلف بپردازیم.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: اهمیت اقامه و برپا داشتن نماز در جامعه مطابق دستورهای اسلام همواره مورد تأکید است؛ بنابراین اقامه و برپا داشتن، تنها به نماز محدود و خلاصه نمی‌شود؛ بلکه قرآن نیز ‌مانند نماز باید همواره در جامعه اقامه و برپا داشته شود.
وی با تأکید بر اینکه مسئولان اجرایی باید به نماز و قرآن توجه ویژه داشته باشند، اضافه کرد: ترویج قرآن در حوزه و دانشگاه نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و انتظار داریم، تعطیلات مراکز علمی کمتر شود.
این مفسر قرآن، راه‌های ارتباط با خدا را مسیری برای در امان ماندن فرزندان از آسیب‌ها دانست و گفت: نماز و قرآن، قدرت انسان‌ها را تقویت می‌کند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور، با تأکید بر توجه ویژه مسئولان به فریضه الهی نماز و قرآن، گفت: ترویج نهضت قرآنی در کشور بسیار ضروری است.

  باید نگاههای تازهای در ارتباط با مساجد داشته باشیم
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در سی‌امین اجلاسیه نماز با تأکید بر ضرورت داشتن اهتمام بیشتر برای جذب جوانان به مساجد، اضافه کرد: هنر شبکه مساجد این است که مساجد را برای حضور نسل جوان آماده کنند.
وی با اشاره به نقش آموزش‌وپرورش در جذب جوانان به مساجد، ادامه داد: اگر در حوزه نماز به شرایط مطلوبی نرسیده‌ایم به این دلیل است که در مدارس نسبت به این موضوع غفلت شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌‌علی اکبری با تأکید بر اینکه باید نگاه‌های تازه‌ای در ارتباط با مساجد داشته باشیم، عنوان کرد: در همین راستا از سال گذشته قرارگاه ملی مساجد با حضور مسئولان اصلی شکل گرفته است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه سامانه ملی مساجد کشور طراحی شده است که با طراحی این سامانه آمارهای مساجد کشور در آن متمرکز و به‌روز رسانی می‌شود، ادامه داد: نقص جدی در ارتباط با اطلاعات مربوط به مساجد کشور باید در کمترین زمان برطرف شود که ائمه جمعه کشور نیز از ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه در راستای بارگذاری اطلاعات اولیه درباره هر مسجد در این سامانه تلاش لازم را انجام می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه نماز باید به عنوان اولویت نخست شورای فرهنگ عمومی کشور قرار گیرد، افزود: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته،‌ شوراهای فرهنگ عمومی، به نزدیک تخصیص بودجه رسیده و از حالت زینتی گذشته است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه شوراهای فرهنگ عمومی به مجلس فرهنگی استان تبدیل می‌شوند، تأکید کرد: با توجه به این موضوع مصوبه در کنار بودجه خواهد بود.

  اولویت فعالیتهای وزارت ارشاد، توجه به قرآن، نماز و مساجد
​​​​​​​
دکتر اسماعیلی نیز در این اجلاس با اشاره به اینکه ۲۶ هزار کانون مساجد در کشور مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: نهضت بازگشت به مساجد با جدیت در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دنبال می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این وزارت‌خانه مقوله متکثری را در حال راهبری هستیم که وزارت با اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه در ارتباط است، ادامه داد: توجه به قرآن کریم، نماز و مساجد در اولویت فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و نهضت بازگشت به مساجد یک وظیفه و تکلیف همگانی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارتخانه است.
وی با اشاره به اقدامات مشترک با ستاد اقامه نماز کشور، افزود: حمایت از اجرای طرح «شهر من، شهر نماز» با همکاری مؤسسات فرهنگی انجام شده و با استفاده از ظرفیت این موسسات برای ترویج نماز استفاده کرده و در این طرح نوجوانان را عملاً به نماز دعوت کردیم.
این مسئول فرهنگی با اشاره به اینکه حمایت از اجرای طرح چهره به چهره با حضور مربیان تربیتی در بین دانش‌آموزان و اصلاح قرائت نماز، تدوین سند راهبردی نماز در وزارتخانه انجام شده است، عنوان کرد: باید بتوانیم با اقدامات مطلوب فضای فرهنگی کشور را با مقوله نماز پیوند بزنیم.
اشاره می شود، حجج‌اسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رستمی رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این اجلاسیه به ایراد سخنرانی پرداختند.
گفتنی است، تعداد ۳۹۴ اثر در بخش مقاله، ۲۲ اثر در بخش رساله دکتری، ۲۲۱ پژوهش کاربردی و ۲۴ اثر پایان‌نامه کارشناسی ارشد، به دبیرخانه اجلاس سراسری نماز ارسال شده است. طبق پایش اولیه آثار، ۱۸۶ اثر به مرحله داوری اجلاس رسیده است و در نهایت، ۱۱۰ اثر به‌عنوان آثار برگزیده پس از مرحله داوری انتخاب شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه