هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دفاع عقلانی و منطقی از باورهای اسلامی کلان‌پروژه آیت‌الله مصباح یزدی(ره)

در سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی(ره) عنوان شد

دفاع عقلانی و منطقی از باورهای اسلامی کلان‌پروژه آیت‌الله مصباح یزدی(ره)

سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت استاد فکر آیت‌الله مصباح یزدی(ره) با پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله لبنان و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور، آیت‌الله رجبی رئیس مؤسسه امام خمینی(ره)، آیت‌الله غلامرضا فیاضی عضو هیئت امنای مؤسسه امام خمینی(قد) و شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه 9 دی در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، در سومین کنگره بزرگداشت استاد فکر آیت‌الله مصباح یزدی(ره)، در خصوص شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی(ره)، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب به مناسبت‌های مختلف، جامعه علمی و اندیشه‌ای کشور را به شخصیت جامع و ظرفیت وجودی ایشان توجه دادند و بر شناخت شخصیت ماندگار آیت‌الله مصباح تأکید داشتند. با نگاه به اندیشه‌های بلند ایشان در حوزه‌های مختلف، از مؤسسه امام خمینی(قد) و فرزندان و شاگردان ایشان تقدیر می‌کنم که مطالب ایشان را جمع‌آوری کرده به دانشگاه و حوزه عرضه کردند. این همان مسئله‌ای است که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود بر آن تأکید دارند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه علامه مصباح یزدی(ره) دارای اندیشه‌های نو و چهره آزاداندیشی و نواندیشی بودند، اظهار کرد: آزاداندیشی و نواندیشی ایشان، بر مبنای محکمی استوار بود. ایشان صرفاً شاگردپرور نبودند؛ بلکه جریان‌ساز هم بودند و این محدود به زمان حیات نورانی ایشان نبود؛ بلکه پس از رحلت ایشان، این جریان فکری ادامه پیدا کرده و منشأ آثار و برکات بسیاری بود.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، با بیان اینکه بنده در دانشگاه شاهد بودم که افکار ایشان برای جوانان ما بسیار جذاب بود و گره‌های ذهنی جوانان ما را باز می‌کرد، گفت: اگر گره‌های ذهنی جوانان ما باز نشود، به یک مسئله در زندگی فردی و اجتماعی آنها تبدیل خواهد شد. امروز این روش او برای صاحبان اندیشه و تفکر گره‌گشاست.
وی افزود: شاید بتوان دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی و دینی و مقابله با انحرافات را به‌عنوان کلان‌پروژه فکری آیت‌الله مصباح در نظر گرفت که باید صاحبان فکر به آن توجه کنند. مهم ایستادگی و دفاع از این اصول است که به یک فکر و اندیشه اصالت می‌دهد؛ لذا با این فهم از دین و کارآمدی آن برای اداره زندگی انسان معاصر، ایستادگی با شجاعت و دفاع از آن بسیار مهم است. گاهی فضاسازی‌ها اجازه نمی‌دهد که ایستادگی و دفاع رخ دهد.
رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: یکی از گروه‌هایی که در جنگ احزاب مقابل سپاه اسلام ایستادند، شایعه‌سازان بودند؛ آن هم با این هدف که شاید روزی مشهور شوند. اینکه ما جریان‌های منحرف را بشناسیم و در این مسیر ایستادگی کنیم و حقایق را برای بشریت تبیین کنیم، اثربخشی در فکر عالمانه است.
رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت بصیرت در زندگی، ادامه داد: کسانی که در مقابل امیرمؤمنان(ع) ایستادگی کردند، کفار نبودند؛ مسلمانان بی‌بصیرت بودند. برخی برای مردان خدا زحمت ایجاد می‌کنند؛ رهبری در جریان فتنه، بسیار به همه ما هشدار دادند که فتنه، فضا را غبارآلود می‌کند که حقایق روشن نشود.
وی افزود: سیاسی کسی است که جامعه را بشناسد، نیاز جامعه را درک کند، آمادگی ایفای نقش برای رفع این نیازها را داشته باشد و آمادگی خطر کردن در این مسیر را هم داشته باشد. در جهاد تبیین شخص باید خطرپذیر باشد؛ چراکه ممکن است، مال و جان او در خطر قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان، با بیان اینکه علامه مصباح یزدی(ره) در حرف و عمل یگانگی داشتند، اظهار کرد: آنچه مردم را مشتاق امام راحل(قد) کرد، همین یگانگی در سخن و عمل ایشان بود. وقتی انسان صالح در نقش فردی و اجتماعی صادق باشد، اثرگذاری او بسیار زیاد خواهد بود. خانواده در جلب توجه و نگاه به شخصیت و صاحب اندیشه اهمیت دارد.

 آیتالله مصباح یزدی؛ مقاومت تنها گزینه برای پایداری امت و دستیابی آن به عزت و آزادی
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در بخشی از مراسم سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی در سالن اجلاس سران، پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان قرائت شد که ترجمه بخشی از آن به این شرح است:
ما معتقدیم که نشان ‌دادن میراث آن شخصیت بزرگ و فقید که دربردارنده دانش فراوان، روشنگری‌های معرفتی درخشان و روش‌های نوین در سطح بسیاری از علوم است، امانتی بر دوش علما، پژوهشگران و جویندگان حقیقت است.
این کار، تنها زنده ‌نگه ‌داشتن فکر ایشان نیست؛ بلکه خدمتی بزرگ نیز به امت مشتاق اندیشه صاف و زلال او و به‌خصوص نسل‌های جوانی است که آن شخصیت بزرگ با روش و جریان معرفتی‌اش جذب کرد؛ تعداد کمی از علما در عصر حاضر ما به این اتقان رسیده‌اند.
حقیقت این است که ایشان به‌لحاظ معرفتی و سلوکی، سرمشقی تابناک و گیرا در بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین امور برای دانشمندان و نسل‌های مختلف به وجود آورد تا دین را یاری کرده، از آن دفاع کند و برای ظهور امام‌مان حضرت مهدی(عج) زمینه‌سازی کند.
همانا ایشان در تاریکی و ظلمات افکار، برای ما مصباح و صبح نورافشان و در گرما و خشکی دل‌ها، بارانِ ریزان بود. هنگامی که بسیاری از ره‌پویان حق بر کرانه‌های ساحل معارف آفاقی و انفسی در جست‌وجوی حق و حقیقت بودند، ایشان از اعماق این دریا، گوهرهای حکمت و گلچین‌های معرفت را استخراج و در سلوک خود، نقشه راه وصول به حق را تفسیر می‌کرد.
او به خِرَدها زندگی بخشید تا با معرفت بدرخشند و به جان‌ها حیات عطا کرد تا با آرامش سرمست شوند. گویا به او سپرده شده بود که افق‌های دوردست را به‌گونه‌ای فراخوانَد که در پیش چشم و عقل، هم‌چون امری بدیهی تحقق یابد و به‌همین دلیل، هنگام نگرانی، شک، سرگردانی و انسداد افق‌های پیش‌رو به سراغش می‌آمدند.
ما معتقدیم که امروز نیز ایشان هم‌چون گذشته پاسدارِ عقیده بر دروازه دژ اسلام، حامل شمشیر کلمه و زرهِ اعتماد به خدا و دارای نشان یقین و دریایی از عطوفت، پدری و هدایت‌اند.
زندگی ایشان تجسمِ سلوکیِ مکارمِ اخلاق و رسالت‌های انبیا(ع) بود و با گفتار و کردار خود، درس‌های بزرگی از ذوب شدن در ولایت و ولیّ داد و راهنمایی به سوی ولایت و سپری برای آن بود. در یاری ‌رساندن به ولایت پای ‌می‌فشرد و تمام تلاش‌های بابرکت و پاکش را در پابرجا کردن راه ولایت و ریشه‌دار کردن آن، در جان مؤمنان به‌کارمی‌گرفت.
بی‌شک با رحلت بزرگان، امت احساس یتیمی می‌کند و دست به دامنِ میراث پرفیض آن‌ها می‌شود تا قدری از عطر پدری‌شان را جایگزین کند؛ اما در لبنان رحلت ایشان در بین ما اثری عمیق ایجاد کرد و ما را به سوگی مضاعف نشاند؛ از یک‌سو با خسارت از دست دادنِ فکر پویا، حکمت متعالیه، پناه، ملجأ و مرجع و از سوی دیگر، با خسارت از دست‌ دادن توجه، عطوفت، پدری، خیرخواهی و دعایش برای‌مان.
قطعاً میراث بزرگی که ایشان از خود بر جای گذاشتند -که میراثی ژرف و گزیده در معارف است- به ‌وجود نمی‌آمد، اگر اخلاص و صفای ایشان و عنایت و توفیق خدای متعال برای خدمت به بندگان و اولیایش نبود.
ما از چشمه جاری تولید فکریِ ایشان سیراب شدیم؛ ابتدا از نخستین آثار ایشان؛ از کتبش در خداشناسی و یاد او و ره‌توشه و به سوی او. با آثار ایشان به سوی شناخت کیهان و انسان و راه و راهنما و قرآن و اخلاق رهسپار شدیم؛ سپس در اعماق جامعه و تاریخ و جنگ و جهاد و امامت و ولایت و شفای روح و اسفار و نهایةالحکمه و آموزش فلسفه و دروس فلسفه و چکیده، چند بحث فلسفی سِیر نمودیم.
در پندهای الهی، ایشان حقیقتاً موعظه‌ای رسا بود. کتاب‌های ایشان راهنمای ما شد که چگونه از جام کوثرش بنوشیم و چه‌سان خود را در معرض خورشید ولایت قرار دهیم.
او خودشناسی برای خودسازی را به ما شناساند و با نگاهی ژرف، بر انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن پرتو افکند. او ما را گِرداگرد جوانان پرسشگر و پرسش‌ها و پاسخ‌ها بُرد، ما را در سفر به سرزمین هزارآئین همراه‌ ساخت و همراهش با تماشای فرزانگی و فروزندگی پهلو گرفتیم.
او این‌چنین بود و این درخت پربار که هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش می‌دهد و این سایه‌سار باشکوه که ما از آن بهره می‌بریم و به آن تکیه می‌کنیم، باقی ‌خواهد ماند.
مقاومت اسلامی در لبنان مورد توجه، درخواست، دعا و آرزوهای‌شان بود؛ چراکه ایشان درک ‌کرده ‌بودند که مقاومت تنها گزینه برای پایداری امت و دستیابی آن به عزت و آزادی مقدساتش است.
ای کاش! او اکنون در میان ما حاضر بود، تا با چشم خود پیروزی‌ها و قهرمانی‌های کم‌نظیر مقاومت در فلسطین را می‌دید و با مشاهده شکست و خواری آشکاری که صهیونیست‌ها در غزه نستوه به آن تن دردادند، جان پاکش آرامش می‌یافت.
در پایان، عهد می‌بندیم با آنچه خواست و به آن خواند؛ اخلاص و استقامت در راه ولایت.

  نقش آیتالله مصباح یـزدی در مهنـدسی فرهنگی کشور
آیت‌الله محمود رجبی هم در این کنگره، درباره نقش آیت‌الله مصباح یزدی در مهندسی فرهنگی کشور، گفت: فرهنگ روح هر جامعه بوده و جامعه را به سمت سقوط و یا صعود می‌برد. اگر فرهنگی آلوده باشد، سبب مرگ یک جامعه می‌شود؛ مهندسی فرهنگ به‌معنای سامان‌بخشی فرهنگ است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: جامعه بر اساس فرهنگ شکل می‌گیرد و آیت‌الله مصباح(ره) نقش ممتازی در این زمینه داشته است. برای فرهنگ‌سازی، شناخت آسیب‌ها و نقاط ضعف ضروری است تا بر اساس آن، ضعف‌ها با بهره‌گیری از فرهنگ مطلوب در برابر تهاجمات فرهنگی ایمن‌سازی داشته باشد؛ بنابراین فرهنگ آرمانی باید در کشور ساماندهی شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) بیان کرد: کشور برای اینکه بتواند در برابر تهاجمات فرهنگی غرب و شرق استقامت کند، لازم است فرهنگ اسلامی خود را در قالب یک نظام عرضه کند. اگر بخواهیم فرهنگ غنی اسلامی را در قالب نظام عرضه کنیم، لازم است که عناصر کلیدی اسلامی استخراج شود.
وی عنوان کرد: آیت‌الله مصباح به‌خوبی فرهنگ جامعه را در حوزه‌های تخصصی علوم انسانی و هم در حوزه فرهنگ عمومی شناخته و به نقاط ضعف و قوت آن اشراف داشتند. ایشان سال‌ها مؤلفه‌های اصلی فرهنگ اسلامی را به دست آورده و این اندیشه را در قالب یک نظام و سیستم منسجم عرضه کرده بودند.
آیت‌الله رجبی ادامه داد: توحید‌محوری و خدامحوری، روح این نظام را تشکیل می‌دهد. مرحوم علامه مصباح یزدی در حوزه تخصصی، علوم انسانی رایج را مورد توجه قرار داده بود و آسیب‌هایی که در این حوزه می‌یافت پاسخ می‌داد و به نقد آن می‌پرداخت.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد)، با بیان اینکه علامه مصباح یزدی اندیشه‌های غربی را بی‌بنیان می‌دانستند، گفت: وقتی نظریه‌پردازان غربی اعلام کردند که ما استحاله فرهنگی را در جامعه ایران ایجاد کردیم، دیدند که در انتخاباتی که در ایران رخ داد، ملت در نقطه مقابل آنها ایستاد و نتیجه دیگری را رقم زد. این مهم با تلاش علامه ایجاد شد.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، مدافع فکر و اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی هستند، گفت: معظم‌له به توجه به افکار و اندیشه علامه تأکید دارند تا جامعه متوجه این شخصیت بزرگ شود. آیت‌الله مصباح توانست، با مهندسی فرهنگی که انجام داد، توطئه دشمنان را نقش بر آب کند. در عرصه اخلاق نیز، جلسات درس اخلاق علامه، از مهندسی فرهنگی ایشان به‌شمار می‌رفت.
آیت‌الله رجبی عنوان کرد: علامه برای کارآمدی حوزه علمیه، راه‌های جدیدی ارائه کردند؛ به‌گونه‌ای که به‌برکت همین راه‌ها امروز، ده‌ها پژوهشکده تأسیس و صدها پژوهشگر تربیت شدند. در مهندسی فرهنگی کاری کرد که دشمنان در اندیشکده‌های خود اعتراف کردند که آیت‌الله مصباح، برای گام دوم انقلاب نیز، نیرو تربیت کرده است؛ راه‌اندازی طرح ولایت، همین مهم را تصدیق می‌کند.
این استاد حوزه علمیه قم به روح عبودیت و اخلاص علامه اشاره و تصریح کرد: آیت‌الله مصباح یزدی(ره) با آن خلوص و صفای باطنی که داشت، روح اخلاص را در این سیستم دمید. درس‌های خودسازی ایشان، یک تحول بنیادی در انسان ایجاد می‌کرد. هر کسی که خود را با این سیستم منطبق کند، وجودش مملو از عشق به خدا می‌شود. دوستان و دشمنان همواره اذعان دارند که هر آنچه را که ایشان می‌اندیشد و فکر می‌کند، با بیان رسا و خالی از شبهات همراه بود.
آیت‌الله غلامرضا فیاضی عضو هیئت امنای مؤسسه امام خمینی(قد) هم در این کنگره با بیان اینکه یکی از کسانی که زندگی خود را طبق دستورات و رضایت الهی تنظیم کرده بود و در این راه چیزی مانع او نبود، علامه مصباح یزدی(ره) بود، اظهار کرد: وقتی از امام راحل و آیت‌الله بهجت؟قهما؟ نصیحت می‌خواستند، می‌گفتند که توجه داشته باشید که عالم محضر خداوند است و ما باید ادب این محضر را مراعات کنیم. این استادان هم خود مقید بودند و شاگردانی همچون مصباح یزدی تربیت کردند که مقید بودند.
وی با بیان اینکه اشخاصی همچون علامه مصباح یزدی(ره) انسان‌هایی هستند که با انسان‌های دیگر تفاوت جوهری دارند، ابراز کرد: ملاصدرا انسان‌ها را به چند گروه «فرشتگان، شیاطین و درندگان و بهائم» تقسیم می‌کنند. از نظر ملاصدرا، حقیقت انسان از همان آغاز تفاوت پیدا می‌کند. امروز سران استکبار کمتر از حیوانات هستند که غده سرطانی همچون اسرائیل را در کشورهای اسلامی قرار داده و با تمام وجود از او و جنایت‌های او حمایت می‌کنند».
عضو هیئت امنای مؤسسه امام خمینی(قد) در پایان خاطرنشان کرد: خوشا آنان که از تجارت‌خانه دنیا، درست استفاده کردند. امید که در دوران ریزش‌ها و رویش‌های کیفی، ما جزء رویش‌ها باشیم. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ‌ای پیامبر! به اصحاب خود بگو که اگر شما از دین خارج شوید، خودتان ضرر می‌کنید؛ زیرا خداوند در آینده قومی را خواهد آورد که خدا آنها را دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارد. از پیامبر(ص) سؤال کردند: آنها چه کسانی هستند؟ پیامبر(ص) دست بر شانه سلمان گذاشتند که از قوم ایشان هستند.

  آیتالله مصباح در فلسفه و اندیشه اسلامی مرجع بود
همچنین شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه نیز در این کنگره، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی در فلسفه و اندیشه اسلامی، مرجع بود و حتی عالم غرب، به مرجعیت علمی او در فلسفه و فکر اسلامی اعتراف کرد.

  رونمایی از پنج اثر جدید آیتالله مصباح یزدی
​​​​​​​
گفتنی است در این کنگره، از پنج کتاب جدید از آثار آیت‌الله مصباح یزدی(ره)، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور، آیت‌الله رجبی رئیس مؤسسه امام خمینی(ره)، حجج‌اسلام والمسلمین؛ محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، علی و مجتبی مصباح از فرزندان مرحوم علامه مصباح یزدی، در سالن اجلاس سران در تهران رونمایی شد.
همچنین در حاشیه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس‌جمهور از ثبت سالروز ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی(ره) به‌عنوان «روز ملی علوم انسانی اسلامی» در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه