هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

برای پیشرفت بهتر حوزه‌های علمیه نیاز به حضور نخبگان داریم

آیت‌الله غروی

برای پیشرفت بهتر حوزه‌های علمیه نیاز به حضور نخبگان داریم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قبل از اینکه از ظرفیت نخبگان حوزوی در خارج از حوزه استفاده شود، در درون حوزه در تمام رشته‌ها به افراد مستعد نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۹بهمن در جمع طلاب استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه کشور که در رواق حضرت زهرا (ع)  حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در ارتباط با استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است که حمایت‌های خوبی نیز از سوی بزرگان حوزه و با پشتیبانی مقام معظم رهبری صورت گرفته است، افزود: حوزه علمیه خودش نظام دارد؛ درس‌ها و رشته‌های تخصصی که در حوزه وجود دارد، زمینه‌ای است که استعداد‌های برتر کار خود را ادامه دهند؛ البته باید مراکز نخبگانی نیز در کنار حوزه، برای افراد نخبه با حمایت‌های مالی و معنوی سرمایه‌گذاری کنند.
وی خطاب به طلاب حاضر در این نشست به‌عنوان استعدادهای برتر، گفت: به برنامه‌های خود ادامه دهید و منتظر نباشید که حوزه علمیه برای شما کاری انجام دهد؛ بلکه کار و فعالیت خود را در حوزه پیدا کنید و ادامه دهید.
نماینده شورای‌عالی در هیأت امنای بنیاد ملی نخبگان، خاطرنشان کرد: امیدوارم کسانی که به‌عنوان استعداهای برتر حوزه علمیه مطرح شدند، حرکت علمی‌شان سریع‌تر، عمیق‌تر و ریشه‌دار در زمینه‌های که مورد توجه خودشان است، عمل کنند.
آیت‌الله غروی تأکید کرد: قبل از اینکه ظرفیت نخبگان حوزوی در خارج از حوزه استفاده شود، در درون حوزه در تمام رشته‌ها به افراد مستعد نیاز داریم. در حوزه‌های علمیه کشور استادان، علما و فضلای زیادی حضور دارند که باید تقویت شود.

 نخبگان حوزه علمیه در پیشرفت دانش کشور نقش اساسی دارند
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدعلی عماد هم در این مراسم، با اشاره به هدف تأسیس مرکز امور نخبگان حوزه، اظهار کرد: این مرکز با تأکید مقام معظم رهبری، به‌عنوان مرکزی جامع، ویژه تمام بخش‌های مختلف حوزه علمیه خواهران و برادران، جامعةالزهرا(ع) و حوزه‌های علمیه اصفهان و خراسان تشکیل ‌شده است.
رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه نخبگان حوزه می‌توانند، زمینه‌ساز ورود حضور دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه به حوزه علمیه باشند، به وظایف مرکز نخبگان حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: شناسایی استعدادهای برتر در درون حوزه، برگزیدگان و مفاخر، با شناسایی فعالیت‌های پژوهشی، تبلیغی، تدریس، آموزش و معرفی استادان سطوح مختلف انجام می‌شود.
وی توانمندسازی و حمایت‌های مادی و معنوی را از دیگر اقدامات مرکز نخبگان حوزه بیان کرد و یادآور شد: غایت همه این فعالیت‌ها برای نخبگان، ارائه خدمت و پاسخگویی به نیازهای حوزه علمیه، نظام اسلامی و جامعه است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد، با تأکید بر اینکه باید نهادهای مختلف زمینه‌ حضور استعدادهای برتر را فراهم کنند، اظهار کرد: نخبگان حوزوی باید در خصوص مواجهه با نظام‌های مختلف، در جامعه آمادگی داشته باشند.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر این موضوع تأکید دارند که مدیریت انقلاب باید به دست نخبگان حوزوی و دانشگاهی باشد، خاطرنشان کرد: در حال زمینه‌سازی این چشم‌انداز در شورای‌عالی و مرکز نخبگان هستیم.
وی تصریح کرد: نخبگان برای حل مسائل، نظامات حوزه در عرصه‌های مختلف پژوهشی و آموزشی را بازخوانی کنند؛ زیرا حوزه علمیه در پهنه دانش کشور و عرصه جهانی، باید نقش ویژه‌ای داشته باشد.
​​​​​​​
مطالبات استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه پیگیری می‌شود
مدیر دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم، گفت: این دفتر سه مسئولیت را دنبال می‌کند؛ بعد اول شناخت و شناسایی استعدادهای برتر است؛ فرآیند رصد و انجام مصاحبه‌ها توسط این دفتر انجام می‌شود؛ همچنین توانمندسازی استعدادهای برتر که متأسفانه در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شده است، پیگیری خواهد شد و کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در آینده راه‌اندازی می‌شود؛ لذا تلاش شده است، در ابعاد مختلف، به نخبگان حوزوی ارائه خدمت داشته باشیم.
حجت‌الاسلام فخرروحانی، در ادامه به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایجاد شبکه‌سازی نخبگانی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و ادامه داد: در این رابطه، تأسیس کانون نخبگانی مورد تأکید بزرگان حوزه‌های علمیه در دستور کار است؛ لذا بعد از این اردو، در شهر قم هیئت هفتگی نخبگانی را راه‌اندازی خواهیم کرد و هر هفته، اساتید اخلاق در این هیئت دعوت می‌شوند. در آینده نیز برنامه‌های خاص نخبگانی برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه اجلاسیه رابطان استانی در آینده برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری از سال ۶۸ کلیدواژه نخبگانی را مطرح کردند و به اهمیت مطالبات نخبگان حوزه در سخنرانی‌های خود همه‌ساله تأکید دارند؛ لذا به مطالبات نخبگان حوزه، بیش از گذشته باید توجه کرد.
گفتنی است، اردوی زیارتی ۴۰۰ نفر از طلاب استعداد برتر حوزه‌های علمیه کشور، از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، از ۱۷ تا ۲۰ بهمن، در مشهد مقدس برگزار شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه