هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

جهان اسلام باید بتواند بین حکمت و حماسه جمع ببندد

مدیر حوزه‌های علمیه

جهان اسلام باید بتواند بین حکمت و حماسه جمع ببندد

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: جمع بین حکمت و حماسه، عقلانیت و شور انقلابی، یکی از محورهایی است که باید مورد توجه جهان اسلام قرار بگیرد. در انقلاب اسلامی ایران این تئوری حاصل شده و باید تکمیل گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، ۱۲‌بهمن در بازدید از مؤسسه پژوهشی و آموزشی الدلیل وابسته به آستان مقدس امام حسین(ع) و در نشست با مدیر این مؤسسه، ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی و تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: ۲۰ سال قبل بنا به دستور مقام معظم رهبری، جامعة المصطفی العالمیه را راه‌اندازی کردیم؛ هدف اصلی این کار، نشر و گسترش معارف و مکتب اهل‌بیت(ع) در سراسر دنیا بود؛ این کار در همان ابتدای امر با طراحی یک برنامه راهبردی و کلان انجام گرفت.
وی افزود: مؤسسه الدلیل باید فعالیت‌های خود را بر یک برنامه کلان و راهبردی تکیه دهد؛ در این برنامه باید آفاق واسعه مد نظر واقع شوند و به‌طور مداوم مورد مداقه و بازنگری قرار گیرد.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: ما از جهت علمی ذخایری داریم که می‌توانیم به دنیا عرضه کنیم؛ از این‌رو باید نگاهی داشته باشیم که همه جهان را مخاطب خود بداند؛ این نگاه برای ما انگیزه‌بخش بوده و ما را به کار و تلاش وادار می‌نماید.
وی داشتن رویکرد بین‌المللی را بسیار مهم دانست و گفت: ما باید روحیه فعال داشته باشیم و از مواضع منفعلانه بپرهیزیم.
مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: باید عرضه معارف اسلامی را به‌صورت تأسیسی دنبال کنیم و نباید منتظر بمانیم تا شبهه‌ای مطرح شود و ما از موضع انفعالی به مواجهه با آن بپردازیم.
وی با اشاره به اهمیت توجه به فلسفه، عرفان و فقه به‌صورت همزمان، افزود: بحمدالله مکتب ما به هر سه این حوزه‌ها به‌عنوان سرمایه‌های عظیم خود توجه دارد.
عضو شورای‌عالی حوزه بیان کرد: جمع بین حکمت و حماسه، عقلانیت و شور انقلابی، یکی از محورهایی است که باید مورد توجه جهان اسلام قرار گیرد؛ در انقلاب اسلامی ایران این تئوری حاصل شده و باید تکمیل گردد. وی گفت: در حوزه علوم انسانی و در چهار دهه اخیر در حوزه علمیه قم، تولیدات بسیاری به دست آمده و میدان‌های جدیدی برای معارف دینی ما ایجاد شده است.
آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: زنده‌‌سازی و به‌روزرسانی فقه در عرصه اجتماعی، یکی از دستاوردهای این علم در دهه‌های اخیر است؛ انعکاس این علوم در مقررات و قوانین یکی از محاسن آنهاست.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: تاکنون مخاطبان ما افرادی بوده‌اند که علقه‌هایی به رشته‌های علوم انسانی داشته‌اند؛ اما باید برای افراد فعال در حوزه‌های غیرعلوم انسانی نیز بسته‌های کاربردی را طراحی نماییم و آنان را هم مخاطب خود قرار دهیم.
وی در پایان گفت: برگزاری درس‌های خارج در زمینه فقه معاصر و مسائل روز، یکی از دستاوردهای جدید حوزه علمیه قم می‌باشد.

  مؤسسه «الدلیل» بر اساس نیازهای علمی روز سیاست‌گذاری شده استرئیس مؤسسه الدلیل وابسته به آستان مقدس امام حسین(ع) نیز، با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در این مؤسسه، گفت: کتاب‌های چاپ‌شده بیش از ۱۰۰ عنوان می‌باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین وائلی سیاست‌گذاری‌های علمی و پژوهشی مؤسسه را برگرفته از نیازها، پرسش‌ها و شبهات جامعه عرب‌زبان دانست و افزود: بی‌دینی و الحاد در جوامع ما و به‌خصوص در کشور عراق در بین برخی محافل دانشجویی در حال گسترش و انتشار است.
رئیس مؤسسه الدلیل اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ها و یادداشت‌هایی که بین مراکز علمی و تحقیقاتی، به‌خصوص مرکز مدیریت حوزه در بعد بین‌المللی و پژوهشی به امضا رسیده است، در قالب چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت است.
وی در پایان گفت: جمعی از نخبگان و اساتید حوزه علمیه قم که از طلاب جامعة المصطفی العالمیه هستند، در این مؤسسه جمع شده‌اند و با پژوهش‌های صورت‌گرفته و کتاب‌های تدوین‌شده خود، آنها را در قالب موضوعات روان و قابل فهم برای جوانان مشغول به تحصیل دانشگاه‌های عراق ارائه داده‌اند و از این طریق به نشر معارف اهل‌بیت(ع) می‌پردازند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه