هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

سلطان‌الواعظین تغافل و کوتاهی در امر ولایت را برنمی‌تافت

آیت‌الله‌العظمی سبحانی در پیامی به همایش نکوداشت مرحوم « سلطان‌الواعظین شیرازی»

سلطان‌الواعظین تغافل و کوتاهی در امر ولایت را برنمی‌تافت

سومین همایش از سلسله‌ همایش‌های بیدارگران با محوریت نکوداشت مرحوم «سلطان‌الواعظین شیرازی» با پیام حضرت آیت‌الله سبحانی و با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه، علما و حوزویان، ۹ اسفند در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. در این مراسم از آثار فاخر «شب‌های پیشاور و معرفی زندگی‌‌نامه مرحوم سلطان‌الواعظین» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پیام این مرجع تقلید به این همایش به شرح ذیل است:
] ادع إلی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی أحسن[
دانش کلام و عقائد از محوری‌ترین دانش‌ها برای حوزه‌های مبارکه علمیه است. ضرورت پرداختن به این دانش پر ارج و لزوم اعتنای طلاب و فضلا بدان، بر کسی مخفی و پوشیده نیست. به‌ویژه با گسترش ارتباطات و افزایش مراودات با پیروان دیگر ادیان و مذاهب، برای تبیین معارف مکتب اهل‌بیت(ع) و زدودن شبهات ضرورت آن مضاعف شده است. همچنین وعظ و خطابه، یکی از فنون رایج در حوزه‌های علمیه است که در کنار هم قرار گرفتن این علم و این مهارت، وسیله‌ای مناسب برای انتشار معارف و آموزه‌های ناب شیعی است.
یکی از وعاظ متکلم در روزگار ما مرحوم حجة‌الاسلام و‌المسلمین جناب آقای حاج سیدمحمد موسوی شیرازی، ملقب به سلطان‌الواعظین است که اینک گردهمایی پنجاهمین سالگرد ارتحال او سامان دیده شده است.
سلطان‌الواعظین در تهران عصر قاجار، در بیتی رفیع که خدماتی فراوان به مکتب و ملت داشته‌اند، متولد شد. او پس از تحصیلات خویش در تهران و کربلا و بهره جستن از محضر علمایی چون سیدعلی شهرستانی، شیخ غلامحسین مرندی و شیخ موسی کرمانشاهی، با تأسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) به این حوزه هجرت نمود و از محضر ایشان و بزرگانی مانند آیت‌الله شاه‌آبادی بهره‌مند شد. ایشان اجازات روایی متعددی از عالمان و مشایخی مانند حضرات آیات حائری یزدی، طباطبایی، غروی تبریزی، آقا ضیاء‌الدین عراقی، شیخ عبدالله مامقانی و دیگر بزرگان داشت.
ایشان ضمن اشتغال به فن خطابه و منبر و گرایش بسیار به مطالعه، در بحث و تحقیق علمی به‌ویژه در مباحث کلامی، عقائد و مسائل خلاف بین مذاهب، مهارت پیدا کرد و در دانش کلام، ملل و نحل، تاریخ، رجال، تفسیر، حدیث و … متبحر شد. او را به‌سبب توانایی فوق‌العاده و تبحر وافر در القای خطبه‌های پرمغز و منابر پرمحتوا که با بیان زیبا و جذاب و گیرا همراه بود، به‌حق ملقب به سلطان‌الواعظین نموده‌اند.
مرحوم سلطان‌الواعظین انسانی سلیم‌ النفس، بلندهمت و بااراده بود. در بیان، بسیار شیوا و صریح‌اللهجه و در عین حال، مؤدب و عفیف بود. وی در زمینه ترویج فرهنگ بحث و مناظره، با رعایت آداب علمی و منطقی آن، از کارنامه‌ای درخشان برخوردار است. کتاب «شب‌های پیشاور»، در بر دارنده مناظرات ایشان در شهر پیشاور پاکستان و کتاب «گروه رستگاران»، مشتمل بر مناظرات مستمر وی با عده‌ای از علما و دانشجویان اهل تسنن مشغول به تحصیل در شهر تهران است. کثرت چاپ و ترجمه‌های کتاب شب‌های پیشاور، ناشی از تأثیرگذاری این اثر ارزشمند است. مرحوم سلطان‌الواعظین با قلم خویش آثار فراوان دیگری نیز پدید آورده است که غالباً در مباحث کلام، عقائد و پیرامون اصول مذهب است.
بسیار شایسته است، اولیای امور آثار مخطوط ایشان را که طبعاً هر کدام ارزنده و مفید است، به حلیه طبع آراسته و منتشر نمایند تا جامعه از این تألیفات مفید بهره‌مند گردد. این مرد غیور و ولایت‌مدار تغافل و کوتاهی در امر ولایت را برنمی‌تافت و همواره تلاش داشت، با بیان احادیث، سیره و تاریخ پیشوایان، جامعه را در این زمینه قوی نگاه دارد؛ لذا تجلیل و بزرگداشت از مرحوم سلطان‌الواعظین، تجلیل از ولایت است.
اینجانب یاد و خاطره آن خطیب فرزانه و متکلم گران‌مایه را گرامی داشته و برای ایشان طلب رحمت و مغفرت دارم و همه عشاق اقلیم ولایت را به مطالعه آثار ارزنده ایشان توصیه می‌کنم و ضمن تشکر از دست‌اندرکاران همایش نکوداشت مرحوم سلطان‌الواعظین، سعادت و بهروزی همگان را در ظل توجهات و عنایات حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء، مسئلت می‌نمایم.

  مرحوم سلطانالواعظین نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه بیتفاوت نبود 
حجت‌الاسلام نجفی هم در این همایش گفت: مرحوم سلطان‌الواعظین از شخصیت‌های بزرگواری بود که سال‌ها برای دفاع از اسلام ناب و مبانی حقه شیعه تلاش و کوشش کرد.
این محقق بیان کرد: امروز از رحلت این شخصیت نامی و مدافع مکتب اهل‌بیت(ع) نیم‌قرن می‌گذرد؛ ولی کار خاصی برای معرفی فعالیت علمی و شخصیتی آن عالم در جامعه صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: ما بر اساس وظیفه‌ای که داشته‌ایم، خواستیم همه تلاش‌مان را برای معرفی این شخصیت به‌کار بگیریم و در این رابطه، کتابی در مورد معرفی شخصیت ایشان تدوین شده است.
این محقق افزود: آن عالم دارای خصوصیاتی بود که از جمله آن، تسلط ایشان بر مبانی اهل‌بیت(ع) برای معرفی مبانی حقه شیعه و در ادامه دفاع از مکتب آل‌الله بود. همین تسلط ایشان موجب شد، در مباحث‌ علمی، گفت‌وگو و مناظره با مخالفان، ید طولایی داشته باشد و بتواند از دین دفاع کند.
حجت‌الاسلام نجفی گفت: لذا دشمنان هم در این مسئله بیکار ننشسته و اقداماتی در مورد ایشان انجام دادند که از جمله، انکار کتاب شب‌های پیشاور بود؛ اما تسلط آن عالم ربانی بر مبانی دینی و برخورداری از فهم و بیان شیوا و رسا سبب شد، فتنه مخالفان خنثی شود.
این محقق گفت: مرحوم سلطان‌الواعظین نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه بی‌تفاوت نبود و نسبت به اتفاقات کشور واکنش نشان می‌داد. سبک زندگی ایشان در دفاع از دین و مکتب حقه شیعه، می‌تواند الگوی مناسبی برای حوزه‌های علمیه، محققان و مدافعان مکتب اهل‌بیت(ع) باشد.
وی افزود: از دیگر خصوصیات مرحوم سلطان‌الواعظین نترس بودن در مقابل مخالفان، منکران و ملحدان بود؛ لذا در جلسات مختلف ادیان و فرق و مذاهب، از یهودی تا مسیحی در ایران و خارج کشور حضور پیدا می‌کرد و از مذهب حقه شیعه دفاع می‌کرد.
گفتنی است، در بخش پایانی این همایش از کتاب زندگینامه سلطان الواعظین با عنوان «مدافع ولایت»، چاپ جدید کتاب شب‌های پیشاور و نرم‌افزار آثار وی رونمایی شد.
همچنین حجت‌الاسلام روحانی نیز به نمایندگی از خانواده مرحوم سلطان الواعظین مورد تجلیل قرار گرفت و تندیس همایش به وی اعطا شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه