هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز رسانه و فضای مجازی و انجمن‌های علمی حوزه

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز رسانه و فضای مجازی و انجمن‌های علمی حوزه

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه و انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، با حضور حجج‌اسلام والمسلمین هاجری مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم و برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، در این مرکز برگزار شد. در این تفاهم‌نامه بر همکاری دو مجموعه در خصوص تولید محتوا در انجمن‌های علمی حوزه و انعکاس آن در رسانه حوزه، از جمله خبرگزاری حوزه، هفته‌نامه افق‌حوزه، بخش چند رسانه‌ای، تلویزیون اینترنتی، فضای مجازی و... تأکید شده است.

    معرفی انجمنهای علمی در هفتهنامه افق حوزه به توصیه شورای عالی حوزههای علمیه
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین هاجری در این مراسم بیان کرد: همکاری انجمن‌های علمی با خبرگزاری حوزه، از سال‌ها قبل بوده و هر موقع کاری پیش می‌آمد، کارها با سرعت و اهتمام انجام می‌شد.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، افزود: انجمن‌های علمی حوزه در ۱۹ رشته تخصصی علوم انسانی اسلامی فعالیت دارد و خوب است که در رسانه حوزه، جایگاه ثابتی داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ هاجری افزود: کارهای تولید محتوا در خبرگزاری حوزه، خیلی خوب، جذاب و مؤثر است؛ در بخش سایت و بخش افق حوزه، زمینه‌های همکاری زیاد است که نیاز است، این کار توسعه پیدا کند.
وی ادامه داد: اخبار و گزارشات از انجمن‌های علمی حوزه به‌صورت پراکنده بوده و یکی از جاهایی که به‌طور مستمر در حوزه باید اطلاع‌رسانی شود، انجمن‌های علمی است. حسن انجمن‌ها، این است که کارگاه‌ها و نشست‌های علمی‌اش بسیار به‌روز است؛ به‌طوری‌که هر مسئله‌ای در کشور مطرح می‌شود، به‌صورت علمی بررسی می‌شود و انعکاس آن، هم برای حوزه و هم برای غیرحوزوی‌ها مفید است.
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، در رابطه با معرفی انجمن‌ها، خواستار اختصاص یک ستون ثابت در هفته‌نامه افق حوزه شد و گفت: طی گزارشی که در شورای عالی حوزه‌های علمیه ارائه کردیم،‌اعضای محترم شورا اتفاق نظر داشتند که ستون ثابتی به معرفی انجمن‌ها در هر شماره از هفته‌نامه اختصاص پیدا کند و انجمن‌ها به مخاطب معرفی ‌شوند چون حوزویان هفته‌نامه افق حوزه را می‌بینند و مطالعه می‌کنند. بر این اساس ما اعلام آمادگی می‌کنیم که انجمن‌ها بتوانند، در هر شماره‌ای مطلب بنویسند و هر موضوعی را از نگاه علمی به آن بپردازیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ هاجری خاطرنشان کرد: نکته دیگر، گسترش انجمن‌ها به استان‌هاست و ما تقریباً در ماه گذشته به چند استان رفته و ۱۷ شورای تخصصی در مراکز استان‌ها تشکیل داده‌ایم و تلاش داریم، نشست‌های علمی را در استان‌ها فعال و معرفی کنیم و گزارشی از آنها به مخاطبان ارائه دهیم.

   دانشگاهها و شخصیتهای علمی ما در جهان بهنام ایران شناخته شده نیستند
حجت‌الاسلام والمسلمین برته نیز در این مراسم، یکی از مسائل بنیادی در مقوله دانش را بسته‌بندی علم دانست و گفت: ما در بسته‌بندی علم در سطح کشور و در ژورنالیسم علم مشکل جدی داریم؛ بالاترین رتبه‌های تولید دانش را در منطقه داریم؛ ولی دانشگاه‌ها و شخصیت‌های علمی ما در دنیا به‌نام ایران شناخته‌شده نیستند؛ به خاطر این است که ما در ژورنالیسم علم در کشور دچار یک فقر هستیم و به‌اندازه کافی این دانش بومی نشده است و در نسخ خطی بزرگان خود، باید بگردیم تا نویسنده بزرگترین کتاب‌های تاریخ را پیدا کنیم.
سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: همچنین در حوزه علمیه در بحث برندینگ دانش در فضای علمی کشور نیز عقب هستیم و کاری نکرده‌ایم. باید در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه، این عقب‌افتادگی را جبران کنیم و انجمن‌ها بهترین محمل برای این کار است.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، ضمن معرفی بخش‌های مختلف این مرکز، آینده‌پژوهی را مورد توجه قرار داد و افزود: در بحث پاسخ به شبهات، پاسخ به سؤالات و جریان‌سازی‌های پیشینی، نسبت به مسائلی که حوزه با آن مواجه خواهد بود، باید گام‌های پیشینی فعالانه برداریم.
مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، درباره گام‌های پیشینی، ادامه داد: انتظار می‌رود، انجمن‌های علمی حوزه، برای آن تولید دانش کند. نباید منتظر بمانیم، سؤال ایجاد شود و با بی‌پاسخی روبه‌رو و تبدیل به شبهه‌ای اجتماعی شود و بعد بخواهیم جواب دهیم. ما باید جلوتر برویم و ببینیم، در آینده با چه چالش‌هایی مواجه می‌شویم و برای آن‌ها، انجمن‌های علمی، محتوا تولید کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین برته در پایان خاطرنشان کرد: حوزه علمیه، باید نسبت به تمامی مسائل داخلی و بین‌المللی اهتمام داشته باشد. اتحادی که امروز جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به وجود آورده است، نیازمند پیوست فرهنگی است که یکی از وظایف حوزه و انجمن‌های علمی آن، نگارش پیوست فرهنگی است که باید برای آن فکر کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه