هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مدیریت حوزه باید به ‌سمت مشارکت نخبگانی برود

مدیر حوزه علمیه خراسان

مدیریت حوزه باید به ‌سمت مشارکت نخبگانی برود

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عاملی، در نهمین جلسه شورای راهبری قرارگاه‌های حوزه علمیه خراسان گفت: تشکیل قرارگاه‌های علمی حوزه علمیه خراسان و مأموریت‌های ۱۷گانه مشخص‌شده آن، کاری کم‌نظیر و حرکتی تحولی در ارتقای علمی حوزه محسوب می‌شود و برای اجرای مصوبات آن نیز، مرکز مدیریت در خدمت این اندیشه‌هاست.
عضو شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان، قرارگاه‌های علمی حوزه را بازوی دانشی معاونت‌ها عنوان کرد و گفت: ارائه نظر کارشناسی و مشاوره علمی به‌عنوان محصول کار قرارگاه‌ها، باید توسط بخش‌های مختلف مرکز مدیریت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: افتخار ما این است که در مجموعه قرارگاه‌ها و هیئت‌های اندیشه‌ورز، بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید برجسته و نخبگان حوزه علمیه ارتباط دارند و مسئله اتاق فکر و مقر اندیشه که در نهادهای مختلف وجود دارد، در اینجا با شکل جدیدی ناظر بر مطالبات رهبر معظم انقلاب ایجاد شده است.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین عاملی، با تأکید بر اینکه مدیریت حوزه باید به ‌سمت مشارکت نخبگانی برود، گفت: مهم‌ترین مسئله نیز مدیریت دانشی است که در قرارگاه‌ها رخ می‌دهد؛ یعنی اندیشه و دانش را قرارگاه می‌دهد و توسط معاونت‌ها اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه، چنین مدیریتی ترکیبی از نظر و عمل است، گفت: این مدیریت که با مشارکت ‌دادن نخبگان همراه است، ضمن سهیم شدن در ایفای نقش و رسالت حوزوی، حوزه را در رسیدن به هدفش کمک و متحول می‌کند؛ زیرا صرف مدیریت اجرایی موفق نیست و فقه، فلسفه، اخلاق، تبلیغ و... برای روزآمدی، کارآمدی و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه و بین‌الملل با چند کار اجرایی پیش نمی‌رود.
مدیر حوزه علمیه خراسان توضیح داد: تأمین محتوای دانشی، بینشی، روشی و ارزشی، اصل کار است که در اداره مجموعه‌ای علمی و رسالت‌مدار مانند حوزه علمیه در سطح بین‌المللی باید باشد و ارکان اصلی مدیریت را شکل می‌دهد که این امر در همین قرارگاه‌ها و هیئت‌های اندیشه‌ورز رقم می‌خورد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، مسئله بررسی و ارزیابی متون را از کارهای خوب هر قرارگاه عنوان کرد و گفت: البته تدوین متون به‌معنای کنار گذاشتن متن‌های فعلی نیست.
مدیر حوزه علمیه خراسان، به برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی اساتید اشاره کرد و استفاده از فرصت تابستان را برای نتیجه‌گیری در زمینه تدوین متون و دانش‌افزایی‌ها برای طلاب و اساتید مناسب خواند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه