هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

امام خمینی(قد) نقطه انسجام فلسفه، عرفان،‌ فقه و انقلاب

حجت‌الاسلام و‌المسلمین پارسانیا در همایش جهان‌فکری اندیشمندان انقلاب عنوان کرد

امام خمینی(قد) نقطه انسجام فلسفه، عرفان،‌ فقه و انقلاب

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه امام خمینی(قد) نقطه انسجام فلسفه، عرفان، فقه و انقلاب و نقطه عطف تشیع در جهان اسلام است، افزود: امام با استفاده از ظرفیت مرجعیت توانست، حرکت بزرگی در حوزه‌های مختلف اعم از اجتماعی، سیاسی و دیگر حوزه‌ها ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حمید پارسانیا در همایش جهان‌فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی با محوریت اندیشه امام خمینی(قد) که در دهه فجر انقلاب برگزار شد، با اشاره به ضرورت بحث در ابعاد عرفانی حضرت امام(قد) و جایگاه این هویت در کنش، عمل و انقلاب، گفت: امام راحل(قد) قبل از اینکه فرد تراز اول انقلاب و فقه باشند، یک استاد تراز اول فلسفه بودند. ما مدرسینی داشتیم که در حوزه فقه فعالیت داشتند؛ اما در حوزه فلسفه خیر؛ یا بالعکس.
وی افزود: امام خمینی(قد) در این موضوع شاخص بودند که افراد جوان را برای فراگیری درس فقه دور خود جمع می‌کردند؛ لذا حوزه فعالیت ایشان، ابتدا تدریس، سپس مرجعیت و بعد هم، تحول و انقلاب اسلامی بود.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: امام خمینی(قد) فردی است که انقلابی را شکل داد که در طول تاریخ، انقلابی با چنین انسجامی رخ نداده بود. همکاری که مردم و امت اسلام با امام(قد) داشتند، از صدر اسلام تاکنون بی‌سابقه بوده است. امام(قد) نقطه انسجام فلسفه، عرفان، فقه و انقلاب و نقطه عطف تشیع در جهان اسلام است.
وی با تأکید بر تمهید و آماده‌سازی بستر جامعه برای تحول، توسط حضرت امام خمینی(قد)، اظهار کرد: آمادگی که حضرت امام برای انقلاب در سطح جامعه به وجود آورده بود، حتی در زمان مشروطه نیز اتفاق نیفتاد. امام با استفاده از ظرفیت مرجعیت توانست، حرکت بزرگی در حوزه‌های مختلف اعم از اجتماعی، سیاسی و دیگر حوزه‌ها ایجاد کند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین پارسانیا در ادامه، عنوان کرد: فقه به‌تنهایی نمی‌تواند واقعیت اجتماعی و فرهنگی ایران را شکل دهد و امام به اسم فقه و نهاد مرجعیت که یک واقعیت اجتماعی بود، ظرفیت نهان ولایت را آشکار کرد.
وی خاطر‌نشان کرد: امام خمینی(قد) دغدغه تاریخی، تمدنی و فرهنگی داشتند. ما نمی‌توانیم از قلمروی فلسفه، فرهنگ و زیست اسلامی، عقبه‌های استدلالی را برداریم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهیم. امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغییر دهد؛ یعنی به‌جای ابن‌سینا، کانت باشد، با غلبه مبانی غرب، چیزی به‌نام فقه باقی نخواهد ماند. میراث معرفتی جهان اسلام را امام، زمانی احیا کرد که حوزه‌های علمیه‌ داشتند، افول می‌کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به شخصیت بی‌نظیر حضرت امام خمینی(قد)، تصریح کرد: شخصیت فلسفی امام جدای شخصیت کلامی ایشان نبوده است و از هویت فلسفی جامعه شیعه آمده است. باید گفت، امام شخصیت همه‌جانبه‌‌ای است که تمام ابعاد را در خود دارد. شخصیت فلسفی امام، به گذشته فلسفه و تاریخ شیعه باز می‌گردد.
وی در پایان گفت: امام خمینی(قد) یک شخص نیست که فرهنگ با او کاری نداشته باشد؛ یاران و همراهانی دارد و در آینده این حرکت در صورتی ادامه پیدا خواهد کرد که این جامعیت ادامه داشته باشد؛ لذا انقلاب اسلامی باید هویت خود را تحکیم ببخشد و هویت‌های دیگر را بشناسد تا بتواند، پیام خود را به جهان نشان دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه