هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 734

اخبار کوتاه جهان

  ترکیه
برآوردی ترسناک از زلزله ترکیه: کنفدراسیون شرکت‎ها و تجارت ترکیه (TURKONFED) پیش‎بینی کرد که تلفات زلزله ترکیه به ۷۲ هزار نفر برسد. این نهاد همچنین خسارت وارده را ۸۴ میلیارد دلار برآورد کرد. زیان وارده به منازل مسکونی ۷۰ میلیارد دلار، ۱۰میلیارد دلار زیان مالیاتی و ۳ میلیارد دلار نیز بابت از دست رفتن نیروی کار برآورد شده است.
رئیس هلالاحمر ترکیه: خدا را شاکریم که برادرانی چون ایرانیها داریم: ما هر زمان و هرلحظه که مشکلی داشتیم، ایران را در کنار خود احساس کردیم. نیروهای امدادی ایران در زلزله اخیر جزو اولین تیم‌های خدمات‌رسان بودند و ما و مردم ترکیه قدردان این خدمات هستیم.

  روسیه
اوکراین از سلاح شیمیایی استفاده کرد: نظامیان روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که ارتش اوکراین دو روز پیش از مواد شیمیایی ناشناخته استفاده کرده است.
حضور تروریستهای داعش در خط مقدم جنگ اوکراین: خبرگزاری آسوشیتدپرس تصاویری منتشر کرده که مهر تأییدی ‌است بر ادعاهای چند ماه اخیر مبنی بر آنکه تروریست‌های داعش در خط مقدم جنگ اوکراین حضور دارند.

  آمریکا
پامپئو: بالن چین باعث شرم آمریکا در جهان شد: وزیر خارجه سابق آمریکا: نمی‌دانم این بالن چه چیزهایی جمع‌‌آوری کرد، نمی‌دانم چه سیگنال‌ها و اطلاعاتی ممکن است در اختیار گرفته باشد، نمی‌دانم ممکن است به چه تصاویری دست پیدا کرده باشد. کل دنیا شاهد بود که یک بالن با سرعت پرواز کم از آمریکا عبور می‌کرد و ایالات متحده هیچ کاری نمی‌کرد. نمی‌توانم تصور کنم خطر سقوط مقداری لاشه بالن در جایی مثل مونتانا بیشتر از خطر شرمساری آمریکا در جهان باشد.
ایران قبل و بعد از انقلاب به روایت یک نشریه: نشریه بین‌المللی مستقل و شناخته شده‌ The Cradle: مولفه‌های این مقایسه: تولید ناخالص داخلی (پهلوی ۸۰.۶ میلیارد|جمهوری اسلامی ۹۳۹.۳ میلیارد) نرخ فقر (پهلوی ۴۶ درصد| جمهوری اسلامی ۲۷ درصد) نرخ باسوادی (پهلوی ۳۶.۵ درصد|جمهوری اسلامی ۸۸.۷ درصد) سهم نفت در درآمد کشور (پهلوی ۷۵ درصد|جمهوری اسلامی ۸ درصد) مرگ و میر نوزادان در هر هزار تولد (پهلوی ۹۳.۳ فوتی|جمهوری اسلامی ۱۰.۵ فوتی) امید به زندگی (پهلوی ۵۵.۸ درصد|جمهوری اسلامی ۷۷.۳ درصد).
قدرت پهپاد ایرانی از زبان سی ان ان: الحدث به نقل از سی ان ان: کلاهک‌ انفجاری پهپادهای ایرانی برای نفوذ به زره تقویت شده است. برخلاف آنچه از ابتدایی بودن پهپادهای ایرانی گفته می‌شد این پهپادها خسارت بالایی وارد می‌کنند.
از مسئولین ایرانی برای حفظ امنیت خود وقت قبلی بگیرید: برژینسکی مشاورامنیت ملی سابق ایالات متحده امریکا: امروز باید رهبران ابرقدرت‌های جهانی از مسئولین ایرانی برای حفظ امنیت خود وقت قبلی بگیرند.️همانطورکه بارها اعلام کرده‌ام کشوری که تحت شدید‌ترین فشارها و تحریم‌ها بوده است اکنون با این همه مشکلات رتبه 17 اقتصاد جهانی‌است. دانش هسته‌ای را نهادینه کرده، در سلول‌های بنیادی جزو پیش‌قراولان جهان است، پنجمین ارتش و قوای مسلح نظامی جهان را داراست. خاورمیانه کاملا تحت نفوذ و سیطره آنهاست.
ایران به رهبر دنیا در تولید پهپادهای ارزان تبدیل شده است: روزنامه انگلیسی گاردین: مقام‌های آمریکا گزارشی را از رده محرمانه خارج کردند که نشان می‌دهد پهپادهایی که روسیه در جنگ اوکراین استفاده می‌کند تمام ویژگی‌های پهپادهای ایران را دارد. یک مقام آمریکایی تهران را یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان و مؤثر توصیف کرده است.

  رژیم اشغالگر صهیونیستی
کشته شدن مشکوک ۲ افسر رژیم اشغالگر: سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل بعد از انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن یکی از افسران خود که گفته می‌شود در حوزه پهپاد فعالیت داشته، تأیید کرد که یکی از افسرانش به نام «میشل پرشت» کشته شده است. منابع صهیونیستی مدعی‌اند که احتمالا مرگ این افسر در واکنش به خراب‌کاری اخیر در تأسیسات دفاعی و نظامی ایران در اصفهان بوده است. همزمان با انتشار این خبر، رسانه های عبری به نقل از ارتش رژیم اسرائیل گزارش دادند که یک افسر دیگری به نام «اودلیاة تایتز» ۴۳ ساله اخیرا در تصادف کشته شده و احتمال می‌رود ترور شده باشد.
بنت: اجازه قتل عام فلسطینیان را صادر کردم: نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی فاش کرد، به شکل اعلام نشده‌ای مجوز تیراندازی علیه فلسطینیان را تغییر داده و دست نظامیان و شهرک‌نشینان برای قتل‌عام فلسطینیان را بازتر کرده بود. بنت اعتراف کرد تغییر دستور‌العمل باعث شد تا دست نظامیان و شهرک‌نشینان بازتر شده و تعداد زیادی از فلسطینیان در دوره نخست‌وزیری‌اش کشته شوند.
افتضاحی دیگر برای رژیم صهیونیستی: هیئت نمایندگان رژیم صهیونیستی که از تل‌آویو برای شرکت در اجلاس اتحادیه آفریقا رفته بودند، به دلیل استفاده از کارت‌های شناسایی افراد دیگر و ورود پنهانی به این نشست، توسط تیم امنیتی سالن اجلاس شناسایی و اخراج شدند.
ژنرال صهیونیست: در بدترین شرایط ۲۰ سال اخیر هستیم: سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی: اسرائیل در سخت‌‌ترین دو راهی خود به سر می‌برد و کرانه باختری در حال تضعیف و فرسوده‌سازی هر چه بیشتر توانمندی ارتش اسرائیل است. دشواری شرایط فعلی اسرائیل حداقل در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

  آلمان
​​​​​​​
لغو ۲ هزار پرواز در پی اعتصاب در فرودگاههای آلمان: همزمان با برگزاری «نشست امنیتی مونیخ» روز جمعه فعالیت در فرودگاه مونیخ، فرانکفورت و سایر فرودگاه‌های مهم در آلمان به دلیل اعتصاب متوقف شد. این اعتصاب که به دعوت اتحادیه کارگری«وردی» برای افزایش دستمزدها انجام شد، برنامه بیش از 2 هزار پرواز را مختل و ۳۰۰ هزار مسافر را تحت تأثیر قرار داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه