هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بدون امنیت هیچ پیشرفت و موفقیتی نصیب جامعه نمی‌شود

تأکید مراجع عظام و علما در دیدار فرمانده انتظامی کشور

بدون امنیت هیچ پیشرفت و موفقیتی نصیب جامعه نمی‌شود

سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور، 11 اسفند با سفر به شهر مقدس قم، با آیات عظام؛ نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و آیت‌الله سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) به‌صورت جداگانه دیدار کرد. ایشان در این دیدارها، با تصریح به اینکه امنیت با علم، فهم، تدبیر و ادب به دست می‌آید و امور نظامی دارای سهم کمتری است، بر لزوم برخورد قاطع و دستگیری عوامل مسمومیت مدارس، تعامل و ارتباط با کشورهای جهان و مقابله معقول و منطقی با متخلفان در بحث عفاف و حجاب تأکید کردند.

  بدون امنیت هیچ پیشرفت و موفقیتی نصیب جامعه نمیشود
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی، در دیدار سردار رادان، امنیت را مقدمه و زمینه‌ساز رشد و توسعه در جامعه بیان نموده و گفتند: امام صادق(ع) فرمودند: «ثَلَاثَةُ أَشْیَاءَ یَحْتَاجُ النَاسُ طُراً إِلَیْهَا الْأَمْنُ وَ‌‌العَدْلُ وَ‌‌الخِصْبُ»؛ یعنی در هر جامعه‌ای مردم به سه چیز نیاز دارند: امنیت و عدالت و فراوانی نعمت. باید توجه داشت، هر سه این امور با مسئولیت شما ارتباط مستقیم دارد.
ایشان با اشاره به حوادث اخیر و مسمومیت دانش‌آموزان مدارس، اظهار کردند: این حوادث یکی از دغدغه‌های مردم است. باید توجه داشت که دشمنان و بدخواهان می‌خواهند، به این وسیله ضعف ما را نشان دهند. اسلام بر حفظ کرامت و مقام زن بسیار تأکید و حقوق فراوانی برای آنان بیان نموده است. زنان در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. اولین کار شما، برخورد قاطع و دستگیری عوامل مسمومیت مدارس و قلع و قمع نمودن عاملان این حوادث است. این موضوع به‌عنوان اولین آزمون شماست و امیدوارم، هرچه زودتر این حوادث ریشه‌کن و برطرف شود.
معظم‌له در ادامه افزودند: رشد و پیشرفت جامعه تنها در سایه امنیت تحقق می‌یابد، بدون امنیت هیچ پیشرفت و موفقیتی نصیب جامعه نمی‌شود. عدالت یعنی رعایت حقوق و گرفتن حق مظلوم که در آن نمی‌توان کوتاهی نمود؛ کسی که برای اجرای عدالت و برقراری آن در جامعه مجاهدت می‌کند، در نزد خداوند مقام و منزلت خاصی دارد و سوم فراوانی نعمت و بر طرف نمود نیازهای مردم و نیاز‌های ضروری مردم.
این مرجع تقلید ارتباط صمیمانه و توجه به مردم را یکی از اولویت‌ها بیان و خاطرنشان کردند: یکی از سرمشق‌های مهم ما سخن امیرمومنان(ع) به مالک اشتر هنگام اعزام به مصر است که حضرت در نامه‌ای به او نوشتند: ‌ای مالک! «إنما عِمادُ‌‌الدینِ و جِماعُ المسلمینَ و‌‌العُدةُ للأعداءِ العامةُ مِنَ‌‌الاُمةِ؛ فلیَکُن صَغْوُکَ لَهُم و مَیلُکَ مَعَهُم»؛ ای مالک! بدان ستون دین و سپر در برابر دشمن، همین توده‌های مردم هستند؛ از این‌رو باید توجه و عنایت به مردم و ایجاد رفاه آنها سرلوحه کارها و برنامه‌های شما باشد. شما باید از مشکلات مردم آگاه باشید و برای رفع مشکلات و برقراری امنیت و آسایش آنها، تمام ظرفیت‌ها را به‌کار بگیرید.

  پلیس با تأمین امنیت بزرگترین خدمت را به مردم میکن
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، آیت‌الله سبحانی نیز در دیدار سردار رادان، با بیان اینکه ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) نیاز به مقدمات دارد، تصریح کردند: ایشان از ابزار و ادوات استفاده خواهند کرد و ارتشی قوی داشته و حافظ و نگهبان دارند، آن‌طور نیست که به صورت فردی اقدام کنند.
این مرجع تقلید با اشاره به حدیث «النعمتان مجهولتان الصّحة و الامان»، عنوان کردند: دو نعمت برای بشر است که افراد از آن غافل هستند. یکی نعمت سلامتی و دوم نعمت امنیت و تا هنگامی شخص از آن برخوردار است قدر آن را نمی‌داند.
معظم‌له تصریح کردند: اگر امنیت جانی و مالی نباشد، انسان نمی‌تواند وظایفش را انجام دهد؛ و مقام معظم رهبری این مسئولیت خطیر را الان بر دوش شما نهاده است.
ایشان با بیان اینکه پلیس بزرگ‌ترین خدمت را به مردم می‌کند، افزودند: با امنیت است که تمام نیروهای درونی شکوفا می‌شود. آموزش و پرورش، حوزه علمیه و اقتصاد با امنیت فعال است؛ بنابراین توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.

  امنیت با علم و فهم و تدبیر و ادب به دست میآید
حضرت آیت‌الله جوادی آملی هم در این دیدار بیان کردند: شما که مسئول امنیت کشور هستید، باید بدانید که امنیت با علم و فهم و تدبیر و ادب به دست می‌آید و امور نظامی، دارای سهم کمتری است.
معظم‌له افزودند: قرآن کریم می‌فرماید که شما فرزندان ابراهیم خلیل(ع) هستند و باید راه پدر را بروید! ابراهیم خلیل(ع) بعد از بنای مسجد و کعبه آن را کافی ندانست و گفت: این مسجد یک شهر آباد هم می‌خواهد و سپس گفت: شهر آباد، باید امنیتش حفظ شود «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا»؛ لذا اگر ما نیز قرآنی می‌اندیشیم، باید امنیت را برای همگان حفظ کنیم.
ایشان اظهار کردند: بر همین اساس لازم است، با تلاش و کوشش خود، نگرانی خانواده‌های دانش‌آموزان را در پی حوادث اخیر رفع کنید و برای بچه‌های مدرسه و اولیای آنها امنیت بیاورید.
این مرجع تقلید بیان کردند: هیچ کار و حادثه‌ای در نظر شما سنگین نباشد؛ بلکه به کار بگویید، ما صاحب‌کار داریم و آن خداست که کل این عالم به اراده اوست و او کارهای سنگین را اداره می‌کند و اگر ارتباط خود را با خدای خود صمیمی کنید، می‌توانید با او مناجات و راز نیاز داشته باشید.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفتند: بردن نام امام و رهبری و بسم‌الله گفتن و اینها کافی نیست. این امور بیش از آنکه اسلامی باشد، اسلام‌مالی است. در جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس که جنگ جهانی بر علیه ما بود و همه کشورها به‌جز چند کشور فقیر، از متجاوز حمایت می‌کردند، ما سربلند بیرون آمدیم؛ چون نگاه اسلامی حاکم بود و الآن نیز، باید آن نگاه بر کشور حاکم باشد.
این مفسر قرآن کریم عنوان کردند: ما بزرگ زاده‌ایم و دانشمندان بزرگ همچون فارابی داشته‌ایم که قبل از آنکه سعدی بسراید که «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند»، بارها بیان کرد که ما باید زمین را آباد کنیم و نه ایران را! (الارض المعموره). آن حکیم بزرگ به این فکر نبود که شهر را اداره و آباد کند؛ بلکه جهانی می‌اندیشید و به فکر آبادانی کل زمین بود!
معظم‌له اظهار کردند: باید جهانی فکر کرد و جهانی حرف زد. فکر جهانی این است که با دیگران تعامل و ارتباط برقرار شود؛ هرچند که باید مواظب کید دشمنان هم بود و پس از ارتباط، انگشتان خود را بشماریم! اما این تعامل و این ارتباط باید وجود داشته باشد.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پایان اظهار امیدواری کردند، به‌برکت قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، این سرزمین و امنیت آن تا ظهور حضرت صاحب‌‌الامر(عج) حفظ شود و به مسئولان نظامی و انتظامی نیز، توفیق خدمت و آسیب‌شناسی و دشمن‌شناسی عنایت کند.

  در عرصه عفاف و حجاب همه دستگاهها باید مردانه و جهادی وارد شوند
آیت‌الله سعیدی نیز در این دیدار اظهار کرد: در قرآن کریم آمده است که حضرت ابراهیم(ع) وقتی پایه‌های کعبه را بنا کردند، یکی از دعاهایشان این بود که خدایا! این شهر را شهر امنی قرار بده.
وی گفت: هر کاری که برای پیشرفت کشور انجام می‌شود، در سایه امنیتی است که وجود دارد و یکی از نهادهایی که امنیت کشور را تأمین می‌کند، نیروی انتظامی است و جا دارد که از سردار اشتری به‌خاطر زحماتی که کشیدند هم، تشکر کنیم.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت(س) افزود: در بحث عفاف و حجاب باید با متخلفان به‌صورت معقول، منطقی، حساب‌شده و برنامه‌ریزی‌شده مقابله کرد و اینکه از نیروی انتظامی این درخواست‌ها می‌شود، به‌معنای این نیست که دستگاه‌های دیگر وظیفه‌ای ندارند؛ بلکه همه دستگاه‌ها باید جهادی وارد شوند.
وی با بیان اینکه دعا و توسل، باید در کنار عمل و حرکت عاقلانه باشد، گفت: عمل بدون دعا برکت ندارد و دعای بدون عمل هم، تأثیر ندارد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم موفق عمل کنیم، باید در کنار خوب کار کردن از دعا و توسل هم غافل نشویم.

  کاهش ۱۱ هزار نفری تلفات تصادفات کشور طی سالهای اخیر
​​​​​​​
سردار احمدرضا رادان نیز در این دیدارها، اظهار کرد: در آشوب‌های اخیر همه رسانه‌ها و بوق‌های تبلیغاتی دشمن، به‌شکل بی‌سابقه‌ای پشت هم قرار گرفتند و همه تلاششان این بود که بتوانند، جو ناآرامی را در کشور ایجاد کنند.
فرمانده انتظامی کشور، با اشاره به حکم مقام معظم رهبری برای تصدی فرماندهی نیروی انتظامی کشور، گفت: ما اقدامات لازم برای عمل به فرمان مقام معظم رهبری را احصا کردیم و این مسیر، بدون دعای بزرگان و توسل به خدا و اهل‌بیت(ع) پیش نخواهد رفت.
سردار رادان با بیان اینکه در آشوب‌های اخیر نیروهای فراجا ایثار کردند، گفت: بچه‌های نیروی انتظامی هرچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و با وجود هجمه همه‌جانبه و عملیات روانی دشمن، به توفیقات بسیاری رسیدند.
فرمانده انتظامی کشور افزود: در بحث سفرهای نوروزی قصد داریم، ویژه‌تر عمل کنیم و آمار تصادفات را کاهش دهیم و با طرحی که طی سال‌های اخیر شروع شده است، آمار تصادفات کشور حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر کم شده و به ۱۷ هزار نفر رسیده است؛ هرچند این آمار هم زیبنده کشور نیست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه