هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

گزارش کمیسیون « حوزه‌های علمیه و فضای مجازی »

گزارش کمیسیون « حوزه‌های علمیه و فضای مجازی »

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه، کمیسیون « حوزه‌های علمیه و فضای مجازی » دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علما و فضلای استان‌های تهران، البرز و سمنان 10 اسفند در مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه تهران برگزار شد.
آیت‌الله حسینی همدانی ریاست این کمیسیون را برعهده داشت و حجت‌الاسلام ‌‌و‌المسلمین محمدعلی لیالی دبیر این کمیسیون و  حجت‌الاسلام ‌‌و‌المسلمین حمزه‌لوئی منشی این کمیسیون بودند.
در ادامه مهم‌ترین مصوبات و مسائل مطرح‌شده در این کمیسیون را می‌خوانید:

 
 الف) مطالبات از حوزه‌‌های علمیه درباره فضای مجازی 1. مطالبات در عرصه آموزش
تولید نظریه مکتب فلسفی، اخلاقی، فقهی، حقوقی و فضای مجازی، با تأکید بر ایجاد و ارتقای کرسی‌های درس خارج، رشته‌‌ها، پژوهشکده‌های فضای مجازی و آموزش سیاست‌گذاری راهبری جامعه‌‌سازی و آموزش تخصصی فضای مجازی و سواد رسانه‌‌ای در سطوح مختلف حوزه‌‌های علمیه، در ضمن شناسایی و به‌کارگیری منابع انسانی کارآمد.
 2. مطالبات در عرصه رصد
تشریک مساعی، هم‌‌اندیشی و هم‌‌افزایی مجموعه‌های رصدگر در قالب شورای رصد حوزه‌های علمیه و ارائه محصولات رصدی به‌صورت سبد و بانک واحد به ذی‌نفوذان فضای مجازی به‌همراه ارائه الگوی عمل و کنشگری هدفمند در فضای مجازی با لحاظ اقتضائات مربوطه.
 3. مطالبات در عرصه تولید
بازطراحی مجموعه‌‌های تولیدکننده محتوا در حوزه‌های علمیه به‌منظور نیل به سازمانی هوشمند، هدایت‌گر و تسهیل‌‌کننده و حامی در راستای توانمندسازی طلاب در امر تولیدِ محتوای فاخر در فضای مجازی، با تأکید بر راه‌‌اندازی خانه تولید و کارخانه، از ایده تا عمل به‌منظور تحقق پروژه‌‌های مشترک سه ضلعی بین حوزه‌‌های علمیه، دانشگاه‌ها و حاکمیت.
 4. مطالبات در عرصه شبکه‌‌سازی
انتظام‌‌بخشی، راهبری، تعاضد و ایجاد انسجام بین فعالیت‌‌ها و کنشگران فضای مجازی به‌منظور نیل به شبکه انسانی هوشمند، سریع، خلاق و پاسخگو در امر تولید و انتشار هدفمند محتوای فضای مجازی در راستای ترویج قرآن و عترت(ع) و پاسخگویی به شبهات و پرسش‌‌های اعتقادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... در عرصه‌‌های ملی و بین‌‌المللی.

 
 ب) مطالبات حوزه‌‌های علمیه از حاکمیت 1. تأکید بر حکمرانی فضای مجازی از طریق تشکیل شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات در جهت تسهیل بهره‌وری از فرصت‌‌ها و صیانت از ارزش‌های ملی و دینی ایرانی اسلامی در فضای مجازی؛
 2. حمایت از سکوها و شبکه‌‌های اجتماعی و پیام‌‌رسان‌‌های داخلی از طریق تسهیل و صدور مجوزها، ارائه خدمات زیرساختی، در اختیار قرار دادن بسترهای سخت‌‌افزاری و نرم‌‌افزاری و دسترسی به بانک‌‌های اطلاعاتی با رعایت شرایط و مقتضیات؛
 3. راه‌‌اندازی بازار محتوای اسلامی با تحقق بر حق تسهیم و بهره‌‌مندی از منافع تولید برای تولیدکنندگان فضای مجازی؛
 4. انسجام‌‌بخشی، روزآمدسازی و تولید قوانین و مقررات مورد نیاز و متناسب با تحولات فضای مجازی و رفع تعارض میان قوانین موجود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه