هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

آیین رونمایی از ۸۰ اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن

در حاشیه نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد

آیین رونمایی از ۸۰ اثر جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن

آیین رونمایی از ۸۰ اثر جدید مکتوب و دیجیتال پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با حضور حجج‌اسلام والمسلمین نجف لک‌زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی، نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، یوسفی‌مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، عیسی‌زاده رئیس میز قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی و دکتر هراتی قائم‌مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی، در حاشیه نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.


توجه دفتر تبلیغات اسلامی به علوم انسانی قرآن‌بنیان مورد تأکید مقام معظم رهبری است
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی در این مراسم گفت: از زمانی که مقام معظم رهبری بر ایجاد زیرساخت‌های علوم انسانی قرآن‌بنیان تأکید داشتند، این ایده به‌شدت در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی مورد توجه قرار گرفت و در ۱۶ رشته علوم انسانی و برخی از موضوعات مبتلابه و مهم که جنبه رشتگی ندارند ولی موضوعات مهمی هستند، فعالیت‌هایی صورت گرفته که بخشی از آن منتشر شده و بخشی هم در دست انتشار است.
وی با اشاره به همکاری‌های صورت‌گرفته با مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی در وزارت علوم، افزود: امیدواریم فهرستی از این بخش از کارهای پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که به حوزه علوم انسانی قرآن‌بنیان می‌پردازد، توسط این مرکز به دانشگاه‌ها ارسال گردد تا مورد استفاده آن‌ها قرار گیرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با تشریح جدیدترین آثار مکتوب و دیجیتال پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، گفت: یکی از فعالیت‌های مهم این پژوهشکده، طرح‌های نظام‌سازی قرآنی است و طرح نظام علمی و فرهنگی در قرآن که حجت‌الاسلام والمسلمین پارسانیا عهده‌دار آن هستند و طرح‌های نظام سیاسی در قرآن و نظام اخلاقی در قرآن، با همکاری وزارت علوم در حال انجام است.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه تنها راه سعادت بشر و تحقق عدالت و حق در قرآن کریم آمده است، گفت: زمانی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: علوم انسانی ما باید قرآن‌بنیان شود؛ یعنی علوم انسانی باید به‌گونه‌ای باشد که به نجات بشریت کمک کند؛ ولی در علوم انسانی رایج در دنیا، به اسم واقع‌گرایی و اصالت قدرت، چیزی‌هایی به دانشجویان آموزش داده می‌شود که نتوانسته، امنیت، سعادت و عدالت را برای بشر به ارمغان بیاورد؛ زیرا در خصوص آخرت غفلت دارد و تنها کتابی که غفلت از آخرت با آن زدوده می‌شود، قرآن کریم است.

 
  کتب قرآنی پرفروشترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستندحجت‌الاسلام عیسی‌زاده رئیس میز قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی هم در این مراسم، با اشاره به همکاری‌های میز قرآن با سایر مراکز قرآنی کشور، تصریح کرد: تمام مراکز در این دیدارها، ابراز نیازمندی شدید به تولیدات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم داشتند.
وی با بیان اینکه قرآن دارای مفاهیم کاربردی است، گفت: این مفاهیم باید در اختیار عموم و به‌ویژه نخبگان قرار گیرد و می‌تواند، بسیار راهگشا باشد.
رئیس میز قرآن کریم با اشاره به استقبال گسترده از بزرگترین فرهنگ‌نامه سبک زندگی قرآنی تولیدشده توسط پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، گفت: این فرهنگ‌نامه در عرصه‌های مختلف و تاکنون در بیش از ۴۰ جلد منتشر شده و ۲۰ جلد هم، در دست انتشار است که امروز پرفروش‌ترین آثار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

 
  در حال رقم زدن بزرگترین فعالیت قرآنپژوهی هستیمحجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم هم در این مراسم، با اشاره به رونمایی از ۸۰ اثر قرآنی جدید این پژوهشکده، گفت: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در حال رقم زدن بزرگ‌ترین فعالیت‌های قرآن‌پژوهی در سطح کشور است.
وی افزود: ثمره این پژوهش‌ها، خروجی‌های ارزنده‌ای در قرآن‌پژوهی است که می‌توان در بین آنها به دایرة‌المعارف قرآن کریم در ۳٠جلد اشاره کرد که بزرگ‌ترین دایرة‌المعارف در این زمینه در جهان اسلام است. همچنین دایرة‌المعارف قرآن و استشراق، دیگر اثری است که در دست انتشار قرار گرفته است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در پایان گفت: ما در این نمایشگاه ۸٠ اثر در راستای نظام‌سازی قرآنی را رونمایی خواهیم کرد. همچنین پژوهشکده ما ۳٠ اپلیکیشن(برنامه کاربردی) قرآنی را تولید کرده است که می‌توان به‌شکل رایگان آن را از کافه بازار تهیه نمود.

ارسال دیدگاه