هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تقدیر آیات حسینی بوشهری و اعرافی از مجاهدت‌های علمی و عملی آیت‌الله شاه‌آبادی(ره)

تقدیر آیات حسینی بوشهری و اعرافی از مجاهدت‌های علمی و عملی آیت‌الله شاه‌آبادی(ره)

عالم پارسا آیت‌الله ‌نورالله شاه‌آبادی(ره)، از اساتید اخلاق حوزه علمیه و فرزند عارف واصل، آیت‌الله‌العظمی محمدعلی شاه‌آبادی (استاد عرفان و اخلاق امام خمینی(قد))، پس از عمری مجاهدت در راه دین مبین اسلام، تدریس در حوزه‌های علمیه ایران و عراق، مدیریت مؤسسه اسلامی لندن، تألیف و شرح و ترجمه ده‌ها اثر ارزشمند و ماندگار علمی، سحرگاه ۲۹ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ برابر با ۳۱ فروردین۱۴۰۲ در سن 93سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به لقاء‌الله پیوست.

آیات حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت این عالم متقی را تسلیت گفتند.

  آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله ‌الرحمن ‌الرحیم/ انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال آیت‌الله حاج‌آقا نورالله شاه‌آبادی(ره)، موجب تألم و تأثر گردید. این شخصیت علمی و اخلاقی، سال‌ها در عرصه تبلیغ خارج از کشور به نشر معارف اسلامی پرداخت و در حوزه‌های علمیه نیز، شاگردان بسیاری را پرورش داد.
اینجانب رحلت این عالم فرزانه را به همه وابستگان و آشنایان آن فقید سعید تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن‌مرحوم، علو درجات و رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

  آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه رحلت عالم پارسا و فرزانه حضرت آیت‌الله آقای نورالله شاه‌آبادی(قد) پس از سال‌ها مجاهدت مخلصانه علمی و عملی و تربیت نفوس مستعده موجب تأسف و تأثر گردید.
اینجانب فقدان آن روحانی متخلق را به بیت مکرم، شاگردان و ارادتمندان تسلیت عرض نموده و از درگاه غفور ودود برای ایشان و روح بلند و ملکوتی والد ارجمندشان، عارف کامل حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی شاه‌آبادی(رض)، وصول به مقام رضوان و آرامش ابدی در جنت عدن الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر فراوان و پایدار خواهانم.

 شمه‌ای از زندگی‌نامه آیت‌الله نورالله شاه‌آبادیآیت‌الله نورالله شاه‌آبادی در فروردین سال ۱۳۰۹هجری شمسی در شهر قم متولد شد. وی با مهاجرت والد معظمشان از قم به تهران- در سال ۱۳۵۴ق- به تهران منتقل شد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه توفیق به پایان رساند. سپس همراه برادرش مرحوم آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی(ره) به فراگیری دانش دینی روی آورد و مقدمات و سطح را نزد اساتید حوزه علمیه تهران در مدرسه علمیه مروی و سپه‌سالار (مدرسه عالی شهیدمطهری امروزی) آموخت. همزمان تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده معقول و منقول تکمیل نمود.
وی از محضر بزرگانی همچون علامه میرزا ابوالحسن شعرانی(ره)، آیات میرزا ابوالفضل نجم‌آبادی، میرزا هدایت‌الله وحید گلپایگانی، میرزامهدی آشتیانی، سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، محمدتقی آملی و علامه سیدکاظم عصار(ره)  کسب فیض کرد. همچنین سال‌ها در نجف اشرف، در درس آیت‌الله‌العظمی خویی(قد) شرکت کرد و از شاگردان ایشان محسوب می‌شد.

آثار و تألیفات
۱. شرح رشحات البحار (تألیف آیت‌الله میرزا محمد علی شاه‌آبادی؛
۲.شرح شذرات المعارف (تألیف آیت‌الله میرزا محمد علی شاه‌آبادی؛
۳. ترجمه کتاب حکومت اسلامی و اداره آن (تألیف شیخ مهدی شمس‌الدین)؛
۴. سفرنامه‌‌ هامبورگ؛
۵. ترجمه منظوم اشعار فرزدق در وصف امام سجاد(ع)؛
۶. ترجمه کتاب مدینه فاضله فارابی؛
۷. ترجمه کتاب سقیفه (تألیف شیخ محمدرضا مظفر)؛
۸. سفرنامه منظوم؛
۹. ترجمه غایة‌المرام (تألیف سیدهاشم بحرانی)؛
۱۰. ترجمه ینابیع‌الموده(تألیف قندوزی)؛
۱۱. پرسش و پاسخ به دویست سؤال قرآنی (دو دفتر)؛
۱۲. قرآن و هدایت (تاکنون یک دفتر)؛
۱۳. ترجمه منظوم۷۰۰حکمت از رسول خدا؛
۱۴. شرح حدیث جنود عقل و جهل (یک دفتر)؛
۱۵. ترجمه منظوم هزار حکمت از امیرالمؤمنین؛
۱۶. خاطرات؛
۱۷. ترجمه کتاب تاریخ کربلا و حائر شریف حسینی (تألیف دکتر عبدالجواد آل‌طعمه)؛
۱۸. ترجمه قرآن کریم؛
۱۹. ترجمه کتاب وارث انبیاء(درباره امام حسین(ع))؛
۲۰. ترجمه نهج‌البلاغه؛

فعالیت‌ها
آیت‌الله نورالله شاه‌آبادی در بهمن سال۱۳۳۴هجری شمسی به‌عنوان مأمور فرهنگی و همکاری با کنسولگری ایران در نجف اشرف، عازم کشور عراق شد و مدت ۸ سال در دبیرستان علوی نجف مشغول خدمت گردید و نفوس بسیاری از نوجوانان را تربیت کرد. وی پس از ۸ سال خدمت در عراق به ایران مهاجرت کرد و به تهران رفت. این بار نیز؛ سمت معلمی برای نوجوانان و جوانان را انتخاب نمود و سال‌ها در مدرسه‌ موسوی واقع در خیابان۱۷شهریور، خدمات فراوانی نمود. دیگر فعالیت ایشان بعد از انقلاب، سال‌ها نمایندگی آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی در مرکز اسلامی لندن بوده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه