هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

مردم انتظار دارند قم شهری معنوی- روحانی باشد

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی

مردم انتظار دارند قم شهری معنوی- روحانی باشد

این مرجع تقلید، از جمله علل حوادث و جرایم در کشور را مشکلات اقتصادی ذکر و تأکید کردند: مردم انتظار دارند، قم شهری معنوی  روحانی باشد.

به گزارش  خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس دادگستری و دادستان قم، ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه قضایی کشور، قم را شهری متمایز و متعلق به جهان اسلام و تشیع دانستند و گفتند: مردم انتظار دارند که قم شهری معنوی  روحانی باشد و چنانچه مفسده‌ای در آن رخ دهد، اهمیت بیشتری دارد.
ایشان ریشه‌یابی جرایم و حوادث را از وظایف دادگستری برشمردند و تأکید کردند: ریشه‌یابی حوادث سبب می‌شود که از تکرار آن در آینده جلوگیری شود. پرونده‌ای که منجر به صدور حکم می‌شود، باید علل و منشأ آن بررسی گردد.
معظم‌له از جمله علل حوادث و جرایم در کشور را مشکلات اقتصادی ذکر کردند و گفتند: سرچشمه مواد مخدر، فحشا، سرقت و بسیاری دیگر از جرایم، مشکلات اقتصادی است. باید مدام پیامدهای مشکلات اقتصادی به مسئولان تذکر داده شود تا نسبت به حل آن اقدام کنند و هر اندازه که مشکلات اقتصادی کم شود و مردم بتوانند، یک زندگی سالم داشته باشند، به‌همان نسبت جرائم نیز کم می‌شود.
این مرجع تقلید افزودند: بعضی کارهای نامشروع، تحت عنوان فعالیت‌های اقتصادی سالم مثل مضاربه صورت می‌گیرد که چیزی جز رباخواری نیست. پول‌های مردم را با وعده سودهای بالا می‌گیرند و در آخر با انبوهی از مال‌های مردم متواری می‌شوند؛ البته باید مردم را نسبت به خطرات این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها آگاه کرد که دچار طمع نشده و تسلیم این‌گونه افراد نشوند و دستگاه قضایی هم موظف است که جلوی فعالیت این‌گونه مؤسسات و افراد را بگیرد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شدند: اگر مسئولان کار را جدی بگیرند، کارمندان سطوح میانی و پایینی نیز، جدی خواهند بود و خیلی از مشکلات مردم به‌آسانی حل می‌گردد. مسئولان و کارمندان باید نسبت به حل مشکلات ارباب رجوع دلسوزی نمایند.
معظم‌له در پایان خطاب به رئیس دادگستری استان قم، حل مشکلات مردم را عبادت دانستند و گفتند: إن‌شاءالله با دلسوزی، مشکلات مردم را پیگیری می‌کنید و ما هم، برای موفقیت شما دعا می‌کنیم.

ارسال دیدگاه