هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

موضوعات اسلامی را محکم، خالص و بی‌پیرایه به جهان ارائه کنیم

آیت‌الله اراکی

موضوعات اسلامی را محکم، خالص و بی‌پیرایه به جهان ارائه کنیم

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گفت: انقلاب اسلامی ایران، بدیلی از مدیریت جهان‌بشری را ارائه می‌کند که بر ضد منافع دشمنان بوده و با این امر مخالفت دارند؛ چنان‌که دشمنان عصر ائمه معصومین(ع) نیز، با این‌گونه مسائل مشکل داشتند؛ نه با نماز و روزه صرف.

آیت‌الله اراکی، ۱۰ اردیبهشت در مراسم اختتامیه نشست اساتید مجتمع عالی امیرالمومنین(ع) و بزرگداشت شهید مرتضی مطهری(ره) که در سالن شهید سلیمانی مدرسه امیرالمومنین(ع) برگزار شد، با اشاره به روز معلم، در ادامه بیان کرد: اگر طلاب حوزه‌های علمیه بتوانند، به وظایف تربیتی خود عمل کرده و تعالیم ائمه هدی(ع) را خوب فرا بگیرند و به این تعالیم عمل کنند، می‌توانیم حلقه رابطی بین عامه مردم و بین نعمت تامه الهی که امامت ائمه(ع) و بُعد امامتی پیامبر گرامی اسلام(ص) است، باشیم.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با بیان این‌که یکی از مهمترین وظایف ما فراگیر کردن تعالیم ائمه اطهار(ع) است، افزود: امروز کسانی که با اسلام می‌جنگند، خوف از آن اسلامی دارند که اسلام جامعه‌دار است؛ چنانکه در دوران ائمه معصومان(ع) نیز، دشمنان با چالش جامعه‌داری اسلام رو به رو بودند و با آن مشکل داشته و دشمنی می‌کردند.
استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به آیه ]رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی[ و آیه ]وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا[ و درخواست متفاوت حضرت ابراهیم(ع) در این دو آیه، بیان کرد: در واقع هر دو درخواست حضرت ابراهیم(ع) در این آیات یکی بود و جعل امامت، به‌معنای جعل کسانی است که اقامه نماز در جامعه می‌کنند؛ اقامه نماز یعنی تربیت جامعه عابدین پرستش‌گر و ما باید معارف الهی را خوب آموخته و بتوانیم، برای دنیا طرحی برای تشکیل جامعه پرستش‌گر ارائه دهیم.
وی افزود: دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی با نماز خواندن و روزه گرفتن ما کاری ندارند؛ بلکه مشکل آنان با نماز و روزه‌ای است که جامعه عابد می‌سازد و به‌همین خاطر است که با آن مقابله می‌کنند و انقلاب اسلامی ایران، بدیلی از مدیریت جهان‌بشری را ارائه می‌کند که بر ضد منافع دشمنان بوده و با این امر مخالفت دارند؛ چنان‌که دشمنان عصر ائمه معصومین(ع) نیز، با این‌گونه مسائل مشکل داشتند؛ نه با نماز و روزه صرف.
آیت‌الله اراکی در ادامه، با اشاره به گفتار برخی از افراد که می‌گویند اسلام سیاسی نبوده و با مسائل سیاسی کاری ندارد، اظهار کرد: ما از این حرف تعجب می‌کنیم؛ مگر اقتصاد رفتار بشر نیست؟ مگر نباید انسان در رفتار‌های خود از خدا تبعیت کرده و او را پرستش کند؟ اطاعت از رسول خدا(ص) باید در همه چیز و جهات باشد. نمی‌توانیم، مسجد را از مدرسه جدا کنیم و از سیاست جدا بدانیم و اگر ما در سیاست از خدا تبعیت نکنیم، به‌معنای تبعیت از شیطان بوده و به‌معنای شریک قرار دادن برای خداوند است.
عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: فقه ما مقدمه فقه اجتماعی است تا ما بتوانیم، جامعه را جامعه عابد تربیت کنیم. باید رشته‌های فقهی اعم از فقه نظام اقتصادی، فقه نظام سیاسی، تربیتی و اخلاقی را خوب آموخته و به دنیا ارائه دهیم که اگر حرف و اندیشه اسلامی خود را خوب مطرح کرده و بر اجانب عرضه کنیم، همه‌جا جانب برتر را خواهیم داشت و ما باید همیشه، مسائل و موضوعات مختلف اسلامی را محکم، خالص و بی‌پیرایه بر جهان ارائه کنیم.
گزارش: جلال خسروی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه