هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

بدون تحقیق و پژوهش نمی‌توان با جنگ ترکیبی و شناختی دشمن مقابله کرد

در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره علامه حلی(ره) استان ایلام عنوان شد

بدون تحقیق و پژوهش نمی‌توان با جنگ ترکیبی و شناختی دشمن مقابله کرد

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: بدون مطالعه و تحقیق و پژوهش، نمی‌توان با جنگ ترکیبی و شناختی دشمن مقابله کرد و نیازمند حضور پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی در عرصه جنگ شناختی هستیم.

آیین اختتامیه پنجمین جشنواره علامه حلی(ره) استان ایلام، با حضور حجج‌اسلام والمسلمین؛ الله‌نور کریمی‌تبار  نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام، مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور و فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور، ۱۳ اردیبهشت در سالن آمفی‌تئاتر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه از ایلام، حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، در این مراسم اظهار کرد: پژوهش در مدارس علمیه، یکی از اولویت‌هایی است که تلاش کردیم، برای آن برنامه داشته باشیم، پیگیری کنیم و رشد بدهیم؛ به‌لطف خدا شاهد افزایش سطح کمی و کیفی آثار جشنواره‌های استانی علامه حلی(ره) هستیم.
وی افزود: در نظام حوزه، آموزش و پژوهش کنار هم هستند و مباحث تهذیبی هم، دارای جایگاه خاصی است؛ لذا تقویت و ترویج جشنواره‌ها در مدارس علمیه و ارسال آثار فاخر و پژوهش‌محور، از اهداف مهم و اصلی جشنواره علامه حلی(ره) است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: از میان ۲۶۰ نشریه معتبر علمی، پژوهشی و ترویجی با محتوای علوم انسانی، انسانی و اسلامی که توسط دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه منتشر می‌شود، سهم نشریه‌های اختصاصی حوزه‌های علمیه ۱۲۰ مورد است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی یادآور شد: در سال‌های قبل، با محدودیت تعداد رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی روبه‎رو بودیم؛ اما اکنون این تعداد با توجه به نیازسنجی‌های صورت‌گرفته، به ۷۰ رشته افزایش یافته است.
وی در ادامه تصریح کرد: امروز با جنگ ترکیبی شناختی دشمن روبه‌رو هستیم و بدون تحقیق و مطالعه نمی‌توانیم، وارد این کارزار شویم؛ چرا‌که به‌تدریج این هجمه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر کشور و به‌ویژه نسل جدید خواهد گذاشت که برای جلوگیری از این آسیب‌ها، نیازمند حضور پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی به این عرصه هستیم.
وی اضافه کرد: انجام تحقیقات و پژوهش‌های میدانی در مبحث مهم جهاد تبیین، یکی از مهمترین دغدغه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری است که این موضوع، باید در مقابله با هجمه‌ها و شبهات دشمنان مورد توجه قرار گیرد.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: برای درمان هر آسیبی، نیازمند تشخیص و برای تشخیص، نیازمند مطالعه و تحقیق و پژوهش میدانی در آن موضوع هستیم؛ لذا در حوزه تحقیق میدانی با ضعف و کاستی مواجه هستیم و باید در اردوهای تابستانی یا دوره‌های دانش‌افزایی در کنار مهارت‌های عمومی، مهارت‌های پژوهش‌های میدانی را تقویت کنیم.
روحانیت سرباز خط مقدم مقابله با هجمه‌های دشمن است
نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام نیز در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره علامه حلی(ره) این استان، اظهار کرد: نام علامه حلی(ره) برای طلاب و روحانیون، چه از نظر علمی و چه از نظر تقوا و اخلاص، تکلیف‌آور است و طلاب و روحانیت باید ادامه‌دهنده راه این بزرگان باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار افزود: شبهاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، نتیجه سال‌ها تلاش پژوهشگران اسلام‌شناس غربی در اتاق‌های فکر و اندیشکده‌هاست و هدف آنها، دین‌زدایی از نسل جدید است؛ اما طلاب و روحانیت به‌عنوان سربازان خط مقدم مقابله با شبهات و هجمه‌های دشمن هستند و مبلغان دین، برای پاسداری از حدود الهی تمامی هستی خود را فدای رضای الهی می‌کنند و با تألیف، اندیشه، گفتار و رفتار برای دفاع از دین، به‌پا می‌خیزند.
 امام جمعه ایلام تصریح کرد: علم و دانش همراه با ایمان، انسان را در دو بُعد مادی و معنوی بالا برده و همچنین مایه آسایش و آرامش انسان است.

 
  استفاده از تمام ظرفیت‌ها، بالاخص پژوهش‌های میدانی در مواجهه با شبهاتحجت‌الاسلام والمسلمین فاضل نیز در این مراسم، اظهار کرد: دشمنان با تمام سعی، قصد نفوذ به عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارند؛ به‌همین دلیل باید با تمام توان و استفاده از ظرفیت‌های مختلف، بالاخص پژوهش‌های میدانی و با پاسخ‌دهی به شبهات القا‌شده در ذهن جوانان جامعه، از این امر جلوگیری نماییم.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور افزود: نسل امروز آگاهی و اطلاع کافی از فساد و تباهی دوران رژیم گذشته ندارد و ذهن آنها، درگیر مطالب و شبهات و القائات رسانه‌های معاند است؛ لذا پژوهشگران و محققان حوزه، باید تمام تلاش خود را در خنثی‌سازی دسیسه‌های دشمن به‌کار گرفته و در راهنمایی و هدایت بیشتر جوانان و نوجوانان به مبانی دینی، مثمر ثمر باشند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور عنوان کرد: در آستانه صدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم هستیم و همچنان، خدمات و اندیشه‌های ماندگار امام راحل(قد)، شهید مطهری(ره) و مقام معظم رهبری، در تعالی و فعالیت آن به‌‎عنوان حوزه علمیه پویا، به‌یاد‌ماندنی و تأثیر‌گذار است.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه