هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هدف ستادهای راهبری حوزه علمیه کمک به حل مسائل نظام است

دستیار ویژه مدیر حوزه‌های علمیه

هدف ستادهای راهبری حوزه علمیه کمک به حل مسائل نظام است

دستیار ویژه مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هدف از تشکیل ستادهای راهبری، نخست کمک به نهادهای حوزوی است و در گام دوم، در خصوص مسائل نظام با نگاه اولویت‌سنجی به دستگاه‌های مختلف کمک می‌کنند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رجائی‌نیا در پانزدهمین جلسه ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه که با حضور حجت‌الاسلام ‌والمسلمین آقاتهرانی رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و پولادگر معاون توسعه ورزش‌ قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، در سالن جلسات آیت‌الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به تشکیل ستادهای راهبری در این مرکز، اظهار کرد: در طی سال‌های اخیر بحثی بود که نهادهای حوزوی که ظرفیت بالایی دارند، بتوانند در ارتباط با هم به مسائل راهبری نظام بپردازند.
وی با بیان اینکه، الگویی که پیاده‌سازی شد، در نهایت منجر به تشکیل ستادهای راهبری شد و تاکنون ۳۲ ستاد تشکیل شده است، اعضای این ستادها را افرادی از نهادهای حوزوی، دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، شخصیت‌های دانشگاهی و اجرایی تشکیل می‌دهند. هدف از تشکیل این ستادها، نخست کمک به نهادهای حوزوی است و در گام دوم، در خصوص مسائل نظام با نگاه اولویت‌سنجی به دستگاه‌های مختلف کمک می‌کنند.
دستیار ویژه مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه این ستادها علاوه بر سند چشم‌انداز، دو برنامه ۵ساله و یک‌ساله دارند که اهداف تعیین‌شده‌ای را دنبال می‌کنند، بیان کرد: کار خوب دیگری که صورت گرفت، این بود که در ستادها، دبیرخانه برنامه هفتم نیز، از یک سال و نیم پیش ‌راه‌اندازی شد که اقدامات خوبی نیز صورت‌گرفته است.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رجائی‌نیا خاطر‌نشان کرد: هدف از تشکیل این دبیرخانه نیز نقش‌آفرینی ستادهای راهبری در تدوین برنامه هفتم توسعه و کمک به مجلس شورای اسلامی است.

  نیازمند حضور حوزههای علمیه در ورزش کشور هستیم
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه حضور حوزه‌های علمیه را در عرصه ورزش کشور ضروری دانست و آمادگی خود را جهت تعامل و حمایت از این ستاد اعلام کرد.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین آقاتهرانی با بیان اینکه، در زمینه‌های مختلف از جمله ورزش باید به برنامه‌ریزی و توطئه‌های دشمنان توجه کنیم، ادامه داد: از حوزه این توقع وجود دارد که برنامه‌ریزی‌های لازم در برابر مقابله با این توطئه‌ها را پیش‌بینی کرده و راه‌حل‌های مناسب را ارائه دهد.
وی با تأکید بر اینکه، اولین توقع از حوزه این است که بگوید، چه راهکارهایی دارد که اولاً در صحنه باشیم و دوم اینکه حرف برای گفتن داشته باشیم، ابراز کرد: در مجلس شورای اسلامی هر کاری بتوانیم، برای حمایت از ورزش حوزه‌های علمیه انجام می‌دهیم.

  تربیت بیش از ۱۰۰ مربی فرهنگی ورزشی در کشور
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه نیز در این جلسه بیان کرد: چند سال است که همکاران ما در این ستاد با همکاری کمیته ملی پارالمپیک و وزارت ورزش و جوانان، دوره‌های تربیت مربی فرهنگی ورزشی ویژه طلاب حوزه‌های علمیه را در دستور کار قرار داده‌اند که تاکنون، بیش از ۱۰۰ طلبه ورزشکار ضمن گذراندن دوره‌های طراحی‌شده، آماده خدمت به جامعه ورزش کشور شده‌اند.
حجت‌الاسلام پناهی ابراز کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس، حمایت‌های خوبی در سال گذشته از ورزش حوزه داشتند که ضمن تشکر از حجت‌الاسلام ‌والمسلمین آقاتهرانی نیاز داریم، این حمایت‌ها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در ستاد راهبری ورزش حوزه، دو اقدام مهم صورت پذیرفت که مجلس شورای اسلامی می‌تواند، از آنها بهره‌برداری ویژه نماید، ادامه داد: آن دو اقدام، تهیه بسته پیشنهادی احکام ورزش برنامه هفتم توسعه و طرح تسهیل ماده ۲۷ قانون الحاق دو، مبنی بر واگذاری طرح‌های ورزشی نیمه‌تمام به بخش خصوصی، با اولویت نهادهای فرهنگی و نیروهای ارزشی است.
حجت‌الاسلام پناهی به اقدامات کارگروه‌های این ستاد اشاره کرد و افزود: کارگروه پژوهشی ستاد راهبری ورزش، ۱۶ موضوع پژوهش‌ مورد نیاز ورزش کشور را در دستور کار خود قرار داده که می‌تواند، زمینه خوبی برای همکاری این ستاد و مجلس شورای اسلامی باشد.
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در اغتشاشات شاهد بودیم که برخی از سلبریتی‌ها و ورزشکاران به‌نوعی آب به آسیاب دشمن ریختند؛ ولی به‌دلیل نداشتن برنامه جامع از ورزشکاران ارزشی، این امکان برای چهره‌های ارزشی وجود نداشت تا از ارزش‌های نظام و اسلام حمایت کنند که در همین راستا، این ستاد طرح حمایت و صیانت از ورزشکاران ارزشی را تدوین نموده است.
وی افزود: در راستای جهاد تبیین و کار فرهنگی عملیاتی در ورزش، نیاز به حمایت از ورزشکاران ارزشی جهت تأسیس مدارس آموزش حرفه‌ای ورزش هستیم که در این راستا چند سالی است، آقای محمد انصاری در رشته فوتبال اقدام به تأسیس مدرسه فوتبال به‌نام شهید ابراهیم ‌هادی نموده و این آمادگی وجود دارد که در صورت حمایت نظام و مجلس شورای اسلامی، شعب این مدرسه فوتبال ارزشمند، در جاهای مختلف کشور راه‌اندازی شود.
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه ضمن اعلام آمادگی این ستاد جهت همکاری با مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت ورزش و جوانان، افزود: نیازمند حمایت بیش‌از پیش مجلس شورای اسلامی از این ستاد و ورزش طلاب هستیم و امیدواریم، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین آقاتهرانی نیز، همراه و پشتیبان ما باشند.

​​​​​​​   فرهنگ ورزش در حوزههای علمیه ترویج یابد
سیدمحمد پولادگر معاون توسعه ورزش‌ قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان نیز در این جلسه، اظهار کرد: نگاه آیت‌الله اعرافی به ورزش حوزه، ارزشمند است و باید حمایت‌های لازم از ورزش طلاب صورت بگیرد.
وی ادامه داد: در مدارس علمیه، هنوز برنامه جدی در زمینه ورزش وجود ندارد و علاوه بر این امکانات ورزشی نیز در مدارس وجود ندارد؛ اما در دانشگاه‌های کشور، امکانات و سالن‌های ورزشی بسیار خوبی وجود دارد.
پولادگر با تأکید بر اینکه، حتی یک سالن در مدارس علمیه وجود ندارد و برای این کاستی‌ها، باید یک فکر اساسی صورت بگیرد، ابراز کرد: در ورزش قهرمانی نیز حوزه ورود جدی نداشته است؛ به‌عنوان‌مثال دانشگاه‌ها فدراسیون دارند که برای ورود به ورزش قهرمانی کمک‌حال آن‌ها شده است.
معاون توسعه ورزش‌ قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، ادامه داد: برای تجهیز مدارس علمیه، باید اقدامات لازم صورت بگیرد و علاوه بر این، باید فرهنگ ورزش در حوزه ترویج شود و مدیران مدارس نیز در این زمینه باید همکاری لازم را داشته باشند که در این باره نیاز به حمایت مجلس شورای اسلامی از ورزش حوزه به‌شدت وجود دارد تا کاستی‌های جبران شود.
گزارش: داوود مظاهری

ارسال دیدگاه