هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تغییر فضای جامعه با احیای مساجد

آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور  تأکید کرد

تغییر فضای جامعه با احیای مساجد

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری، ۳۰مرداد در دیدار رئیس و اعضای ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با اشاره به جایگاه مسجد در قرآن کریم، گفت: در قرآن حدود بیست و هشت مورد نسبت به مسجد و عمران و آبادانی آن سخن به میان آمده است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،  عمران مسجد را فراتر از ساخت‌وساز مسجد ارزیابی کرد و ابراز داشت: عمران مسجد که در قرآن بدان تأکید شده است، می‌تواند معنای گسترده‌ای داشته باشد. امام صادق(ع) در پاسخ به سؤالی، عمران مسجد را به معنای مطرح نشدن سخن باطل در مسجد معرفی کردند که نشان از این است که «عمران» در آیات شریفه قرآن کریم، عمران و آبادانی فرهنگی مسجد را هم شامل می‌شود.
وی ادامه داد: گرچه ساخت و ساز مسجد ارزشمند است؛ ولی باید در مساجد ما کار فرهنگی انجام شود، زیرا چه بسا مساجدی که از لحاظ ساختمان وضعیت خوبی دارند، ولی از لحاظ فرهنگی، فعالیت و اثرگذاری خاصی ندارند که در این صورت تأمین کننده هدف مورد نظر نیستند.
امام جمعه قم در ادامه سخنان خود به تفسیر آیه [إنما یعمر مساجد الله من آمن بالله والیوم الاخر وأقام الصلاة وآتى الزکاة ولم یخش إلا الله فعسى أولئک أن یکونوا من المهتدین] پرداخت و اظهار داشت: مطابق این آیه شریفه، کسانی می‌توانند مسجد را به عمران و آبادانی برسانند که در بعد اعتقادی، ایمان به مبدأ و معاد و در بعد رفتاری نیز اقامه صلاة و زکات را داشته باشند.
وی ادامه داد: ویژگی بعد هم این است که خدا را در همه امور حاضر و ناظر ببینند و از کسی جز او نهراسند. بعد از همه این مراحل، خداوند می‌فرماید «فعسى أولئک أن یکونوا من المهتدین. » یعنی امید است که این افراد از هدایت شدگان باشند.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خطاب به مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: شاید شما در مساجد آجری روی آجر نگذارید؛ اما فعالیت‌های شماست که مسجد را زنده، پویا، حرکت‌آفرین، هدفمند و خداباور نسبت به گروه هدف تبدیل می‌کند.
آیت‌الله حسینی بوشهری  با یادآوری علت نامگذاری روز جهانی مسجد در پی آتش زدن مسجد الأقصی در سال ۱۳۴۸ه‍جری شمسی و تلاش‌های صهیونیست‌ها در سال‌های پس از آن برای آسیب زدن به ساختمان مسجد، هدف نهایی رژیم صهیونیستی را از بین بردن قبله اول مسلمانان و ساخت یک معبد یهودی عنوان کرد و افزود: علت اینکه ما این روز را گرامی می‌داریم، این است که قرآن اهتمام زیادی نسبت به مسجد الأقصی دارد و مسلمانان تا مدت‌ها به طرف آن نماز می‌خواندند و علاوه بر آن، این مسجد جایگاه و محل عروج پیامبر گرامی اسلام(ص) است.

یکی از فلسفههای جهاد، حفظ اماکن مذهبی است
استاد حوزه علمیه قم یکی از فلسفه‌های جهاد را حفظ اماکن مذهبی همچون مسجد عنوان کرد و آن را نشانه جایگاه ویژه مسجد دانست و اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع وصلوات ومساجد یذکر فیها اسم الله کثیرًا. » یعنی اگر نبود اینکه عده‌ای به جهاد بپردازند، این بنیان‌های عبادت، چه کلیسا و کنیسه و چه مساجد، از بین می‌رفتند؛ بنابراین مطابق این آیه شریفه، یکی از فلسفه‌های جهاد، حفظ این پایگاه‌های اعتقادی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی‌های مسجد طراز انقلاب اسلامی و کارکردهای آن پرداخت و ابراز داشت: معماری، نظافت و همچنین خدمتگزاران مسجد، از امام جماعت تا خادم باید متخلق به اخلاق دینی بوده و شرایط مناسبی داشته باشند، تا کارکردهای متنوع مسجد امکان‌پذیر باشند.

 کانونهای مساجد موتور محرک مساجد هستند
نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: هیچ مرکزی نمی‌تواند جایگاه این پایگاه عظیم را پر کند؛ بلکه این مراکز بدلی گاهی نتیجه عکس نیز به همراه دارند. مسجد علاوه بر بعد عبادی که مسئله بسیار مهمی است، کارکردهای متنوع دیگری نیز دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
آیت‌الله حسینی بوشهری  در ادامه به بیان برخی از کارکردهای مسجد پرداخت و آن را پایگاه آموزشی، مرکز فرهنگی، تبلیغی، سیاسی، اجتماعی و محل آرامش عنوان کرد و بیان داشت: مسجد مرکز تشکیل حکومت اسلامی در زمان پیامبر (ص) بوده است و تمامی فعالیت‌ها از تعیین سیاست‌های نظام تا تعلیم و تعلم در مسجد انجام می‌گرفته است.
وی افزود: مسجد کارکرد رسانه‌ای هم دارد؛ چرا که عدالت یکی از شروط امام جماعت است و بنابراین صحیح‌ترین اخبار را می‌توان از مسجد دریافت کرد؛ بر خلاف فضای مجازی که به واسطه بمباران رسانه‌ای دشمن پر از اخبار دروغ است.
​​​​​​​
رسالت امام جماعت تنها اقامه نماز نیست
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  خطاب به مسئولان کانون‌های مساجد گفت: اقتضائات زمان را در نظر بگیرید و در ایجاد تحول به صرف تغییر واژگان بسنده نکنید؛ بلکه تلاش کنید از این ظرفیت‌ها به‌خوبی بهره‌برداری نمایید؛ چرا که اگر مساجد ما احیا شوند، فضای جامعه تغییر خواهد کرد.
وی کانون‌های مساجد را موتور محرک مساجد توصیف کرد و خطاب به ائمه جماعات تصریح کرد: رسالت امام جماعت تنها اقامه نماز نیست؛ بلکه باید با افرادی که همسایه مسجد هستند ارتباط بگیرد و فرزندان آن‌ها را به مسجد جذب کند. نباید از آموزش نوجوانان غافل شد. کانون‌های فرهنگی باید میان مسجد و سایر فضاهای آموزشی مانند پیش‌دبستانی، دبستان و بالاتر ارتباط عمیقی ایجاد کنند.
آیت‌الله حسینی بوشهری  در پایان سخنان خود، یکی از مشکلات مساجد را تعدد مراکز تصمیم‌گیر درباره مسجد ارزیابی کرد و خواستار تقسیم کار این مراکز و فعالیت تحت یک مدیریت واحد شد.
گفتنی است در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین کمال خداداده گزارشی از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد کشور ارائه کرد و فراهم‌سازی شرایط حضور با نشاط نوجوانان و جوانان در مسجد را از مهم‌ترین اهداف کانون‌های مساجد برشمرد و از فعال‌سازی کانون‌های اختصاصی بانوان خبر داد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه