هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

جشنواره شیخ طوسی(ره) باید در ابعاد بین‌المللی توسعه یابد

رئیس جامعة المصطفی العالمیه

جشنواره شیخ طوسی(ره) باید در ابعاد بین‌المللی توسعه یابد

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: زمانی که جشنواره شیخ طوسی(ره) آغاز به‌کار کرد، تحقیق‌نگاری در متن نظام آموزشی المصطفی وجود نداشت؛ اما اکنون تحقیق‌نگاری به اجزای نظام آموزشی تبدیل شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعة المصطفی العالمیه در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره شیخ طوسی(ره) به جایگاه جشنواره در منظومه فعالیت‌های پژوهشی المصطفی اشاره کرد و افزود: جامعةالمصطفی از پیشگامان برگزاری جشنواره‌های پژوهشی در قم به‌شمار می‌آید و مقدم بر بسیاری از مراکز علمی، به فرهنگ‌سازی کار پژوهشی و فراهم کردن عرصه‌ای برای عرضه آثار و تولیدات علمی اساتید، همکاران، طلاب و فضلای خود اهتمام داشته است. جشنواره شیخ طوسی(ره) قدیمی‌ترین جشنواره پژوهشی در قم بوده و الهام‌بخش بسیاری دیگر از جشنواره‌های مشابه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با تأکید بر توسعه عرصه‌های تحقیق‌نگاری در جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: زمانی که جشنواره شیخ طوسی(ره) آغاز به‌کار کرد، تحقیق‌نگاری در متن نظام آموزشی المصطفی وجود نداشت؛ اما هم‌اکنون تحقیق‌نگاری به اجزای نظام آموزشی تبدیل شده است که این مطلب از دستاوردهای جشنواره به‌شمار می‌آید.
وی جشنواره شیخ طوسی را عرصه‌ای برای گردآوری، ارزیابی و ارائه کلیه آثار و تولیدات علمی در المصطفی دانست و گفت: کارکرد این جشنواره بیشتر از قبل احساس می‌شود و به‌ویژه در ابعاد بین‌المللی نیز باید توسعه یابد.
رئیس جامعةالمصطفی، قرار دادن جوایز علمی و فرهنگی همچون جایزه نوبل را یکی از اقدامات متداول در دنیا به‌منظور جهت‌دهی آثار و ارزش‌سازی دانست و ادامه داد: اخیراً بحث نکوداشت برخی از فعالان پژوهشی بین‌المللی نیز به حاشیه جشنواره شیخ طوسی(ره) افزوده شده است که اقدام مناسبی است و می‌تواند، با اهداف جشنواره مطابقت داشته باشد.
وی انتخاب موضوع ویژه را یکی از مسائل مهم جشنواره شیخ طوسی عنوان کرد و افزود: موضوعات ویژه جشنواره باید از مسائل مهم جهانی انتخاب شود که دارای ویژگی فرارشته‌ای و فراحوزه‌ای است. در سنوات گذشته سعی شده بود، موضوعات ویژه به‌شکلی انتخاب شود که از هر رشته و هر مقطعی، بتوان پیرامون آن قلم زد. برای نمونه گفتمان بین‌الملل انقلاب اسلامی که برای جشنواره امسال انتخاب شده است، یک کلان روایت و نگاه گفتمانی است.
رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به انتخاب موضوع ویژه‌ جشنواره امسال با عنوان گفتمان بین‌المللی تمدن اسلامی، مبانی یک تمدن مادی‌گرا، انسان‌محور، فردگرا و منفعت‌طلب را کاملاً متغایر با مبانی تمدن الهی عدالت‌محور دانست و اذعان داشت: تمدن اسلامی از ارزش‌های فراانسانی مانند عدالت و معنویت بهره‌مند است؛ لذا یک تمدن جهانی به‌شمار می‌آید که می‌تواند ارزش‌های خود را در عرصه‌ بین‌الملل ارائه نماید و همه دشمنی‌های تمدن سلطه‌گر غربی با انقلاب اسلامی نیز، از همین مسئله ریشه می‌گیرد.
رئیس جامعةالمصطفی، بزرگترین هدف و داعیه انقلاب اسلامی را احیا و بازسازی تمدن جدید الهی و معنوی برای بشریت خواند و اظهار کرد: تولید این گفتمان، نیاز به کار علمی دارد و فیلسوفان و اندیشمندان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی در تمامی ابعاد باید بدان بپردازند. بنابراین یک کلان روایت برای موضوع جشنواره انتخاب شده است که جا دارد، در سال‌های بعد نیز به‌نحوی به آن پرداخته شود.

  پیشبینی حضور ۴۰ ملیت در جشنواره شیخ طوسی(ره)
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی نیز در این دیدار با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره بیست و پنجم، به تنوع ملیتی مشارکت‌کنندگان این جشنواره اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با توجه به سابقه درخشان برگزاری این جشنواره بین‌المللی، باید بگویم هرساله سطح کیفی آثار و همچنین تنوع ملیتی طلاب مشارکت‌کننده بیشتر می‌شود و پیش‌بینی ما این است که امسال بیش از ۴۰ ملیت در جشنواره بیست و پنجم حضور خواهند داشت.
رئیس جشنواره پژوهشی شیخ طوسی، «گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل» را محور اصلی این جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: محورهای اصلی فراخوان مقاله جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی شامل: «عقلانیت و معنویت و گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل»، «علم و فناوری و گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل»، «جامعه و فرهنگ و گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل»، «حقوق و سیاست و گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل»، «اقتصاد و مدیریت و گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل» می‌باشد.
وی مهلت ارسال آثار را تا پایان آذرماه سال جاری عنوان کرد و افزود: اختتامیه این دوره جشنواره شیخ طوسی، ۲۶ بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
گزارش: رحیم کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه