هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

شناسنامه واقعی تهران؛ پیشگامی و انقلابی بودن

امام خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴هزار شهید تهران بزرگ

شناسنامه واقعی تهران؛ پیشگامی و انقلابی بودن

آیین اختتامیه یادواره ۵۸۰ شهید طلبه و روحانی تهران در راستای برگزاری کنگره عظیم ۲۴هزار شهید این استان با پخش بیانات امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران این کنگره و پیام آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و حجت‌الاسلام و‌المسلمین حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران و با حضور علما، جمع کثیری از فرماندهان و مسئولان  طلاب تهران و خانواده معظم شهدا، 10بهمن در حرم مطهر حضرت امام خمینی(قد) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴هزار شهید تهران بزرگ که ۳ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شده بود، 10بهمن در محل برگزاری همایش در تهران منتشر شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، تهران را نماد همه خصوصیات بارز ملت ایران دانستند و با اشاره به نقش‌آفرینی مردم تهران در حوادث ۱۵۰ سال اخیر و هم‌چنین الهام‌بخش بودن تهران در حوادث انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب، گفتند: تهرانِ پیشگام و انقلابی، شناسنامه واقعی این شهر بزرگ است که باید حوادث و جزئیات آن تدوین و برای نسل جوان تبیین شود.
رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به شجاعت، غیرت، دینداری، استقلال‌طلبی و دشمن‌ستیزی ملت ایران، افزودند: همه این خصوصیات در تهران قابل مشاهده است و مردم تهران، حداقل از یک قرن و نیم اخیر، در همه مبارزات سیاسی بر ضد ظلم و استبداد و استعمار، پیشرو بوده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به تلاش‌های گسترده‌ای که در دوران پهلوی‌ها برای تغییر هویت ملی و اسلامی تهران انجام شد، گفتند: به‌رغم همه این تلاش‌ها، تهران در قضایای انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب، نقش‌آفرین و الهام‌بخش برای همه کشور بود.
ایشان تأکید کردند: تهران و مردم آن، باید با چنین شناسنامه انقلابی برای نسل جوان معرفی شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهدای انقلاب اسلامی را برترین شهدا دانستند و افزودند: یکی از نکاتی که باید در مراسم بزرگداشت شهدا به آن توجه شود، جایگاه شهیدان انقلاب است؛ زیرا این شهیدان در مسیری به شهادت رسیدند که مانع از هضم شدن ایران و دنیای اسلام در فرهنگ کفر و استکبار شد و امروز شاهد تأثیرات شگرف آن در دنیای اسلام هستیم.
ایشان با تأکید بر اینکه نظام اسلامی هیچ دستورالعملی برای صدور انقلاب ندارد، خاطرنشان کردند: انقلاب هم‌چون هوای خوش بهاری و هم‌چون بوی گل است که نمی‌توان جلوی آن را گرفت و به‌صورت طبیعی منتشر می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی خون شهیدان را تضمین‌کننده ثبات انقلاب دانستند و گفتند: امروز نیز شهیدان، ما را در مسیر انقلاب نگه داشته‌اند و هر زمانی که مقداری احساس سستی می‌شود، نام و یا حرکت و یا شهادت یک شهید، موجب تجدید قوای ملت می‌شود؛ همان‌گونه که شاهد حرکت سراسری ملت ایران در شهادت سردار سلیمانی بودیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان تأکید کردند: بزرگداشت شهدا تداوم راه آنان را برای نسل‌های جدید تضمین می‌کند.

 تاریخ هرگز ایثارگری و پیشگامی عالمان فرهیخته را فراموش نمیکند
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، متن پیام آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به‌مناسبت برگزاری یادواره ۵۸۰ شهید طلبه و روحانی پایتخت به این شرح است:
شهداء هم‌چون ستارگان آسمان، راهنمای زمینیان در شرایط سخت فتنه‌های حیرت و جهالت هستند. خط نور خونین ایشان هم‌چون ستارگان دنباله‌دار، از زمین تا آسمان عرش الهی امتداد یافته است.
شهیدان، این انسان‌های اهل بصیرت در زمانه حیرت‌ها، چشمان بیدار و هوشیار مردمان هستند؛ و هم، ‌چون ماه، شب‌هنگام در زمان تمام آن چراغ پرفروغ الهی، در تاریکی ظلمات جهالت، بی‌گمان ملتی به کمال می‌رسد و از نقص و عیب می‌رهد که در مسیر کمالات خویش بهره‌مند از چشم و چراغی باشد که راهنما و دستگیر ایشان در همه اعصار و ازمان به‌ویژه در هنگامه تاریکی فتنه‌ها باشد.
یادکرد و بزرگداشت شهیدان به‌ویژه شهدای ارجمند روحانیت، این پاسداران قلم و جهاد و اجتهاد، به‌منزله تکریم خط سرخگین حماسه و شهادت است.
همانانی که دو بال علم و عمل را به کار بستند تا در مقام جامع اسمی ذوالجلال والاکرام، هدایت ارائه طریق را با ایصال الی‌المطلوب بیامیزند تا هم چشم و چراغ ملت باشند و هم عروةالوثقی و حبل‌الله علم و عمل و جهاد و اجتهاد.
 این عالمان شهید به‌عنوان اختران فروزان آسمان و حبل‌الله و ریسمان الهی از باب وابتغوا الیه الوسیله، همان وسایل الهی برای سالکان طریق حقیقت و عدالت و صلح و سعادت است تا بتوان، با تمسک به ایشان در سیر الی‌الله بر براق نور سوار شد و سعادت دنیوی و اخروی را به هم پیوند زد و خوشبختی را همزمان با آرامش و آسایش به آغوش کشید و از هیچ تهدیدی نهراسید و در دام هیچ فتنه‌ای گرفتار نیامد و پیروز و سربلند به‌توفیق و مدد الهی بیرون آمد و به مقصود در مقصد رسید.
تاریخ هرگز فداکاری و ایثارگری و پیشگامی عالمان فرهیخته روحانیت را فراموش نمی‌کند؛ آنانی که در هر خطیری خطر کرده و میدان‌دار علم و عمل بودند؛ شهیدان الهی که در یک دست کتاب‌الله و در دست دیگر، ابزار و وسایل جهاد در میادین و ساحات گوناگون را به دست داشتند.
آنانی که گاه در ساحت نظامی و در عرصه دفاع مقدس به شمشیر و سلاح و گاه دیگر، در ساحت بهداشت و درمان با سلاح توسل و ایمان و درمان و گاه در میدان جهاد تبیین یا جهاد اقتصادی، به‌اقتضای هر زمان و مکان به‌تبعیت از فرمان ولی‌فقیه که عصاره وصیت شهیدان است، جان‌برکف شتافتند و جان شیرین به کف داشتند تا غمی از دلی بزدایند و اشکی از گوشه چشمی بردارند و دلی را شاد کنند.
در پایان ضمن توصیه طلاب و روحانیون عزیز به مطالعه و بهره‌مندی از وصیت‌نامه‌های نورانی و درس‌آموز شهدای والا‌مقام و نیز بزرگداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی کرمان و شهدای مظلوم غزه، از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران کنگره شهدای روحانی استان تهران صمیمانه قدردانی کرده و توفیق روزافزون همگان در ترویج فرهنگ شهادت را از خداوند متعال خواستارم.

  روحانیت، کلام خود را در زمزم ولایت طراوت میبخشد
​​​​​​​
متن پیام حجت‌الاسلام و‌المسلمین حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، به‌مناسبت برگزاری یادواره ۵۸۰ شهید طلبه و روحانی پایتخت به این شرح است:
سلام و درود خداوند بر اعزه روحانی که در شباب عمر خویش، با خون پاک خود، احسن‌الرسائل یعنی رساله شهادت را نوشته و پاسدار ارزش‌ها و فضیلت‌های اسلام ناب محمدی(ص) شدند. درود و تحیت خداوند منان بر خانواده معظم شهدا که در محفل مقدس خود، ابرار روزگار را در عرصه‌های مختلف تربیت نموده و ابراهیم‌وار رضا به رضای الهی داده و عزیزان خود را نثار درگاه حضرت حق نمودند.
روحانیت سخنگوی مکتب و مبلغ دین است و کلام خود را در زمزم ولایت طراوت می‌بخشد. نوشیدن شهد شیرین شهادت در کنار رزمندگان اسلام، چه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، چه در دفاع از حرم اهل‌بیت(قد) و چه در فتنه و اغتشاشات، تأییدی است بر درستی آن‌چه آموخته و امضایی بر صحت آنچه درک نموده و گواه روشنی بر این حقیقت که حجره‌های امروز سنگر جهاد و اجتهاد است و سنگرهای جهاد، حجرات معنویت‌بار تعلم، عمیق‌ترین درس‌های هستی است و به‌راستی که شهدای روحانی داعیه الهی بودن را در عمل اثبات نمودند.
افتخار داریم ۵۸۰ شهید روحانی پایتخت نیز، به‌تبعیت از سایر شهداء سوره هجرت و جهاد را خواندند و نماز عشق را با سلام شهادت به پایان رساندند و به کوی دوست پرکشیدند.
اینجانب ارادت خالصانه خود را به ساحت خانواده‌های مکرم شهدا ابراز کرده و از آستان حضرت احدیت توفیقات‌شان را در تداوم راه عزیزان‌شان و التزام به باور مترقی و قرآنی ولایت فقیه مسئلت می‌نمایم.
بنا داشتم در این محفل نورانی حضور بایم که به‌دلیل شرکت در تشییع جنازه یار دیرین امامین انقلاب استاد گران‌قدر حضرت آیت‌الله نمازی(ره). سلب توفیق گشتم و از درگاه خداوند تبارک و تعالی برای آن عالم ربانی خلود در روح و ریحان و جنت النعیم را نیز طلب می‌نمایم.
یادآوری می‌شود، در پایان این یادواره، از خانواده شهدا خصوصاً خانواده حجت‌الاسلام شهید صالحی خوانساری، حجت‌الاسلام شهید آرمان علی‌وردی، حجت‌الاسلام شهید حسن مختازاده و حجت‌الاسلام شهید مدافع حرم ‌هادی ذوالفقاری، با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سردار حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) و معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران و سایر مسئولان قدردانی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه