هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اقدام جالب امام جمعه ملک‌شهر اصفهان برای کودکان کار

اقدام جالب امام جمعه ملک‌شهر اصفهان برای کودکان کار

کارتن‌خواب‌ها که شاید معتادان و گرفتاران در دام اعتیاد هم در میان آنها باشند، هیچ مشکلی برای ما نداشتند؛ زیرا ما این تجربه را قبلاً داشتیم. این افراد جزء بی‌پناه‌ترین اقشار جامعه هستند که آزارشان به کسی نمی‌رسد و در قبال خدمتی که به آن‌ها می‌شود، به‌شدت خرسند می‌شوند.

چندی پیش کلیپی تحت عنوان «اقدام جالب امام جمعه ملک‌شهر» در ارتباط با کودکان کار در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی منتشر شد. خبرگزاری حوزه از اصفهان، در همین رابطه، با این امام جمعه، حجت‌الاسلام سیدروح‌الله فیاض که از آبان ۱۴۰۰، به‌عنوان امام جمعه شمال شهر اصفهان قبول مسئولیت کرده، به گفت‌وگو نشسته است.

درباره اقدام جالبی که در خصوص کارتنخوابها و کودکان کار با محوریت مصلای نماز جمعه ملکشهر کردهاید توضیح دهید؟
    ما برای اسکان کارتن‌خواب‌ها معتقد بودیم، یک مکان اختصاص یابد و این امر محقق شود؛ لذا تصمیم گرفتیم، با توکل بر خدا به‌عنوان یک مدل، مصلای نماز جمعه شمال شهر اصفهان، برای اسکان کارتن‌خواب‌ها در نظر گرفته شود تا کم‌کم این رفتار الگوسازی گردد. در زمینه کودکان کار هم برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم میزبان آن‌ها در این مکان مقدس باشیم؛ بنابراین هر شب، سرویسی در مکان‌های مختلف حاشیه شهر، کودکان کار را دعوت می‌کنند و آنها به این محل می‌آیند. کودکان و خردسالان پذیرش شده وسایل استحمام و اصلاح سر آنها فراهم می‌شود، یک دست لباس نو به آنها ارائه و با هماهنگی صورت‌گرفته، هرشب یک کارشناس بهزیستی آلام و رنج آنها را بررسی می‌کند.
همچنین پس از پذیرش کودکان کار در مسجد، یک مربی هماهنگ شده که در زمینه نقاشی و برنامه درسی دو ساعته در روز در خدمت این کودکان باشد.

اقدامات خداپسندانه شما در مصلای نماز جمعه شمال شهر اصفهان منحصر به کودکان کار است؟
    خیر، هدف ما این است که از ظرفیت بسیار بزرگ مصلای نماز جمعه و مساجد، بتوانیم در پناه دادن به بی‌پناه‌ترین افراد استفاده کنیم.کارتن‌خواب‌ها که شاید معتادان و گرفتاران در دام اعتیاد هم، در میان آنها باشند، هیچ مشکلی برای ما نداشتند؛ زیرا ما این تجربه را قبلاً داشتیم. این افراد جزء بی‌پناه‌ترین اقشار جامعه هستند که آزارشان به کسی نمی‌رسد و در قبال خدمتی که به آن‌ها می‌شود، به شدت خرسند می‌شوند.
براین اساس یک برنامه‌ریزی مجزایی در این زمینه صورت گرفت و هر شب یک مشاور در مصلای نماز جمعه حاضر شده و برای ترک اعتیاد به آنها کمک می‌کند و تاکنون چندین نفر به کمپ‌های ترک معرفی شده‌اند؛ حتی چند نفر بانی و خیّر مراجعه و اعلام آمادگی برای فراهم کردن شغل این افراد بعد از ترک آنها کرده‌اند.

در این راه و تقبل هزینههای این امر، نهادها و دستگاههایی هم کمکحال شما بودهاند؟
  پیش‌بینی ما برای هر نفر جهت نظافت، خرید لباس، تغذیه و رفت و آمد در حداقل‌ترین قیمت، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است که فعلاً ۲۰ میلیون تومان وام شخصی گرفته‌ایم و از این طرق اقدام می‌کنیم. تاکنون شهرداری فقط برای سرویس رفت و آمد به ما کمک کرده و هیچ نهادی در زمینه هزینه‌های مالی پا به عرصه خدمت و کمک ننهاده و تاکنون این کار به‌صورت مردمی پیش رفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه