هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

هشدار نسبت به نفوذ افراد نااهل در بین دستگاه‌ها

در دیدار مراجع عظام و علما با رئیس قوه قضائیه تصریح شد

هشدار نسبت به نفوذ افراد نااهل در بین دستگاه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، ۲۶‌خرداد در صدر هیئت عالی قضایی به شهر مقدس قم سفر کرد. وی پس از تشرف به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس قم و رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد.

   باید برای سرقتهای اقتصادی، رانتخواری و رشوهخواری تدبیر کرد
به گزارش خبرگزاری شفقنا، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، ۲۷‌خرداد در این دیدار، ضمن قدردانی از اقدامات دستگاه قضا و آرزوی توفیق برای حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای و دیگر مسئولان این قوه، توصیه‌های مهمی خطاب به ایشان و هیئت همراه بیان کردند.
ایشان با اشاره به برخی از کمبودها و کاستی‌های موجود در دستگاه قضا، برخی از قوانین دست‌وپاگیر را عامل تأخیر در رسیدگی به پرونده‌ها دانستند و گفتند: گاهی به‌دلیل همین قانون‌های دست‌وپاگیر، رسیدگی به یک پرونده چند ماه عقب می‌افتد؛ باید کاری کرد که این بهانه‌ها برچیده و سرعت عمل بیشتر شود. این اتفاق سبب خواهد شد که افراد بیشتری به حق‌شان برسند.
این مرجع تقلید بر لزوم همکاری سایر دستگاه‌ها با قوه قضاییه در راستای کاهش پرونده‌ها و جرائم تأکید و با اشاره به نقش مهم مسائل اقتصادی و گرانی‌ها در پیدایش برخی ناهنجاری‌ها، تصریح کردند: برخی از این مسائل مستقیما اثر منفی‌اش متوجه دستگاه قضا می‌شود و برای کاهش آن، چاره‌ای جز همکاری با قوه قضاییه نیست.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، نفوذ افراد نااهل در بین دستگاه‌ها را از دیگر مشکلات موجود دانستند و تأکید کردند: این موضوع از جمله مسائل پیچیده‌ای است که افراد نفوذی در دستگاه‌ها دارند، آن را انجام می‌دهند. مسائل پیچیده اقتصادی؛ از جمله سرقت‌های اقتصادی، رانت‌خواری و رشوه‌خواری که باید برای این‌ها تدبیر و فکر کرد.
معظم‌له افزودند: در زمان قبل از مسئولیت شما، در جرائد منتشر شد که فلان تشکیلات چند هزار خودرو به‌صورت غیرقانونی وارد کرده است. قطعاً یک نفر به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را بکند و قطعاً با نفوذ در دستگاه‌های دیگری دست به این کار زده است.
ایشان اطاله دادرسی را از مشکلات همیشگی ذکر نمودند و تصریح کردند: برای کاهش هرچه بیشتر دوران دادرسی، باید قوانین دست‌وپاگیر حذف شود؛ ممکن است بعد از اینکه حکم هم صادر شد، باز هم در پیچ و خم قانون بیفتد و اعتراض کنند که قانون و یا حکم ایراد داشته است.
این مرجع تقلید قاطعیت دستگاه قضا را در کاهش مشکلات بسیار مؤثر خواندند و تأکید کردند: اگر قوه قضاییه اقتدار داشته باشد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه متأسفانه در میان قضات هم افراد خاطی هست و این‌ها را باید اصلاح کرد تا مشکل قاضی نداشته باشیم، تصریح کردند: الحمدلله حوزه علمیه در کنار دستگاه قضا قرار دارد؛ اینکه دستگاه قضا بتواند از این ظرفیت و به‌ویژه بهره‌گیری از فضلا و نخبگان آن استفاده کند، بسیار مهم است.
ایشان خطاب به حجت‌الاسلام و‌المسلمین اژه‌ای ابراز کردند: شما با داشتن سوابق و تجربیات زیاد در دستگاه قضا باید با شجاعت به جنگ مشکلات بروید و از مخالفت این و آن هراسی نداشته باشید.
این مرجع تقلید در پایان ضمن دعا برای حل مشکلات کشور و آرزوی توفیق دست‌اندرکاران و مسئولان قوه قضاییه، آمادگی خود را برای هرگونه کمک در این مسیر اعلام کردند.
 
  تبعیض و بیعدالتی از جامعه ریشهکن شود
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی نیز در این دیدار، با اشاره به عهدنامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر، منصب قضا و جایگاه قضاوت را بسیار مهم توصیف کرده و افزودند: حضرت امیرمؤمنان علی(ع) به مالک اشتر فرمودند: کسانی را برای قضاوت انتخاب کن که در میان مردم افضل و در رفع مشکلات مردم دلسوز و در هنگام اجرای حکم قاطع باشند؛ از این‌رو باید کسانی برای قضاوت انتخاب شوند که قاطع‌ترین افراد باشند و قوانین حقوقی را به‌خوبی بدانند.
این مرجع تقلید در ادامه، پشتیبانی از قضات را بسیار ضروری دانسته و یکی از راه‌های اجرای عدالت در جامعه را وجود قضات آگاه و دلسوز بیان نمودند و خاطرنشان کردند: باید تلاش کرد، مشکلات مردم با جدیت حل و فصل شود تا تبعیض و بی‌عدالتی از جامعه ریشه‌کن شود.
ایشان در ادامه با تأکید بر خدمت‌رسانی به مردم، اضافه کردند: باید بدانیم ستون دین، مردم می‌باشند و مردم سرافراز ایران در تمامی صحنه‌ها پشتیبان نظام مقدس اسلامی بوده و هستند و در تمام صحنه‌ها حضور فعال دارند؛ از این‌رو باید در رأس امر، خدمت به مردم مورد توجه قرار گیرند و مشکلاتشان رفع شود.
معظم‌له پیاده‌سازی آرمان‌های امام راحل(قد) را یکی از خواسته‌های مهم مردم بیان نمودند و با اشاره  به مسئله دیرکرد در بانک‌ها، افزودند: در اسلام ربا حرام است و نباید جامعه اسلامی به آن گرفتار شود؛ ربا هر جامعه‌ای را به تباهی و گمراهی می‌کشاند و بنده بارها در این رابطه تذکر داده‌ام.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پایان با تقدیر از خدمات صورت‌گرفته در دستگاه قضا، بیان کردند: فکر و اندیشه شما در دستگاه قضا تأثیرگذار بوده و امیدواریم، با همین فکر و اندیشه، در این دستگاه شاهد اجرای عدالت در جامعه باشیم. اجرای عدالت در جامعه امری مشکل است؛ ولی نباید از اجرای آن غفلت کرد و دست از تلاش برداشت.
 
  قدردانی از اقدامات مجدانه رئیس دستگاه قضا
حضرت آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از اقدامات مجدانه رئیس دستگاه قضا، به بیان مطالب و توصیه‌هایی پیرامون موضوعات مهم و کلان کشور و قوه قضائیه پرداختند.
 
  انتقادات مردم نشانه امید به حل مشکلات در دولت حاضر است
آیت‌الله سیدمحمد سعیدی هم در این دیدار، بیان کرد: دیدار با مردم و حضور در استان‌ها، کار ارزشمندی است که امیدواریم، همچنان ادامه داشته باشد.
تولیت آستان حضرت معصومه(س) افزود: عنایت و توجه مردم به شما مسئولان از باب این است که امید دارند که درد آنان را می‌دانید و در حدی که مقدورتان است، آمده‌اید این دردها را برطرف کنید.
 
 حضور در جمع رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
در جلسه رئیس قوه قضائیه با رئیس و اعضای شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محورهای مختلفی از جمله ضرورت برخورد قاطع با ناهنجاری‌های سازمان‌یافته، لزوم ایجاد امنیت روانی برای فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی، مهار گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی و لزوم تبیین دست‌آوردها و عملکرد قوه قضائیه برای مردم، مورد تأکید قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری در این جلسه ضمن اشاره به شأن و جایگاه دستگاه قضا در کشور گفت: دستگاه قضایی از شأن و جایگاه رفیعی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است و علاوه بر اینکه ملجأ و پناهگاه مردم است، در مسائل کلان کشور نیز، نقش بی‌بدیلی دارد.
وی قوه قضائیه را یکی از ارکان ایجاد آرامش در جامعه برشمرد و ادامه داد: اگر دستگاه قضایی به‌درستی وظایف خود را انجام دهد، مردم نیز احساس آرامش می‌کنند؛ چراکه قوه قضائیه اولین جایی است که وقتی مردم احساس کنند، حقی از آن‌ها ضایع شده است، به آن مراجعه می‌کنند. از طرف دیگر اگر در سایر دستگاه‌ها نیز کاستی و نقصی وجود داشته باشد، این قوه قضائیه است که می‌تواند، با رفع نواقص و مشکلات، امید را به مردم بازگرداند و کمک کند تا جامعه امید خود را از دست ندهد.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امید به آینده را محرک اصلی برای مقابله با دشمن عنوان کرد و افزود: اگر قوه قضائیه با جدیت کار خود را پیگیری کند و با نظارت دقیق خود مانع شکل‌گیری پرونده‌های فساد در داخل و خارج از این قوه شود، مردم اعتماد خود به نظام را هیچ‌گاه از دست نخواهند داد و امید به آینده بهتر و پیوسته در آن‌ها زنده باقی خواهد ماند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای نیز در دیدار اعضای جامعه مدرسین، حفظ آرامش جامعه و جلوگیری از التهابات، شایعه‌پراکنی و مسموم‌سازی فضا را از اهداف قوه قضائیه برشمرد و گفت: دشمن در تلاش است تا به‌واسطه فشارهای اقتصادی که بر اثر تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها شکل گرفته است و همچنین به‌واسطه تغییر سبک زندگی و ذائقه مردم و هجمه به نهادهای انقلابی و تخریب جایگاه اجتماعی این نهادها، یک نافرمانی و آشوبی را در جامعه پی‌ریزی نماید؛ اما هدف و رویکرد قوه قضائیه، در خنثی‌سازی اقدامات دشمن و جلوگیری از التهابات و برخورد با شایعه‌پراکنی و مسموم‌سازی فضای جامعه است.
وی هم‌افزایی و ارتباط بیش از پیش قوه قضائیه با سایر دستگاه‌ها و نهادها را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: ضمن تأکید بر استقلال قوه قضائیه، ارتباط این قوه را با مجلس، دولت و نیروهای امنیتی، تقویت کرده‌ایم تا با هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌های کشور، زمینه سرعت و دقت بیشتر در انجام وظایف و مسئولیت‌ها را فراهم سازیم.
رئیس قوه قضائیه، از تحول در مدیریت این قوه به‌عنوان یکی از اهداف یاد و اظهار کرد: در تلاشیم تا با بهره‌گیری از نخبگان حوزه و دانشگاه، تحولی در مدیریت و کادرسازی قوه قضائیه ایجاد کنیم. افراد نخبه و سلیم‌النفس، سرمایه‌های کشور هستند و اگر از آن‌ها استفاده نکنیم، متضرر خواهیم شد. مردم باید قوه قضائیه را ملجأ و مأمن خود بدانند و مجرمین و ظالمین، پیوسته احساس خوف و ترس داشته باشند.
شایان ذکر است، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این جلسه، در محورهای ضرورت برخورد قاطع با ناهنجاری‌های سازمان‌یافته، ایجاد امنیت روانی برای فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی، نظارت، استفاده از نخبگان، برخورد با اراذل و اوباش، پیشگیری از وقوع جرائم، گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی، لزوم بازنگری نظام وکالتی، قاطعیت، سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌ها، مشکلات و آسیب‌های مربوط به زندانیان، لزوم تبیین دست‌آوردها و عملکرد قوه قضائیه برای مردم، استقلال قضات در تصمیم‌گیری‌ها و مبارزه با بی‌حجابی و بی‌عفتی عمومی، به بیان پیشنهادات، انتقادات و نقطه‌نظرات خود پرداختند.
 
  تأکید رئیس قوه قضاییه بر حفظ شأن و جایگاه قم
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین در دیدار با مراجع و علما، با اشاره به اینکه جایگاه برخی مکان‌ها و شخصیت‌ها، نیازمند احترام بیشتری است، عنوان کرد: در برخی از مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی در قم، نیازمند توجه و مراقبت بیشتر هستیم و این موضوع از نظر عقلی و دینی مورد تأیید است و به اسلام اختصاص ندارد؛ در نتیجه خواهشمندم، فعالان دستگاه قضائی در استان قم نیز، با این دید به مسائل نگاه داشته باشند.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به دستور خود مبنی بر تشکیل کارگروهی، جهت رسیدگی‌ ویژه به مسائل و مشکلات مطرح‌شده از سوی ملاقات‌کنندگان و نامه‌های مردمی، گفت: نمایندگانی از دستگاه قضایی نقاط مختلف استان قم، به‌منظور سرکشی از مراکز قضایی و رسیدگی به مشکلات مردم اعزام شدند و گزارش‌های خود را برای ترتیب اثر دادن ارائه کردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه