هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

خسروشاهی 60 سال مجاهده در عرصه جهاد تبیین

آیت‌الله اراکی در مراسم رو‌نمایی از ویژه‌نامه «رفیق دیرین» و نکوداشت استاد خسروشاهی(ره)

خسروشاهی 60 سال مجاهده در عرصه جهاد تبیین

مراسم بزرگداشت مقام علمی، اجتماعی و بین‌المللی مرحوم استاد سید‌هادی خسروشاهی و آیین رونمایی از ویژه‌نامه «رفیق دیرین» با سخنرانی آیت‌الله اراکی عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، به همت این مرکز، نشریه افق‌حوزه و دفتر حفظ و نشر آثار استاد سیدهادی خسروشاهی ، 30‌خرداد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار ‌شد.

آیت‌الله اراکی در این مراسم گفت: سخن گفتن در مورد استاد خسروشاهی آسان نیست؛ زیرا ایشان دارای ابعاد شخصیتی متعددی است. بعد اخلاقی ایشان دارای دامنه گسترده‌ای است. ایشان فردی متواضع،‌متقی، متعهد و پایبند به معیارهای اسلامی و شخصیتی الگو برای طلاب است.
دوم بعد جهادی ایشان در عرصه جهاد تبیین است و به تعبیر مقام معظم رهبری به مدت60 سال  به صورت گسترده و متنوع در جبهه‌های گوناگون حضور داشت.
آیت‌الله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در معرفی یکی از جنبه‌های شخصیتی مهم استاد سیدهادی خسروشاهی، بیان داشت: یک جنبه شخصیتی مهم در ایشان نقشی بود که در بیداری اسلامی در طول این 60 سال جهاد تبیین انجام داد. بیداری اسلامی یک جریان است که از حدود 200 سال پیش از شرق اسلامی آغاز گشته و ادامه دارد. جریان بیداری اسلامی مراحل متعددی را طی کرده و نتیجه آن را ما امروزه در پدیده جبهه مقاومت شاهد هستیم.
وی افزود: مرحله نخست بیداری اسلامی از زمانی آغاز شد که متفکران و مصلحان مسلمان احساس کردند که عقب‌ماندگی جهان اسلام به مرحله خطرناکی رسیده و خیلی زود به نابودی هویت امت اسلامی منجر خواهد شد. بسیاری از شخصیت‌های این دوره آغازین از بیداری اسلامی، توسط استاد خسروشاهی به دیگران معرفی شدند.
استاد خارج حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: در مرحله دوم نهضت بیداری اسلامی، سخن از یافتن اندیشه جایگزین نظام‌هایی بود که باید به‌جای نظام‌های استبدادی و استعماری می‌نشستند. در این مرحله از نهضت بیداری اسلامی،‌ روی سه عامل مهم و اساسی؛ وحدت اسلامی به عنوان عامل قدرت، نفی استبداد داخلی و نفی استعمار خارجی تأکید می‌شد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: کشورهای اسلامی در نهضت بیداری خود کم و بیش در این عرصه‌ها توفیق یافتند. جریان وحدت‌گرایی در جوامع اسلامی شروع شد اما در گام دوم با مشکل مواجه شدند. گام دوم معرفی نظامی جایگزین نظام‌های استبدادی و استعماری بود. فقدان نظریه روشن جایگزین در این خصوص باعث شد جریان‌های بیداری اسلامی با پوشش عناصر داخلی اما توسط استعمار هدایت شوند و در نتیجه،‌ حرکت‌های اصلاحی یا توسط کمونیست‌ها در اختیار اهداف مورد نظرشان قرار گرفت و یا گرفتار گرایش‌های ملی‌گرایانه شد و یا به پیروی از غرب انجامید.
استاد حوزه علمیه قم افزود: این سه جریان بر موج بیداری اسلامی سوار شدند. در این میان اشخاصی همچون مرحوم خسروشاهی نقش بسزایی در مقابله با این سه نوع تحریف در جوامع اسلامی ایفا کردند. در مرحله سوم،‌ جنبش مهمی شروع شد که در مصر به صورت ضعیف و در ایران و عراق به صورتی بسیار قوی آغاز شد. در این مرحله، این سؤال جدی مطرح بود که اگر جامعه اسلامی می‌خواهد استبداد و استعمار را نفی کند برای این دو چه جایگزینی دارد؟
آیت‌الله اراکی اظهار داشت:‌ اینجاست که نقش امام خمینی(قد) و علامه طباطبایی(ره) و شهید مطهری(ره) برجسته می‌گردد؛ چون ‌در ایران حرکتی فکر شده و عمیق شروع شد که دو کار «نقد جریان‌های بیگانه و ارائه نظریه جایگزین» را سرلوحه اهداف خویش قرار داد.
وی درباره نقد جریان‌های بیگانه توسط مصلحان مسلمان، گفت: این کار توسط علامه طباطبایی و شهید مطهری و شهید صدر صورت گرفت و نقش آقای خسروشاهی در تبین و تنظیم نظریات علامه طباطبایی خیلی برجسته است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان ارائه نظریه جایگزین نیز عنوان کرد: ارائه نظریه اسلامی که کار عظیم حضرت امام(قد) بود، امام توانست این نظریه را به عنوان یک نمونه عملی و موفق در قالب حکومت اسلامی و تمدن اسلامی و نظریه مدیریت اسلامی در جامعه پیاده کند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد:‌ احیای امت اسلامی صرفا با ارائه اندیشه‌های فقهی و طرح‌ها به انجام نمی‌رسد. آنچه مهم است، آن است که بتوانیم یک نظام سیاسی را بر اساس اسلام در جامعه پیاده کنیم و ما در 43 سالگی انقلاب به این حقیقت رسیده‌ایم و توانسته‌ایم در برابر چالش‌ها مقاومت کنیم.
وی افزود:‌ نظریه مقاومت در جهان اسلام بیش از آنکه مقاومت نظامی باشد، ‌مقاومت فکری و مقاومت فرهنگی و تمدنی است. ما در همه عرصه‌های تمدنی حرف برای گفتن داریم اما آنچه امروزه اهمیت دارد، تبیین کل این نظریه و جزئیات این نظریه تمدنی است.
آیت‌الله اراکی با اشاره به اهمیت عرصه فرهنگ، گفت: ما در عرصه فرهنگ عقب‌مانده هستیم و بسیاری از چالش‌های جامعه، معلول عدم ارائه درست نظریه فرهنگی،‌ اسلامی و تمدنی ماست.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این  نکته که  مرحوم خسروشاهی از عناصر اثرگذار در جریان بیداری اسلامی بود، افزودند: من هیچ کسی را سراغ ندارم که به اندازه ایشان دارای شبکه گسترده ارتباطی و اثرگذار در جامعه اسلامی باشد.
آیت‌الله اراکی در پایان به سه نکته مهم در خصوص آثار استاد خسروشاهی اشاره کرد و متذکر شد: اولاً، لازم است در خصوص احیای آثار ایشان به‌ویژه در حوزه تنظیم این آثار کار جدی صورت بگیرد.‌ تنظیم و موضوع‌بندی آثار ایشان کاری علمی است.
ثانیاً، ضرورت دارد آثار ایشان به صورت صحیح عرضه گردد. یکی از مشکلات کشور ما این است که آثار بزرگان به بدترین شکل ممکن عرضه می‌گردد.
ثالثاً، لازم است که نسبت به آسان‌سازی آثار ایشان برای مخاطبان بسته به نیازهای آنان اقدام گردد.
 
  حق مطلب را درباره شخصیتهای برآمده از حوزههای علمیه ادا نکردیم
به گزارش خبرگزاری شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین برته در مراسم بزرگداشت مقام آیت‌الله خسروشاهی و رونمایی از ویژه‌نامه «رفیق دیرین» با بیان اینکه استاد خسروشاهی حیات اجتماعی متعددی را در طول دوران عمر خود تجربه کرده است، اظهار داشت: سخن گفتن از این شخصیت کار آسانی نیست و هر جنبه‌ای از حیات علمی، فرهنگی و تربیتی آن مرحوم را می‌توان در مجال مفصلی به بحث نشست.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، انتخاب استاد خسروشاهی به عنوان سفیر ایران در واتیکان و مصر را قابل تأمل دانست و ادامه داد: استاد خسروشاهی برای گفت‌و‌گوهای بین ادیانی به عنوان نماینده ایران در واتیکان انتخاب می‌شوند و هم برای حضور در مصر که این انتخاب اخیر به دلیل حضور الازهر و پهنه تاریخی آن قابل توجه است.
وی تصریح کرد: افراد زیادی را در این عرصه سراغ ندارم که همچون مرحوم استاد خسروشاهی، هم بتواند در عرصه گفت‌و‌گوهای بین ادیانی سفیر جمهوری اسلامی ایران و نیز حوزه علمیه قم باشد و هم در گفتگوهای بین مذاهبی این سفارت را عهده‌دار شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین برته اذعان داشت: درباره شخصیت‌هایی که متصل و برآمده از حوزه‌های علمیه هستند، حق مطلب را ادا نکردیم. معمولا انتظار می‌رود در کنار اقدامات مؤسسه تنظیم و نشر آثار این شخصیت‌ها، حوزه علمیه هم قرائت خود را از آن شخصیت داشته باشد و ما در این زمینه کوتاهی‌های زیادی داریم. چه بسیار شخصیت‌هایی که متعلق به نظام تبیینی مکتب اهل‌بیت(ع) هستند ولی ما نتوانسته‌ایم نسبت به آنها متن تاریخی مستدل متقنی را ارائه دهیم.
سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در عین حال گفت: ما نسبت به تنی چند از علما توانسته‌ایم در ذیل افق حوزه و مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه این کار را انجام دهیم اما تجربه انباشته در کارهای پیشین ما را به اینجا رساند که در ویژه‌نامه‌ای که با عنوان «رفیق دیرین» چاپ شده، بتوانیم اثر فاخری را تهیه و عرضه کنیم؛ در عین اینکه معترف‌ایم نمی‌توان همه ابعاد یک شخصیت علمی را در یک ویژه‌نامه بیان کرد.
مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در این ویژه‌نامه سعی شده، حاشیه بر متن غلبه نکند؛ چون بسیار دیده شده است که با وجود اینکه شخصیتی مبنای یک یادنامه یا ویژ‌‌نامه است، اما حواشی بر معرفی شخصیت غلبه پیدا کرده است. ما به شدت از این امر پرهیز کرده‌ایم و در معرفی ابعاد شخصیت استاد خسروشاهی تلاش شده است.
وی ادامه داد: در این ویژه‌نامه، اسناد نغز و نادری به نمایش درآمده که شاید پیش از این در جایی دیده نشده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین برته گفت: این ویژه‌نامه یک روایت تاریخی از شخصیت استاد نیست، بلکه تاریخ این شخصیت است؛ به‌گونه‌ای که اگر توانستید تورق درستی از این ویژه‌نامه داشته باشید، می‌توانید به ابعاد حیات علمی ایشان سرک بکشید و از این رهگذر، می‌توان تحقیق بیشتری درباره این شخصیت داشت.
مدیر مسئول هفته‌نامه افق‌حوزه ابراز داشت: در این ویژه‌نامه سعی شده است بسیار صریح و شفاف از جهات مختلف، یک کار علمی نقدگونه عرضه شود.
گفتنی است، در پایان مراسم، با حضور آیات محسن اراکی، نعمانی، حجج‌اسلام والمسلمین زمانی مسئول مرکز اجتماعی سیاسی حوزه و برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، پژوهشگران و اصحاب رسانه برگزار شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه