هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

ملت ایران به داشته‌های تاریخی، دینی و هویت ایرانی خود افتخار کند

قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور در امور استان‌ها، در نخستین همایش بین‌المللی گردشگری فرهنگی و آیینی

ملت ایران به داشته‌های تاریخی، دینی و هویت ایرانی خود افتخار کند

نخستین همایش بین‌المللی گردشگری فرهنگی و آیینی، با حضور حجج‌اسلام والمسلمین ملکی قائم‌مقام حوزه‌های علمیه کشور در امور استان‌ها، حسینی کوهساری مسئول امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه، شال‌بافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، فعالان مراکز فرهنگی و گردشگری کشور، روحانیون، مسئولان، مدیر و معاونان حوزه علمیه و نماینده ولی‌فقیه در کاشان، به‌همت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور و با همکاری مؤسسه عروة‌الوثقی، ۲۳‌خرداد در مجتمع گردشگری خورشید اردهال کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در کاشان، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در این همایش، نبود زیرساخت لازم را موجب آسیب جدی به فرهنگ کشور از سوی گردشگران دانست و تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های لازم را هنگام ورود گردشگر خارجی نداشته باشیم، قطعاً با آوردن فرهنگ خودشان به کشورمان، فرهنگ اصیل اسلامی ایران را مانند سیل از بین خواهند برد؛ لذا برای حفظ فرهنگ کشور لازم است، قبل از ورود گردشگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود.
وی با بیان اینکه آسیب‌های فرهنگی باید تبدیل به فرصت شود، اظهار کرد: در تبادل فرهنگ‌ها افراد متدین و متفکران ما، ضمن حفظ باورهای دینی باید این هنر را داشته باشند که بتوانند تمدن ایرانی اسلامی، خصوصا قرآن و اسلام را به سراسر جهان منتقل کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی برگزاری نخستین همایش بین‌المللی گردشگری فرهنگی و آیینی را بهترین فرصت برای توسعه گردشگری آیینی دانست و تأکید کرد: بحران هویت مهمترین آسیب فرهنگ کشور است. مردم در گردشگری داخلی، باید به داشته‌های تاریخی، دینی و هویت ایرانی خود افتخار کنند.
قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها، بر لزوم آشنایی طلاب و دانشجویان و مراکز پژوهشی کشور، با زبان دوم و سوم تأکید کرد و یادآور شد: ملت متمدن ایران که دین و اعتقاداتش نسبت به دیگر ادیان برتری دارد، برای تبیین معارف دینی در جهان، باید به زبان‌های دیگر دنیا آشنا باشد.
وی با تأکید بر نگاه توحیدی به مباحث گردشگری، افزود: حضور کاروان راهیان نور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، علاوه بر تأثیرگذاری در گسترش فرهنگ توحیدی و دینی، باعث ایجاد نشاط و امید می‌شود.
 
  بازدید از آثار تمدنی و هنری با نگاه الهی
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی هم در این همایش به وظیفه مؤمن در زیارتگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: هدف انسان مؤمن از زیارت ائمه اطهار(ع) توشه گرفتن برای نزدیک شدن به خدای متعال است.
امام جمعه کاشان با بیان اینکه بر اساس روایات، انسان باید بخشی از وقت خود را برای مناجات با خدا، دوری از گناه و لذت‌های حلال صرف کند، تصریح کرد: انسان مؤمن حتی موقع رفتن به تفرجگاه‌ها و مناطق سرسبز، کوهستان، دریا و انجام صله رحم، باید قصد الهی داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی تصریح کرد: انسان مؤمن در عین لذت بردن از یک اثر تمدنی و هنری، باید نگاه الهی داشته باشد؛ به‌طور مثال پاسارگاد و تخت جمشید رفتن او، با یک گردشگر معمولی باید متفاوت باشد.
نماینده ولی‌فقیه در کاشان در پایان، با بیان اینکه کسانی که به حج می‌روند، برای دیدن سنگ و مناظر نمی‌روند؛ بلکه به سراغ خدای متعال و رسول‌‌الله(ص) می‌روند، گفت: امام باقر(ع) فرمود: حکمت و فلسفه حج این است که دور این سنگ‌ها طواف کنید و نصرت خود را از ما درخواست کنید.
 
  نظام جامع دینی گردشگری تدوین شود
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری نیز در این همایش، پس از ارائه گزارشی از دیدار آیت‌الله اعرافی با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و سفر هیئت حوزوی به چند کشور اروپایی، گردشگری را در دنیای کنونی یک فرصت کم‌نظیر و ضرورتی انکارناپذیر و جزئی تأثیرگذار در زندگی بشر به‌ویژه بشر معاصر دانست و از منظر ملی، اسلامی، ادیانی و تمدنی حائز اهمیت راهبردی معرفی کرد.
مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور، با توجه به ابعاد متنوع مقوله گردشگری از جمله ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تربیتی، دینی، این عرصه را عرصه‌ای تخصصی و پیچیده و حاوی ادبیات علمی توصیف کرد و تربیت نیروی انسانی، تولید محتوا، تولید فکر و اندیشه و نظریه‌پردازی را از ضروریات آن دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، ساحت‌های پیوند و تعامل گردشگری، دین و حوزه‌های علمیه را متنوع و گسترده دانست و فلسفه و مبانی گردشگری، فقه گردشگری، اخلاق گردشگری، نظام جامع دینی گردشگری، الگوی گردشگری اسلامی ایرانی و پاسخ‌گویی به شبهات و مسائل و نیازهای جدید فراروی گردشگری را به‌عنوان برخی اولویت‌های فکری، معرفتی و نظری گردشگری معرفی کرد.
وی افزود: افزون بر مبانی و زیرساخت‌های نظری و معرفتی، حوزه‌های علمیه در عرصه‌های گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی، توسعه و تعمیق زیرساخت‌های گردشگری و تلاش برای ارتقای برنامه‌ها با اجرای رشته‌های بلندمدت دانش‌افزایی مهارتی و دانشی، نقش مؤثرتری می‌توانند داشته باشند.
حجت‌الاسلام الماسی، دبیر برگزاری این همایش نیز، با بیان اینکه این همایش درصدد هماهنگی کلیه فعالان عرصه گردشگری داخلی و خارجی برای ایجاد بستر مناسب در جذب توریست فرهنگی و مذهبی است، تصریح کرد: مهمترین هدف برگزاری این همایش، ایجاد هماهنگی بین فعالان عرصه گردشگری، رونمایی از اساسنامه مجمع فعالان گردشگری آیینی و افتتاح دبیرخانه این مجمع در جهت توسعه گردشگری آیینی در منطقه کاشان است.
حجت‌الاسلام الماسی تصریح کرد: ارتباط بیشتر فعالان عرصه گردشگری با برگزاری دوره‌های آموزشی، به‌منظور ارتقای جذب توریست مذهبی و تقسیم کار در سراسر کشور مهمترین رویکرد همایش می‌باشد.
گفتنی است، در این همایش، با رونمایی از اساسنامه مجمع فعالان گردشگری آیینی، این مجمع با تشکیل دبیرخانه رسماً کار خود را آغاز کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه