هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

گردشگری دینی سفیران و مبلغان بزرگی را برای دستاوردهای انقلاب پدید خواهد آورد

آیت‌الله اعرافی در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور

گردشگری دینی سفیران و مبلغان بزرگی را برای دستاوردهای انقلاب پدید خواهد آورد

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: با انسجام‌بخشی و برقراری تعاملات حسنه با متولیان امر در داخل، می‌توان تنها در حوزه گردشگری دینی، ضمن ارزآوری برای کشور، سفیران و مبلغان بزرگی را برای دستاوردهای انقلاب و سرمایه‌ها و داشته‌های ملی پدید آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله اعرافی، در دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور، با حضور نمایندگانی از ۶۰ کشور جهان، در سخنانی با تقدیر از تلاش‌های رایزنان سابق و نمایندگان فرهنگی حال حاضر ایران، گفت: از همه دست‌اندرکاران حوزه دیپلماسی عمومی تشکر می‌کنم که با وجود موانع بسیار، در راستای ایفای رسالت سنگین خود که همانا طراحی و تبیین تعاملات و ملاقات‌ها در جهت معرفی واقعی انقلاب اسلامی و شرایط ایران در عرصه جهانی است، غافل نبوده‌اند.
وی با اشاره به آیات پایانی سوره مبارکه فجر که به «نفس مطمئنه» می‌پردازد، گفت: نفس مطمئن مورد اشاره قرآن کریم که مصداق اعلامی آن امام حسین(ع) است، دارای چند محور کلیدی است که مهمترین آن، مسئله «اطمینان» است.
مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اگر اطمینان انقلابی در یک راهبر یا هدایت‌گر یا در یک سازمان تجلی کند، آن فرد یا نهاد به‌مانند یک‌ هادی و یک کشتی نجات در مقام معجزه‌واری چون مقام بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند، بر همه ناملایمات فایق آمده و ملتی را از یوغ ستم نجات بخشد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به سوابق خود در انجام فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی، گفت: در مسیر اقدامات فرامرزی، یک رایزن یا نماینده، با مخاطرات متعددی چون دوگانگی‌ها و تناقض‌نماها مواجه می‌شود که با همه سختی در تفکیک و تبیین این امور، این امور، با قدرت گفتمانی قابل حل و فصل هستند.
وی افزود: گاه در تفکیک گفتمان «امت‌گرایی» و «ملت‌گرایی»، بسیاری از نمایندگان ما در خارج از کشور منفعل بوده و تعریف درستی از این مقوله ندارند. حال آنکه، در حوزه تعریف انسان کامل هم، مسئله جمع اضداد بودن قید شده است.
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: دیپلماسی انقلابی و فعال، عظمتی از خود نشان داده و ثابت نموده که افزون بر این مسائل، حتی در پارادوکس احتمالی «اسلام» و تبیین بافت «مذهب»، قابلیت حل و فصل این تضادها را دارد. خرسندیم در جمع خود، عزیزانی از اهل‌سنت را هم داریم که این، حکایت از ظرفیت انقلاب اسلامی، در پاسخ به این دوگانگی‌ها دارد. حال آنکه برخی بدون توجه به این ظرافت بزرگ در گفتمان انقلاب، یا دست‌مایه‌های مذهبی از اتحاد امت واحده اسلامی غافل بوده‌اند. این هنر بزرگ امام و انقلاب بود که اضداد بین‌المللی «نظر» و «عمل» یا «نکته‌گرایی» و «توده‌گرایی» را جمع نمود و گفتمان واحدی ارایه داد.
وی بیان کرد: امروز گاهی نماینده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، مردد است که رویکرد انقلابی خود را حفظ نماید یا وجهه دیپلمات بودن خود را به اثبات و اظهار برساند. یک رایزن فرهنگی ممکن است، در دوگانگی «ارزش‌ها» و «اسناد قواعد بین‌الملل» در جدال باشد و نمی‌داند در تعارض عقاید با قواعد چه باید بکند. در مقام «تهاجم» و «تداخل» چه تصمیمی بگیرد. این‌ها اموری هستند که می‌توان، با توجه به گفتمان انقلابی، به آن‌ها پرداخت و شبهه‌زدایی کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به جنبه‌های گفتمان انقلاب اسلامی، اظهار کرد: واسپاری در عرصه کارهای تخصصی یا به‌عبارت دیگر، اعتماد به نیروهای بومی در خارج از کشور، نمود یکی از کارهایی است که از انقلاب اسلامی و درس‌آموخته این مکتب اسلامی انتظار می‌رود.
وی بیان کرد: در بحث اعتماد به نیروی غیر ایرانی خوب، به‌خاطر دارم، آن زمانی که مقام معظم رهبری در مقام رئیس‌جمهور فعالیت داشتند، در ملاقات با مقامات حزب‌الله لبنان، با صراحت و در یک راهبری هوشمندانه، با اعتماد و باور به نیروهای لبنانی، این قدرت غیرقابل تردید را در منطقه عامل شدند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر رسمیت‌‌بخشی و نهادسازی جریانات بومی، گفت: جایی که مقدور است، نهادهای بومی را در نقش‌های بزرگی هدایت نمودن، آثار و برکاتی دارد که هرگز با تلاش و ممارست نیروهای داخلی، یا ممکن نمی‌شود یا آثار آن، دوام ندارد یا در برخی موارد امکان تحقق نمی‌یابد.
وی یادآور شد: نمایندگان فرهنگی ایران در خارج از کشور بایستی به این باور برسند که ارایه آمار و اعداد از موفقیت‌های دانشگاهی در ایران در توسعه فرهنگ کافی نیست و در دیدار با وزرا و سفرا و مسئولان عالی هر کشور، ارایه آماری برای نمونه از درصد مشارکت زنان در امور پژوهشی کفایت کار را نمی‌کند و در وهله اول، شناخت ظرایف و پرداخت کامل شخص مسئول نسبت به این جهش‌ها و بعد تبیین کامل آن‌ها، می‌تواند پیوند و تحول تعاملاتی را ایجاد نماید.
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اهتمام به مقوله دانشجو و دانشگاه‌ها در تسهیل روابط فرهنگی و حتی سیاسی، گفت: گفتمان‌سازی برای پذیرش دانشجو از خارج و احیاء و ارتقای سطح علمی کرسی‌های اسلام‌شناسی و اتاق‌های ایران در دانشگاه‌های مطرح جهان، می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات ماندگاری در عرصه دیپلماسی عمومی باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، حضور ۲۰۰ میلیون گردشگر به ایران پیش‌بینی شده است، افزود: با انسجام‌بخشی و برقراری تعاملات حسنه با متولیان امر در داخل، می‌توان تنها در حوزه گردشگری دینی، ضمن ارزآوری برای کشور، سفیران و مبلغان بزرگی را برای دستاوردهای انقلاب و سرمایه‌ها و داشته‌های ملی پدید آورد.
وی گفت: تجارت خارجی نه‌فقط از پیوست فرهنگی و بار معنوی کارهای فرهنگی نمی‌کاهد؛ بلکه در شبکه‌ای منسجم سطح این تعاملات و روابط را هم، ارتقا می‌بخشد که بر حسب همین ضرورت، شایسته است، رایزنان فرهنگی و حاملان اقتدار معنوی نظام و کشور در قالب برپایی سمینارهای تخصصی که مخاطبان و علاقه‌مندان بسیاری هم دارند، جریان جدید را در این حوزه راهبری نمایند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه