هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حجاب و عفاف با عقیده زنان مؤمن گره خورده است

حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی

حجاب و عفاف با عقیده زنان مؤمن گره خورده است

استاد حوزه علمیه قم گفت: دشمنان جامعه‌ اسلامی و انقلابی ایران می‌دانند که درخشش زنان در میدان‌های اجتماعی و طوفانی که در برهه‌های مختلف، با اقتدا به مکتب عاشورا به‌ویژه حضرت زینب(س) به‌پا کرده‌اند، عامل اقتدار و سلامت واقعی جامعه بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) به موضوع «مکتب عاشورا یعنی اندیشیدن و فهمیدگی بر پایه آموزه‌های توحیدی» اشاره و بیان کرد: جوشش غیرت دینی و همراهی شور و شعور حسینی، قلوب مؤمنین را جریحه‌دار و جان‌ها را برای فراگیری درس‌های مکتب سیدالشهداء(ع) مهیا می‌نماید.
 
  اخلاص در عزاداری‌ها و تمسک همراه با فهم به سیره رفتاری امام حسین(ع)
وی با اشاره به اینکه اخلاص در عزاداری‌ها و تمسک همراه با فهم به سیره رفتاری امام حسین(ع)، دو ویژگی عزاداران واقعی است، بیان کرد: اخلاص در هر عملی، عیار آن‌ را بالا می‌برد، کار انسان وجه‌اللهی می‌شود و آثار آن باقی می‌ماند. اخلاص در عمل یعنی همان ویژگی ناب اصحاب سیدالشهداء(ع) که نمونه‌های برجسته‌ای از بندگی خدا و اطاعت از امام خود را به ثبت رساندند؛ بر همین اساس بیشترین و بهترین نیازی که انسان خودساخته بدان نیاز دارد، «اخلاص در عمل» است.
حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی اضافه کرد: مسئله‌ای که نباید از آن غلفت کرد، بالا بردن بینش و معرفت نسبت به نهضت خونین سیدالشهداء(ع) است، در حقیقت عزادار حسین‌بن‌علی(ع) قبل از هرگونه خدمتی در این دستگاه، سعی و تلاشش را به درس‌ها و عبرت‌های عاشورا معطوف می‌دارد تا وقتی گفته می‌شود: «یا لیتنی کنت معکم»، به‌معنای واقعی در زمره یاوران امام حسین(ع) قرار بگیرد؛ در حقیقت تا درجه فهم انسان نسبت به قیام حسینی بالا نرود، معنای «کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلا» به‌معنای واقعی معلوم نمی‌شود و به‌عبارت واضح‌تر، «مکتب عاشورا یعنی اندیشیدن و فهمیدگی بر پایه آموزه‌های توحیدی».
 
  اشک و ماتم بر مصائب اهل‌بیت پیامبر اکرم(ص) بالاترین معرفت است
این استاد حوزه با بیان اینکه اشک و ماتم بر مصائب اهل‌بیت پیامبر اکرم(ص)، بالاترین معرفت است، اظهار کرد: اگر فهم بالا از قیام امام حسین(ع) ایجاد شد، ظاهر و باطن انسان ماتم‌زده خواهد شد که برآمده از این قبیل سؤالات است که چگونه می‌شود، گروهی این‌گونه قساوت و شقاوت داشته باشند که عهدها و پیمان‌ها را نادیده می‌گیرند و حریم و حرمت بهترین انسان‌ها را هتک می‌کنند و چگونه ممکن است، گروهی از مدار انسانیت خارج شوند؛ به‌گونه‌ای که اعمال و رفتارشان حتی مورد مذمت بدخواهان قرار بگیرد.
وی ادامه داد: در مقابل، چگونه مسیری است که انسان‌هایی لبریز از عشق به خدا و امام خویش این‌گونه به کمال انقطاع الی‌الله می‌رسند و برای احیای حق و دستورات الهی و سنت‌های نبوی و علوی، پا در رکاب مولای خویش می‌گذارند و چگونه ممکن است، فهم این گروه به‌اندازه‌ای بالا باشد که بهترین تشخیص و تصمیم را در فضای ترس و دلهره عده‌ای و در غبار تهمت‌ها، فتنه‌ها و شبهات، اتخاذ کنند و مهم‌تر از همه چگونه می‌توان ایمانی قوی داشت تا در میدان امتحان و میدان مبارزه سربلند و جاویدان شد. این قبیل سؤالات است که دریچه‌های معرفت انسان را ارتقا و اشک‌ها را قیمت بیشتری می‌بخشد.
 
  ضرورت درک بهتر نسل جوان، از مکتب عاشورا و قیام حسینی
حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به اینکه نسل جوان برای درک بهتر مکتب عاشورا، نیاز به تحلیل‌های صحیح از حرکت و قیام حسینی دارند، افزود: وفور ابزار و برنامه‌های فضای مجازی باعث شده که گاه نوجوانان و جوانان سؤالاتی داشته باشند که جز با صرف وقت و تحلیل جامع که شامل علل و مقدمات نهضت و قیام امام با یاران اندک و سپس شهادت باشد، نمی‌توان اقناع نمود. اساساً ویژگی جوانان امروز مطالبه‌گری آنان نسبت به تحلیل‌های جامع و اقناعی است؛ به‌همین لحاظ خطباء و کارشناسان ارجمند علاوه بر نگاه جامع تحلیلی به سیر قیام سیدالشهداء(ع) لازم است، اذهان پرسشگر جوانان را با مباحث اقناعی اعتقادی، اخلاقی و تاریخی آشنا نمایند.
 
  نقش و رسالت زنان در حماسه کربلا
وی با اشاره به اینکه نقش و رسالت زنان در حماسه کربلا، از مهم‌ترین موضوعات در مباحث نهضت حسینی است، تصریح کرد: سیر در رویدادهای واقعه عاشور از آغاز تا شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) و سپس اسارت آل‌الله، ابعاد شگرف تکالیف و توانایی زنان در انجام رسالت‌های الهی را نمایان‌تر می‌سازد. «صبر، استقامت، بصیرت و دیانت» چهار عنصری هستند که شجاعت زنان را در واقعه عظیمی مانند واقعه عاشورا تشکیل می‌دهد که تأثیر رفتار اسرای آل‌الله در زنده نگه داشتن اهداف قیام خود، حماسه‌ای بزرگ و در امتداد همان قیام کربلا محسوب می‌شود.
این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این میان عقیله بنی‌هاشم با اطاعت از امام زمان خویش، حضرت سجاد(ع) و فهم بالا از شرایط بعد از شهادت امام حسین(ع) و اصحاب ایشان، باعث می‌شود که استواری گام‌ها و استقامت در برابر شدائد و سخنان برآمده از حقیقت توحید در برابر ستمگران کینه‌توز، بیشتر از گذشته شود؛ واقعاً کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.
وی اضافه کرد: دشمنان جامعه اسلامی و انقلابی ایران می‌دانند که درخشش زنان در میدان‌های اجتماعی و طوفانی که در برهه‌های مختلف با اقتداء به مکتب عاشورا به‌ویژه حضرت زینب(س) به‌پا کرده‌اند، عامل اقتدار و سلامت واقعی جامعه بوده است؛ تربیت فرزندان مؤمن و صالح و حضور به‌هنگام در دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی و انقلابی، مجموعه‌ای از فهمیدگی و زبدگی زن مؤمن ایرانی را رقم زده است و این جایگاه محکم اجتماعی است که جامعه را در سلامت نگه داشته است و از این پس نیز، با همان عقیده، حافظ عفت و حیا و حجاب در سطح جامعه است؛ چراکه دشمنان و معاندان نمی‌دانند که حجاب و عفاف به چه میزان عمیقی با عقیده زنان مؤمن گره خورده که دست کشیدن از این عقیده را محال می‌نماید.
حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی، با اشاره به آثار و برکات پوشیدن لباس عزا و گرفتن جلسات عزاداری برای امام حسین(ع)، گفت: با به اهتزاز در آمدن پرچم‌های ماه محرم و پوشیدن لباس‌های عزا، خیمه‌های معرفت‌بخش و عزاخانه‌های آل‌الله، رستاخیزی در وجود انسان ایجاد می‌شود تا ارادت عملی خود را به راه و مکتب امام حسین(ع) نشان دهد و به همگان بفهماند که درس‌آموخته این مکتب، «فهم صحیح از وقایع و پایبندی و پافشاری بر عقیده» را چنانچه در نسل‌های گذشته و پدران و مادران بوده و به نسل‌های امروز منتقل شده، ارزشمندترین ره‌توشه سلامت و سبک زندگی در تمام ادوار می‌داند و مردان و زنان جامعه، حافظ این مکتب و سنت پویا خواهند بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه